رسیدن بورس به تورم

۱۴۰۱/۱۲/۰۹ - ۰۲:۱۳:۱۲
کد خبر: ۱۹۹۸۲۱
رسیدن بورس به تورم

بورس تهران تا به امروز بازدهی ۳۳ درصدی در کارنامه خود ثبت کرده است؛ همچنین شاخص هم‌زون بازدهی ۵۴ درصدی را ثبت کرده و تا حدودی نشان می‌دهد که این تطبیق بازدهی بازار در راستای نرخ تورم است.

یعنی نقطه کف را می‌توانیم نرخ تورم حداقل اعلام شده‌‌ای که حدود ۵۰ درصد شده است؛ خط مرز بازدهی بازارها دانست. البته می‌دانیم که لزوما همسویی بازارها به معنی هم‌وزن بودن بازدهی‌ها تلقی نمی‌شود و به هرحال عرضه‌های خاصی است مبنی بر عرضه و تقاضا. گشایش‌هایی که موجب افزایش شاخص شد هرچند با وضع قوانین و مقرراتی که بعضا بی‌مهری‌هایی که نسبت به بازارسرمایه شاهد بودیم در امسال از جمله تغییرات مکرر در نحوه عرضه خودرو در بورس کالا و همچنین درنظر گرفتن افزایش نسبتا قابل توجه برای بودجه ۱۴۰۲ برای نرخ خوراک پتروشیمی‌ها، افزایش نرخ بهره و درنهایت کنترل شاخص‌ها به‌طوری که سال ۹۹ تکرار نشده و به وجود نیاید اینها جزو ناملایماتی بود که باعث شد سال ۱۴۰۱ بازدهی مورد انتظار را نسبت به سایر بازارها شاهد نبودیم.

اما می‌دانیم که این یک اصل اقتصادی است و لزوما بورس در شرایط بهبود وضعیت اقتصادی و کسب و کار در بازار سرمایه رشد نمی‌کند همانطور که در آرژانتین و ترکیه به واسطه تورم شاهد افزایش‌های قابل توجه نسبت به سنوات گذشته در بازارهای مالی و بورس بودیم؛ البته نمی‌توان تمامی بازارهای مالی با یکدیگر تطمیع داد چراکه برخی از کشورها سال میلادی گذشته نیز دچار تورم بودند اما بازارمالی و بورس آنها رشدی نداشت. به همین روال و بر اساس چشم‌انداز انتطارات تورمی سایه‌ای از رشد نرخ ارزها و دلار و حتی طلا و سکه در سال ۱۴۰۱ خصوصا در دو ماه پایینی سال این متاثر از متغیرهای اقتصادی است که اصل و اساس آن برمی‌گردد به نرخ تورم، رشد نقدینگی در سال ۱۴۰۱ که رشد بسیاری نسبت به سال‌های دیگر داشته و رشد نقدینگی و رشد اقتصادی تقریبا نزدیک به صفر در ۱۰ الی ۱۲ سال گذشته براساس اظهارنظر مسوولان اقتصادی کشور. این پارامتر‌ها نشان می‌دهد که نرخ ارز کماکان در مدار صعود قرار دارد و صرفا با وضع قوانینی کنترل کوتاه‌مدت نرخ ارز و ارز پاشی و ارز مسافرتی دادن در نهایت باعث خروج سرمایه از کشور می‌شود.

حدود ۱۰ سال گذشته بالغ بر ۱۳۰ میلیارد دلار از کشور ارز خارج شده و یعنی ارز غیرهدفمند مصرف شده است. بر همین اساس و ضمن اینکه سایر بازارها مانند مسکن، خودرو، حتی طلا و کالاهای سرمایه‌ای لوکس به میزانی رشد کردند که با پایین بودن بازدهی در بازار سرمایه شاخص مطرح می‌شود من فکر می‌کنم با فرض ثابت بودن عوامل و متغیرهای اقتصادی در سال جاری و تداوم آن برای سال آتی (مسائل سیاسی و اقتصادی) کماکان اختلاف بازدهی اغلب سهام صنایع و شرکت‌های کامودیتی‌محور از جمله پالایشی و پتروشیمی و...جزو شرکت‌های پیشرو خواهد بود.

 

ارسال نظر