معاون دادستان کل کشور: لیست ساختمان‌های ناایمن تهران را نداریم!

۱۴۰۱/۱۲/۱۴ - ۰۲:۵۳:۱۹
کد خبر: ۲۰۰۲۹۶

معاون حقوق عامه دادستان کل کشور گفت: ما لیستی از ساختمان‌های ناایمن تهران نداریم؛ فقط ۱۲۹ ساختمان دارای ضعف سیستم اطفای حریق شناسایی شده است. غلامعباس ترکی، معاون حقوق عامه دادستان کل کشور در گفت‌وگو با تسنیم درباره پرونده ساختمان 153 خیابان بهار که هفته گذشته دچار آتش‌‌سوزی شد و در عملیات اطفای حریق آن یکی از نیروهای آتش‌نشانی به نام قریب‌رضا دارابی به شهادت رسید، اظهار کرد: یک لیست از 129 ساختمان مشکل‌دار از حیث سیستم اطفای حریق در تهران شناسایی شده است که ساختمان 153 بهار جزو آنها نبود، بنابراین این ساختمان جزو ساختمان‌های ناایمن نیست.

وی افزود: سازنده یا مالک ساختمان 153 مرتکب تخلف ساختمانی شده و با تخطی از پروانه ساخت، پارکینگ ساختمان را تبدیل به انبار تجاری کرده بود. موضوع در کمیسیون ماده 100 طبق برابر قانون مطرح و در آنجا رأی رفع خلاف انجام شده، داده ‌شد که رأی صادره قطعی می‌شود و شهرداری تهران در مقام اجرای رأی اقدام به پلمب آن محل می‌کند.

ترکی ادامه داد: مالک یا سازنده ساختمان 153 متأسفانه برخلاف قانون اقدام به فک پلمب آن محل کرده و اقدامات غیرقانونی خودش را ادامه می‌دهد که شهرداری متوسل به دستگاه قضایی در دادسرای تهران می‌شود و آنجا هم دستور قضایی صادر شد مبنی بر اینکه به همراه پلیس نسبت به پلمب ساختمان و اجرای رأی اقدام شود. وی تصریح کرد: اگرچه علت اصلی آتش‌سوزی را باید آتش‌نشانی و دادسرای تهران که رسیدگی قضایی به پرونده را به عهده دارد اعلام کنند؛ اما آنچه مسلم هست، تخلف ساختمانی و تخلف از مفاد پروانه ساختمانی توسط سازنده یا مالک از عوامل این آتش‌سوزی می‌تواند باشد و طبعاً فرد متخلف تحت تعقیب قضایی هم قرار خواهد گرفت.

معاون حقوق عامه و پیشگیری از وقوع جرم دادستان کل کشور در پاسخ به اینکه یکی از مسوولان شهری اعلام کرده؛ لیست ساختمان‌های شهری تهران به دلیل ایجاد نگرانی‌های عمومی منتشر نمی‌شود، گفت: ما لیستی از ساختمان‌های ناایمن تهران نداریم و کسی هم ادعایی نکرده که چنین لیستی تهیه شده است. آنچه مطرح شده یک اشتباه در تعبیر است. وی تأکید کرد: تنها لیست ساختمان‌های دارای ضعف سیستم اطفای حریق که تعداد آنها 129 ساختمان است، از سوی سازمان آتش‌نشانی تهیه شده و در اختیار مرجع قضایی قرار داده شده و اطلاع‌رسانی نسبت به آن هیچ منع قانونی وجود ندارد؛ اما اینها هیچکدام لزوماً ساختمان‌های ناایمن نیستند.

 

ارسال نظر