نفت از صعود بازماند

۱۴۰۱/۱۲/۱۶ - ۰۲:۰۴:۳۵
کد خبر: ۲۰۰۵۱۴
نفت از صعود بازماند

قیمت نفت پس از اینکه چین اهداف رشد اقتصادی پایین‌تر از حد انتظار برای امسال تعیین کرد، در معاملات روز دوشنبه، روند کاهشی در پیش گرفت. بهای معاملات نفت برنت با ۵۸ سنت معادل ۰.۷ درصد کاهش، به ۸۵ دلار و ۲۵ سنت در هر بشکه رسید. بهای معاملات وست تگزاس اینترمدیت امریکا با ۰.۷ درصد کاهش، به ۷۹ دلار و ۱۲ سنت در هر بشکه رسید. واندانا هری، موسس شرکت تحلیلی واندا اینسایتس نوشت: نفت بین خوش‌بینی نسبت به بازگشایی چین و نگرانی نسبت به مواضع تحکیم سیاست پولی بانک مرکزی امریکا که به رشد اقتصادی لطمه خواهد زد، همچنان گرفتار مانده است.

دورنمای رشد اقتصادی چین که روز یکشنبه اعلام کرد، کمتر از نرخ رشد تولید ناخالص داخلی ۵.۵ درصد هدف‌گذاری شده برای سال ۲۰۲۲ بود. تولید ناخالص داخلی چین سال گذشته تنها سه درصد رشد کرد. منابع آگاه به رویترز گفته بودند نرخ هدف‌گذاری شده برای سال ۲۰۲۳ می‌تواند به شش درصد برسد اما اکنون پنج درصد تعیین شده است. با این حال، تحلیلگران بانک سرمایه‌گذاری یو بی‌اس، پیش‌بینی خود از رشد تولید ناخالص داخلی چین در سال ۲۰۲۳ را از ۴.۹ درصد، به ۵.۴ درصد و برای سال ۲۰۲۴ را از ۴.۸ درصد به ۵.۲ درصد ارتقاء دادند. تائو وانگ، مدیر واحد تحقیقات چین این بانک، گفت: بازگشایی اقتصادی چین بهتر از آنچه در ابتدا پیش‌بینی کرده بودیم، پیش می‌رود و موج دوم شیوع کووید اتفاق نیفتاد و نشانه کمتری از اختلالات عرضه وجود دارد. هر دو شاخص بازار نفت روز جمعه پس از اینکه رویترز به نقل از منابع آگاه گزارش کرده بود امارات متحده عربی در حال بررسی خروج از اوپک است، با بیش از یک دلار افزایش، بسته شده بودند.

در این بین، سرمایه‌گذاران منتظر شنیدن اظهارات جروم پاول، رییس فدرال رزرو هستند که روز سه شنبه و چهارشنبه در برابر کنگره حاضر خواهد شد. وی احتمالا در خصوص اینکه آیا افزایش بیشتر نرخ بهره در بزرگ‌ترین کشور مصرف‌کننده نفت در جهان ضروری است، مورد پرسش قرار می‌گیرد. افزایش بعدی نرخ بهره در امریکا احتمالا به گزارش اشتغال فوریه بستگی خواهد داشت که روز جمعه منتشر می‌شود. بر اساس گزارش رویترز، کریستین لاگارد، رییس بانک مرکزی اروپا آخر هفته گذشته گفت: احتمال زیادی وجود دارد که نرخ بهره در ماه جاری برای محدود نگه داشتن تورم، افزایش داده شود.

 

ارسال نظر