ماجرای عضویت هنرمندان در اتاق بازرگانی

۱۴۰۱/۱۲/۰۸ - ۰۱:۴۶:۳۰
کد خبر: ۱۹۹۷۱۶

در روزهای گذشته، خبری منتشر شده که حکایت از آن دارد که تعدادی از هنرمندان که در میان آنها نام‌های سرشناسی نیز وجود دارد، به عضویت اتاق بازرگانی در آمده‌اند و احتمالا بناست یک جناح در انتخابات از رای آنها استفاده کند. این خبر به نقل از مجیدرضا حریری ، رییس اتاق بازرگانی ایران و چین منتشر شده است. هر چند در تیتر و متن خبر به این اشاره شده که برخی هنرمندان مانند فاطمه معتمد آریا، نسیم ادبی و محمد معتمدی، کارت بازرگانی دریافت کرده‌اند اما آنچه که از فیلم صحبت‌های حریری مشخص است، او در صحبت‌هایش نه از دریافت کارت بازرگانی که از عضویت این هنرمندان در اتاق بازرگانی صحبت می‌کند. در میان صحبت‌های حریری چند نکته مهم و کلیدی وجود دارد.

او می‌گوید که این افراد بدون آنکه فعال اقتصادی باشند، کارت عضویت گرفته‌اند و این فرایند از طریق بنیاد رودکی طی شده است. از سوی دیگر به این موضوع اشاره می‌شود که حق عضویت حدود ۶۰ نفر از این هنرمندان از طریق یک حساب بانکی واحد پرداخت شده و این افراد شخصا پولی را پرداخت نکرده‌اند. از طرف دیگر به این موضوع پرداخته شده که با توجه به اینکه این هنرمندان، فعال اقتصادی نیستند و در نتیجه دفتر کار یا بنگاه اقتصادی مشخصی ندارند و اتاق بازرگانی به عنوان دفتر کار این افراد معرفی شده است و به این ترتیب شائبه یک تخلف وجود دارد. صحبت‌های مطرح شده از سوی حریری چند روز پیش از آغاز رسمی تبلیغات برای انتخابات اتاق‌های بازرگانی مطرح شده و احتمالا گام نخست رقابت میان لیست‌های مختلف انتخاباتی به شمار می‌رود. به دنبال مطرح شدن این صحبت‌ها، اتاق بازرگانی تهران اطلاعاتی در ارتباط با آیین نامه نحوه پذیرش، تمدید و تجدید عضویت در اتاق‌های بازرگانی ایران، مصوب مرداد ماه منتشر کرد.

بر این اساس شرایط عضویت برای تمام اشخاص حقیقی و حقوقی مطرح شده که در حوزه‌های بازرگانی، صنعتی، معدنی، کشاورزی، خدماتی و خدمات وابسته اعلام شده و تمام افرادی که در این حوزه‌ها اشتغال دارند می‌توانند به عضویت در اتاق بازرگانی در بیایند. در شرایط عضویت اعلام شده که افراد حداقل باید ۲۰ سال سن داشته باشند، تصویر شناسنامه و کارت ملی خود را ارایه کنند و مدرک تحصیلی حداقل دیپلم داشته باشند. البته اعلام شده که برای تمدید عضویت، نیاز به ارایه مدرک تحصیلی نیست. دارا بودن پروانه فعالیت اقتصادی اعم از تولیدی، توزیعی، کشاورزی، خدماتی و خدمات وابسته که از سوی وزارت اقتصاد به عنوان رشته شغلی معرفی شده‌اند ملاک عمل خواهد بود. همچنین افراد باید تعهدنامه موضوع ماده آیین نامه را امضا کنند و حق ورودی و حق عضویت سالانه خود را پرداخت کنند.

 

ارسال نظر