پاسخ سازمان برنامه و بودجه به گزارش ‌«تعادل»

۱۴۰۱/۱۱/۰۶ - ۰۳:۲۰:۰۰
کد خبر: ۱۹۷۲۳۸
پاسخ سازمان برنامه و بودجه به گزارش ‌«تعادل»

برادر ارجمند، جناب آقای طهماسبی

مدیرمسوول محترم روزنامه تعادل

با سلام و احترام؛ 

 گزارشی با عنوان «افزایش کسری بودجه دولت با تداوم رانت خوراک پتروشیمی» مورخ 28/10/1401 در آن روزنامه منتشر شده؛ مقتضی است بر اساس ماده 23 قانون مطبوعات و به‌منظور رفع ابهام و روشن‌شدن افکار عمومی، دستور فرمایید این پاسخ در همان صفحه با همان فونت و اندازه و با تیتر ذیل دراسرع‌وقت در آن روزنامه منتشر شود. 

اولویت در تعیین نرخ خوراک پتروشیمی؛ توجه به منافع ملی و در راستای حمایت از بازار سرمایه

نرخ خوراک پتروشیمی صنایع در لایحه بودجه 1402 با در نظر گرفتن منافع ملی و در راستای حمایت از بازار سرمایه در نظر گرفته شده است.

در تبصره 14 لایحه 1402 کل کشور، سقف نرخ خوراک واحدهای پتروشیمی معادل 7000 تومان به‌ازای هر مترمکعب پیش‌بینی ‌شده است. این رقم در سال 1400 معادل 5000 تومان بوده است. با توجه به شرایط اقتصادی بین‌المللی و جنگ اوکراین و روسیه، نرخ جهانی گاز با رشد قابل‌توجهی همراه بوده است که به‌منظور رفع تنگناهای صنایع پتروشیمی به دلیل تحریم‌ها و شرایط بورس داخلی نرخ سال 1402 معادل 7000 تومان در نظر گرفته شده است. قاعدتاً نرخ مذکور در صورت اصلاح توسط مجلس شورای اسلامی با نرخ مصوب اعمال خواهد شد. البته این موضوع که نرخ گاز صنعتی در ایران بالا محاسبه و اخذ می‌شود صحیح نیست و این نرخ در مقایسه با دیگر کشورهای تولیدکننده گاز از جمله روسیه و قطر پایین‌تر است.

درهرصورت موضوع افزایش نرخ گاز پتروشیمی‌ها یکی از نکات مهم لایحه بودجه سال 1402 است که دولت در تدوین لایحه بودجه سعی کرده با توجه به شرایط اقتصادی نرخ خوراک را به‌گونه‌ای لحاظ کند که قیمت‌گذاری انرژی موردنیاز صنایع با در نظر گرفتن منافع ملی و در راستای حمایت از بازار سرمایه باشد.

مرکز اطلاع‌رسانی، روابط‌عمومی و امور بین‌الملل

 

ارسال نظر