مقصد سرمایه‌گذاری بازارهای جهانی تغییر کرد

۱۴۰۱/۱۲/۱۴ - ۰۲:۳۹:۱۵
کد خبر: ۲۰۰۲۸۷
مقصد سرمایه‌گذاری بازارهای جهانی تغییر کرد

گروه بازار سرمایه| 

وال استریت روز جمعه برای پایان دادن به یک هفته پرنوسان افزایش یافت، زیرا بازدهی خزانه‌داری ایالات متحده کاهش یافت و داده‌های اقتصادی به سرمایه‌گذاران کمک کرد تا از احتمال فزاینده‌ای که فدرال رزرو مجبور است سیاست محدودکننده خود را تا دیروقت پابرجا نگه دارد، افزایش یافت. 

هر سه شاخص عمده سهام ایالات متحده بیش از 1 درصد افزایش یافتند و نزدک پر از فناوری نزدیک به 2 درصد با افزایش مگاکاپ حساس به نرخ بهره افزایش یافت. بازدهی خزانه‌داری ایالات متحده در پی اظهارنظرهای مقامات فدرال رزرو که ترس از تورم و نرخ بهره را کاهش داد، کاهش یافت.

دیوید کارتر، مدیرعامل بانک خصوصی جی‌پی‌مورگان در نیویورک، می‌گوید: «همه‌چیز همچنان به فدرال رزرو می‌پردازد و اینکه چقدر می‌توانند اقتصاد را کند کنند. فدرال رزرو به بازارها آنچه را که می‌خواهند بشنوند می‌گوید، اما این احتیاط را نیز تزریق می‌کند که ممکن است بسته به داده‌های اقتصادی، نرخ‌ها نیاز به بالاتر رفتن داشته باشند.

در این هفته، شاخص‌ها افزایش یافتند، به‌طوری که S&P یک زنجیره باخت سه هفته‌ای را پشت سر گذاشت و داو، با بازگشت به قلمرو مثبت از سال تا به امروز، اولین پیشرفت هفتگی خود را از اواخر ژانویه تجربه کرد. این هفته همچنین شاهد بودیم که شاخص S&P 500 از میانگین متحرک 50 و 200 روزه خود عبور کرد، دو سطح فنی که از نزدیک تحت نظر بودند.رابرت پاولیک، مدیر ارشد پورتفولیو در داکوتا ولث در فیرفیلد، کانکتیکات، می‌گوید: این نشانه‌ای است که تغییری در حال رخ دادن است.

و بسیاری از مردم به آن مشکوک هستند، اما نمی‌خواهند از آنها عقب بمانند.داده‌های اقتصادی منتشر شده در روز جمعه نشان‌دهنده تقاضای ثابت برای خدمات است، با شاخص‌های مدیران خرید (PMI) از موسسه مدیریت عرضه و S&P Global نشان می‌دهد که فعالیت در این بخش حتی با کاهش قیمت نهاده‌ها همچنان به رشد خود ادامه می‌دهد.

کارتر افزود: سرمایه‌گذاران آنچه را که می‌خواستند در داده‌های ISM دیدند که اساساً رشد سالم همراه با کاهش قیمت‌ها بود. این نشان می‌دهد که آنها مایلند در هواپیما بمانند زیرا کمتر نگران فرود هستند.تمام 11 بخش اصلی S&P 500 جلسه را سبز به پایان رساندند و فناوری (.SPLRCT) و اختیار مصرف‌کننده (.SPLCD) بیشترین درصد سود را داشتند.

فصل درآمد سه ماهه چهارم در آستانه پایانی است و همه شرکت‌های موجود در S&P 500 به جز هفت شرکت گزارش داده‌اند. بر اساس گزارش Refinitiv، نتایج این سه ماهه در 68 درصد موارد از برآوردهای اجماع شکست خورده است.

با این حال، در مجموع، تحلیلگران بر این باورند که درآمد S&P 500 در سه ماهه چهارم نسبت به سال قبل 3.2 درصد کاهش خواهد یافت و انتظار دارند اعداد سال به سال منفی برای دو سه ماهه اول سال 2023 باشد. این به معنای ورود S&P 500 به یک رکود سه چهارم سود در ماه‌های پایانی سال 2022 است.پس از اینکه مورگان استنلی اعلام کرد که سهام می‌تواند امسال بیش از 20 درصد افزایش یابد، 3.5 درصد افزایش یافت(.Broadcom Inc AVGO.O) پس از اینکه سازنده تراشه درآمد سه ماهه دوم را بالاتر از برآوردهای تحلیلگران پیش‌بینی کرد، 5.7٪ پیشرفت کرد زیرا افزایش سرمایه‌گذاری در هوش مصنوعی باعث افزایش تقاضا برای تراشه‌ها شد.

در میان بازنده‌ها، (Costco Wholesale Corp (COST.O پس از از دست دادن درآمد خود، 2.1 درصد کاهش یافت، زیرا تورم بالا تقاضای مصرف‌کننده را کاهش داد.شرکت تراشه‌ساز (Marvell Technology Inc (MRVL.O در پی عدم سود سه ماهه شرکت و پیش‌بینی درآمد ناامیدکننده، 4.7 درصد کاهش یافت. نسبت 4.54 به 1، مشکلات پیشروی نسبت به موارد رو به کاهش در NYSE بیشتر بود. در نزدک، نسبت 2.36 به 1 به نفع پیشروان بود.S&P 500 23  رکورد جدید در 52 هفته و 2 کاهش جدید را ثبت کرد. نزدک کامپوزیت 79 رکورد جدید و 57 کاهش جدید ثبت کرد.حجم مبادلات ایالات متحده 10.83 میلیارد سهم در مقایسه با میانگین 11.10 میلیارد در 20 روز معاملاتی گذشته بود.

سقوط بازار سهام، مکان امنی  برای پنهان شدن نیست

سرمایه‌گذارانی که در جست‌وجوی مناطق امن‌تر در بازار سهام ایالات متحده هستند، متوجه می‌شوند که پناهگاه‌های سنتی که در فروش سال گذشته باقی مانده‌اند، مانند لوازم مصرفی، خدمات آب و برق و مراقبت‌های بهداشتی، ممکن است این‌بار مشکل‌سازتر باشند.

پس از بازگشت شدید در ژانویه، معیار (S&P 500 (.SPX دوباره در حال نوسان است زیرا سرمایه‌گذاران نگران هستند که فدرال رزرو نرخ‌های بهره را بالاتر از حد انتظار قبلی بگیرد و برای خنثی کردن تورم آنها را برای مدت طولانی‌تری بالا نگه دارد.فروش‌آف‌ها می‌تواند سرمایه‌گذاران را به دنبال ایمنی در نام‌های به اصطلاح دفاعی ببرد، که معمولاً سود سهام و مشاغل محکمی دارند که می‌توانند زمان‌های سخت را تحمل کنند.

آنتونی ساگلیمبنه، استراتژیست ارشد بازار در  Ameriprise Financial می‌گوید: سال گذشته پنهان شدن در خط دفاعی واقعاً آسان بود. «سال گذشته واقعا خوب کار کرد. فکر می‌کنم امسال پیچیده‌تر خواهد بود.» در هفته‌های ابتدایی سال 2023، استدلال برای تدافعی به دلیل شواهدی مبنی بر قوی ماندن اقتصاد و همچنین با رقابت دارایی‌هایی مانند خزانه‌های کوتاه‌مدت ایالات متحده و بازارهای پولی که بالاترین بازدهی خود را در سال‌های اخیر ارایه می‌دهند، ضعیف شده است.

بخش‌هایی مانند شرکت‌های آب و برق به عنوان پروکسی اوراق قرضه شناخته می‌شوند، زیرا معمولاً سود و ایمنی پایداری را به شیوه اوراق قرضه دولتی در گذشته ارایه می‌کنند. وقتی با این واقعیت که برخی از سهام تدافعی ارزش‌های نسبتاً گرانی دارند، ترکیب می‌شود، سرمایه‌گذاران ممکن است از آنها اجتناب کنند، حتی اگر بازار گسترده‌تر ضعیف شود.

شرکت‌های آب و برق (SPLRCU)، مراقبت‌های بهداشتی (SPXHC) و کالاهای اصلی مصرف‌کننده (SPLRCS) در بازارهای تنبیهی سال گذشته ثابت ماندند و کاهش نسبتاً کمی در حدود 1٪ -3.5٪ را ثبت کردند زیرا S&P 500 کلی در سال 2022، 19.4٪ سقوط کرد.

تاکنون، این گروه‌ها سه بخش بزرگ‌ترین کاهش‌دهنده از 11 بخش S&P 500 بوده‌اند، با کاهش حدود 8 درصدی خدمات شهری، کاهش 6 درصدی مراقبت‌های بهداشتی و کاهش 3 درصدی کالاهای اصلی تا پایان روز پنجشنبه. S&P 500 آخرین بار در سال 2023 3.7 درصد رشد داشت، اما از زمان ثبت بهترین عملکرد ژانویه خود از سال 2019، عقب‌نشینی کرده بود. ترس از رکود ناشی از چرخه افزایش سریع نرخ بهره فدرال رزرو در سال گذشته بر بازارها موج می‌زد و سرمایه‌گذاران به سمت مناطق دفاعی گرایش پیدا کردند و مطمئن بودند که هزینه‌های دارو، غذا و سایر ملزومات با وجود آشفتگی اقتصادی ادامه دارد.

داده‌های قوی اقتصادی اخیر، از جمله رشد خیره‌کننده اشتغال در ژانویه، سرمایه‌گذاران را بر آن داشته تا در مورد انتظارات مربوط به رکود قریب‌الوقوع تجدیدنظر کنند.متیو میسکین، استراتژیست ارشد سرمایه‌گذاری در John Hancock Investment Management، گفت: اگر به بازار سهام نگاه کنید، به شما می‌گوید که اساساً هیچ ریسک رکودی وجود ندارد.

سلامت اقتصاد ایالات متحده قرار است با انتشار گزارش مشاغل فوریه در جمعه آینده واضح‌تر شود، در حالی که سرمایه‌گذاران هفته آینده شاهد شهادت جروم پاول، رییس فدرال رزرو، کنگره نیز خواهند بود.

سود سهام بالا به سهام دفاعی به عنوان مکانی برای پارک پول در زمان‌های پرتلاطم در دهه گذشته کمک کرد، به‌ویژه که دارایی‌های ایمن سنتی بازده کمی داشتند. این پویایی در سال گذشته با افزایش تورم و افزایش نرخ بهره فدرال رزرو تغییر کرد که بازده پول نقد و اوراق خزانه را بالا برد.

بر اساس داده‌های S&P Dow Jones Indices در این هفته، بخش خدمات آب و برق دارای بازدهی 3.4 درصدی است، سهام اصلی 2.7 درصد است، در حالی که خدمات بهداشت و درمان 1.8 درصد است. در مقابل، سود اوراق شش ماهه خزانه داری امریکا نزدیک به 5.2 درصد است.

مارک هکت، رییس تحقیقات سرمایه‌گذاری در Nationwide می‌گوید: در حال حاضر می‌توانید بازدهی بسیار جذابی در بازار اوراق قرضه دریافت کنید، که اینطور نبوده است.

در همین حال، ارزش‌گذاری در برخی موارد نیز نسبتاً گران است. بر اساس گزارش Refinitiv Datastream، بخش خدمات آب و برق با 17.7 برابر برآوردهای درآمد آتی معامله می‌شود که تقریباً 20 درصد حق بیمه نسبت به میانگین تاریخی آن است، در حالی که کالاهای اصلی با P/E 20 برابر، حدود 11 درصد بالاتر از میانگین تاریخی خود معامله می‌شوند.نسبت P/E 17 برابری بهداشت و درمان اندکی کمتر از میانگین تاریخی خود است. با این حال چشم‌انداز مالی این بخش در سال جاری نسبتا ضعیف است. بر اساس گزارش  Refinitiv IBES، انتظار می‌رود درآمدهای مراقبت‌های بهداشتی S&P 500 در مقابل افزایش 1.7 درصدی کل S&P 500، 8.3 درصد کاهش یابد.مطمئناً، عوامل دیگر می‌توانند به چشم‌انداز تدافعی کمک کنند. به عنوان مثال، افزایش نوسانات در بازار اوراق قرضه می‌تواند جذابیت سهام دفاعی را به عنوان یک پناهگاه امن بهبود بخشد، Nationwide's Hackett گفت. به گفته سرمایه‌گذاران، اگر نگرانی‌ها در مورد رکود، مانند سال گذشته افزایش یابد، سیستم‌های تدافعی می‌توانند دوباره بر مبنای نسبی عملکرد بهتری داشته باشند.

ساگلیمبن که محیط کلان نامطمئنی را می‌بیند، گفت که Ameriprise مراقبت‌های بهداشتی دارای اضافه وزن و مواد اصلی است. اما به‌طور گسترده‌تر، شرکت دارای سهام کم وزن است و نسبت به درآمد ثابت مطلوب‌تر است.ساگلیمبنه گفت: من فکر می‌کنم اوراق قرضه امروز موقعیت دفاعی بهتری نسبت به بخش‌های دفاعی سنتی دارند.

 

ارسال نظر