بورس تحت تاثیر دلار

۱۴۰۱/۱۲/۰۴ - ۰۲:۱۷:۴۸
کد خبر: ۱۹۹۳۶۰
بورس  تحت  تاثیر دلار

شاخص کل بازار سرمایه در آخرین روزکار روند نزولی به خود گرفت اما این روند در مقایسه با سایر روندها بسیار نزولی نبود. برخی از کارشناسان علت این موضوع را نوسان‌های شدید قیمت دلار می‌دانند بخواهیم ساده‌ترین حالت را بگوییم سامانه جدید معاملات ارزی باعث شده که بازار سرمایه با وضعیت نامشخص قیمت دلار روبه‌رو باشد.

از سوی دیگر قرار است شرکت‌های پتروشیمی ارز خود را در بازار دوم نیما با قیمت آزاد و رقابتی بفروشند این موضوع می‌تواند سودآوری صنایع را افزایش دهد اما به‌طور کلی قیمت دلار باعث سردرگمی بازار سرمایه شده است.

یکی دیگر از موارد دلار را می‌توان قیمت دلار بازار آزاد دانست؛ بر اساس نوشته کانال‌های ارزی قیمت دلار فردایی در معاملات امروز به 51 هزار و 430 تومان رسیده که این قیمت دلار رکوردشکنی بسیار سنگین برای اقتصاد کشور است. چرا که به واسطه این افزایش قیمت دلار بسیاری از مواد ضروری و مصرفی با افزایش قیمت روزانه و ساعتی مواجه شدند و همین موضوع برای بازارها خطرناک است. برای مثال بسیاری از فروشندگان خانه دیگر حاضر به فروش نیستند و به دنبال لغو قراردادهای خود هستند چرا که قیمت دلار به بالاترین حد خود رسیده است. این افزایش قیمت دلار باعث شده که بازار سرمایه نیز تاثیر منفی بگیرند؛ همیشه با افزایش قیمت دلار بورس روند صعودی به خود می‌گیرد اما با افزایش هیجانی بورس تهران نیز تاثیر منفی می‌گیرد.

   تاثیر دلار روی بورس

مهدی سوری، کارشناس بازار سرمایه ضمن اشاره به اینکه بازار سرمایه تحت تاثیر سه عامل است، گفت: نرخ دلاری که شرکت‌ها صادرات دارند یا هزینه‌های خود را با آن پرداخت می‌کنند، نرخ خوراک پتروشیمی‌ها که مبنای قیمت گاز صنایع هم است و همچنین نحوه قیمت‌گذاری خودرو در روی بازار سرمایه شدیداً اثرگذار است. در واقع قیمت خوراک در لایحه بودجه نشان‌دهنده رویکرد دولت به کسب و کارهاست و قیمت‌گذاری خودرو هم به دلیل اینکه حکایت از چگونگی تصمیم‌گیری دولت درباره امنیت سرمایه‌گذاری دارد روی وضعیت بازار تاثیر دارد، زیرا بسیاری از سهامداران خودروسازها زیان این شرکت‌ها را تاکنون تحمل کرده‌اند و منتظر تغییر شرایط بودند و حالا هرگونه عاملی که منجر به افزایش زیان خودروسازان شود اثر منفی بر بازار می‌گذارد.

سوری واکنش بورس نسبت به خبر راه‌اندازی سامانه معاملات ارز و طلا، اظهار کرد: هر روز یک سامانه‌ای ارزی رونمایی می‌شود و در سامانه جدید هم ابهامات زیادی وجود دارد از طرف دیگر مسوولان قیمت ارز بازار آزاد را تکذیب می‌کنند و این مسائل به سردرگمی سرمایه‌گذاران در اقتصاد، زیرا نظام چند نرخی علاوه بر اینکه پیش‌بینی‌پذیری را در اقتصاد کاهش داده، بیشتر به نفع رانت خواران شده و از طرف دیگر باعث شده که بازار سرمایه تحت تاثیر خبرها واکنش عمل کند در حالی که بازار سرمایه باید از یک ثبات نسبی برخوردار باشد. او با تاکید بر اینکه قیمت ارزش پول ملی کاهش یافت است، به بازار گفت: مابه‌التفاوت قیمت ارز نیمایی و ارز آزاد روزی از بین خواهد رفت و این مساله در قیمت سهام شرکت‌ها هم تاثیر خواهد گذاشت، بنابراین نمی‌توان پیش بینی کرد که بازار سرمایه چه زمانی تفاوت قیمت ارز را در بازار سهام جبران خواهد کرد اما می‌توان ادعا کرد که بازار در مقطع کنونی ارزنده است. در واقع اگر قیمت دلار مبنای معاملات در نظر گرفت شود همه شرکت‌ها جای رشد دارند اما گروه‌هایی که کمتر مشمول قیمت‌گذاری دستوری و ... هستند ریسک کمتری دارند و در مقابل گروه‌هایی که دولت روی آنها کنترل بیشتری دارد، به‌طور قطع ریسک بیشتری خواهند داشت.

    بورس همچنان حساس به سیگنال‌های منفی

یک کارشناس بازار سرمایه درباره اینکه آیا بازار وارد یک روند صعودی شده یا خیر، گفت: با توجه به جو منفی بین‌المللی پایان اسفند ماه اخبار منفی برای اقتصاد کشور نمایان خواهد شد و همین مساله منجر به ادامه رشد یا تثبیت دلار خواهد شد، اما برای بازار سیگنال خوبی نیست.

احمد جانجان با بیان اینکه سیگنال‌هایی که چند وقت اخیر بورس همانند سال ۱۳۹۷ است، افزود: زیرا در آن زمان با تصویب ارز ۴۲۰۰ تومانی ریزش ۳۰ درصدی بورس رقم خورد و بعد قیمت دلار بالا رفت و در ادامه سال ۱۳۹۷ سیاست‌های دولت به سمت محدودیت واردات کالاها رفت. این مساله کم‌کم رشد بورس را رقم زد و امسال هم تقریبا این تجربه در حال رخ دادن است. در واقع در مقطع کنونی رانت ارز ۲۸۵۰۰ تومانی باعث شده همه به دنبال دریافت این ارز بروند و تقاضا برای واردات به‌شدت رشد پیدا کرده و بانک مرکزی با انباشت تقاضا مواجه شده و اگر تخصیص ارزها به تاخیر بیفتد اثر آن در بازار آزاد هم نمایان می‌شود، زیرا واردکنندگان دلار از بازار آزاد خریده و واردات انجام داده‌اند و بعد از اینکه تخصیص ارز از سامانه نیما اتفاق بیفتد واردکننده تسویه حساب‌ها را انجام می‌دهند، به همین دلیل روند صعودی قیمت ارز ادامه خواهد یافت و همین موضوع می‌تواند روی بازار سرمایه هم تاثیر بگذارد. او با تاکید بر اینکه سیاست‌های دستوری برای کنترل قیمت‌ها در شرایط تورمی پاسخگو نیست، تصریح کرد: از این رو بانک مرکزی تا زمانی که بازار شفافی برای ارز به وجود نیاورد نمی‌تواند بازار کالایی را هم مدیریت کنند. جانجان با اشاره به دلایل عقب‌نشینی دولت و مجلس از نرخ خوراک، گفت: قیمت گاز در بازار جهانی ریزش داشته به همین دلیل قیمت سال گذشته گاز هم گران است، از این رو سیاست‌های دولت در این بخش باعث شده بازار سرمایه لطمه ببیند و زمینه خروج سرمایه را فراهم کرده، تا جایی که بسیاری از سرمایه‌گذاران داخلی به دنبال سرمایه‌گذاری در کشورهای مجاور هستند.

او با تاکید بر اینکه برخی مسوولان به بهانه تورم مانع رشد شاخص شده‌اند، اظهار کرد: در حالی که تورم در کشور تحت تاثیر تغییر شاخص بورس نبوده اما سیاست‌های کنترلی و ضد سرمایه‌گذاری دولت ادامه دارد که به آسیب بیشتر اقتصاد مولد منجر شده است. این کارشناس بازار سرمایه با اشاره به اینکه سال آینده اگر دلار بالا نرود و همین ۵۰ هزار تومان بماند شاخص ۲ میلیون و ۱۰۰ هزار واحد را رو به بالا می‌شکند، اظهار کرد: تا پایان امسال هم پیش‌بینی می‌شود شاخص به یک میلیون و ۷۰۰ هزار واحد برسد زیرا از یک ماه پیش تاکنون بخشی از سرمایه‌ها به دلیل سیاست‌های غلط دولت علیه شرکت‌ها، وارد بازار طلا، مسکن و ... شده بود و حالا با رشد دلار، سرمایه‌گذاران می‌دانند که بعد از قیمت ارز نوبت رشد بورس است به همین دلیل وارد این بازار شدند.

    بازار از دریچه معاملات

شاخص کل بورس تهران در پایان معاملات در آخرین روز کاری چهارشنبه، سوم اسفندماه با ۲ هزار و ۸۱۶ واحد کاهش در ارتفاع یک میلیون و ۶۵۶ هزار واحدی ایستاد. شاخص هم‌وزن با سه هزار و ۸۷۱ واحد کاهش به ۵۰۳ هزار و ۲۰۲ واحد و شاخص قیمت با ۲هزار و ۲۹۵ واحد افت به ۲۹۸ هزار و ۳۵۹ واحد رسید. روز گذشته در معاملات بورس تهران، بیش از ۱۳ میلیارد و ۴۹۳ میلیون سهم، حق‌تقدم و اوراق بهادار به ارزش ۸۴ هزار و ۵۶ میلیارد ریال معامله شد.همچنین نفت و گاز پتروشیمی تامین (تاپیکو) با یک هزار و ۷۴۲ واحد، فولاد مبارکه اصفهان (فولاد) با یک هزار و ۴۲۲ واحد، شرکت سرمایه‌گذاری تامین اجتماعی (شستا) با ۹۲۱ واحد، پتروشیمی پارس (پارس) با ۶۸۹ واحد، پتروشیمی جم (جم) با ۶۷۱ واحد، شرکت سرمایه‌گذاری صدر تامین (تاصیکو) با ۵۰۷ واحد و پتروشیمی بوعلی سینا (بوعلی) با ۴۶۵ واحد تاثیر مثبت بر شاخص بورس داشتند. در مقابل، صنایع پتروشیمی خلیج فارس (فارس) با یک هزار و ۷۰۷ واحد، ایران خودرو (خودرو) با ۷۶۸ واحد، بانک ملت (وبملت) با ۶۲۵ واحد، بانک پاسارگاد (وپاسار) با ۵۹۰ واحد، پالایش نفت بندرعباس (شبندر) با ۵۷۶ واحد، پالایش نفت اصفهان (شپنا) با ۵۶۰ واحد، سایپا (خساپا) با ۵۴۵ واحد و پالایش نفت تهران (شتران) با ۵۰۹ واحد تاثیر منفی بر شاخص بورس همراه شد.

بر پایه این گزارش، روز اخیر نماد شرکت سرمایه‌گذاری تامین اجتماعی (شستا)، فولاد مبارکه اصفهان (فولاد)، ایران خودرو (خودرو)، ملی صنایع مس ایران (فملی)، ذوب آهن اصفهان (ذوب)، گسترش سرمایه‌گذاری ایران خودرو (خگستر) و زامیاد (خزامیا) در نمادهای پُرتراکنش قرار داشتند. گروه فلزات اساسی هم در معاملات در آخرین روزکاری هفته صدرنشین برترین گروه‌های صنعت شد و در این گروه یک میلیارد و ۹۵۰ میلیون برگه سهم به ارزش ۱۱ هزار و ۴۱۳ میلیارد ریال دادوستد شد. شاخص فرابورس نیز دیروز بیش از ۶۶ واحد افزایش داشت و به ۲۱ هزار و ۳۴۶ واحد رسید. در این بازار بیش از پنج میلیارد و ۶۴۲ میلیون برگه سهم و اوراق مالی دادوستد شد و تعداد دفعات معاملات روز اخیر فرابورس بیش از ۲۹۱ هزار و ۴۶۹ نوبت بود. فولاد هرمزگان جنوب (هرمز)، پتروشیمی زاگرس (زاگرس)، سنگ آهن گهرزمین (کگهر)، گروه انتخاب الکترونیک آرمان (انتخاب)، پتروشیمی تندگویان (شگویا)، مدیریت انرژی امید تابان هور (وهور) و صنعتی مینو (غصینو) تاثیر مثبت بر شاخص فرابورس داشتند. همچنین آهن و فولاد غدیر ایرانیان (فغدیر)، مجتمع جهان فولاد سیرجان (فجهان)، پویا زرکان آق دره (فزر)، تولید نیروی برق دماوند (دماوند)، حمل و نقل گهرترابر سیرجان (حگهر)، داروسازی دانا (ددانا) و سرمایه‌گذاری میراث فرهنگی (سمگا) با تاثیر منفی بر این شاخص همراه بودند.

 

ارسال نظر