ذخایر خون تهران در مرز یک هفته

۱۴۰۱/۱۲/۱۵ - ۰۲:۳۲:۳۲
کد خبر: ۲۰۰۳۹۹
ذخایر خون تهران در مرز یک هفته

مدیرکل انتقال خون استان تهران با بیان اینکه ذخایر خون پایتخت روی مرز یک هفته است که می‌تواند شرایط را بحرانی کند، از مردم خواست برای اهدای خون در روزهای پایانی سال به مراکز اهدای خون تهران مراجعه مستمر داشته باشند تا ذخایر خون حفظ شود.

دکتر سید منتظر شبّر در نشست خبری اداره کل انتقال خون استان تهران، گفت: هرساله در روزهای سرد سال و فصل سرما، در سراسر کشور و در تهران به‌طور خاص، کاهش اهدای خون را داریم. در تهران به دلیل آلودگی‌های هوا که عارض می‌شود، روزهای زیادی را شاهد تعطیلی هستیم که این موضوع باعث می‌شود شاهد کاهش اهدای خون نیز باشیم. البته امسال با افزایش نزولات آسمانی‌ و افزایش تعطیلی‌ها نیز شاهد کاهش اهدا بودیم.

از سوی دیگر در فصل سرما بیماری‌های فصلی را داریم که کرونا هم اضافه شده که همه اینها باعث می‌شود خون‌گیری ما در فصل زمستان دچار کاهش شود. این در حالی است که کاهش تقاضا برای خون نداریم؛ اعمال جراحی‌مان ادامه می‌یابد و بیماران خاص نیازشان به خون همیشگی است. او افزود: در عین حال همگام با پیشرفت علم پزشکی در کشور، اعمل جراحی هم افزایش یافته است، اما در زمستان و پایان سال اعمال جراحی مجددا افزایش می‌یابد. در نتیجه افزایش درخواست به خون نیز داریم. در عین حال بیماران خاص نیز تمایل دارند خون مورد نیازشان را قبل از سال تزریق کنند. همه این موارد منجر به افزایش درخواست خون می‌شود. باید توجه کرد که در حال حاضر دریافت خون به تقاضای‌ آن و عرضه‌مان متعادل نیست.

باید توجه کرد که تا یک ماه هم امکان نگهداری گلبول‌های قرمز را داریم، اما پلاکت که مورد نیاز بیماران سرطانی و...‌ است، سه روز طول عمر دارد و شرایط گلبول‌های قرمز را ندارد. مدیرکل انتقال خون استان تهران ادامه داد: بنابراین هرچند می‌توان خون را تا یک ماه ذخیره کرد، اما این موضوع درباره پلاکت صدق نمی‌کند و در عین حال اکنون آنقدر مصرف خون در تهران بالا رفته است که خود این ذخایر هم رو به پایان است. به‌طوری که ذخایر خون در تهران به یک هفته رسیده است و در مرز یک هفتگی قرار داریم و اگر این شرایط ادامه یابد، تقاضا و اعمال جراحی افزایش یابد، روزانه چند صد واحد داریم عقب می‌افتیم و دور نیست که در تهران دچار بحران شویم.

 

ارسال نظر