جزییات بسته جدید سیاستی نظام بانکی

۱۳۹۳/۰۹/۰۲ - ۰۰:۰۰:۰۰
کد خبر: ۹۰۸۵


رفع زمینه‌های سلطه مالی دولت، کاهش بدهی بخش دولتی به نظام بانکی، تقویت اعتبارسنجی مشتریان بانک‌ها، کمک به تامین مالی واحدهای تولیدی و همچنین بهبود تامین مالی خُرد، رویکرد اصلی اقدامات بانک مرکزی در حوزه سیاست‌های اعتباری را تشکیل می‌دهند.

در حوزه نظارت بر بانک‌ها و موسسات اعتباری، اقدامات بانک مرکزی عمدتا بر ساماندهی موسسات اعتباری غیرمجاز و انتظام‌بخشی به بازار پول، کاهش مطالبات غیرجاری بانک‌ها، بهبود کمّی و کیفی سرمایه بانک‌ها و صیانت از حقوق ذی‌نفعان بانک‌ها و موسسات اعتباری، تمرکز دارند.

اقدامات بانک مرکزی در حوزه بانکداری الکترونیک نیز بر توسعه کمّی و کیفی بانکداری الکترونیک، ایجاد بانکداری متمرکز (Core Banking) در نظام بانکی کشور و ارتقای شفافیت اطلاعات بانک‌ها برای تقویت نظارت بر کارکرد شبکه بانکی، مهم‌ترین اقدامات بانک مرکزی برای تحقق اهداف اقتصاد مقاومتی در حوزه بانکداری الکترونیک را تشکیل می‌دهند.

توجه به اصول و مبانی نظری و همچنین حصول به سطح بالایی از سازگاری، رویکرد اساسی این بانک در تعیین اهداف، برنامه‌ها و اقدامات اجرایی در حوزه اقتصاد مقاومتی را تشکیل می‌دهد.

لازم به ذکر است، نتایج بررسی‌های بانک مرکزی در این خصوص در قالب کاربرگ‌های مربوطه در جلسه روز سه‌‌شنبه مورخ 20-8-93 کمیسیون تخصصی شورای اقتصاد و پس از آن در جلسه روز دو‌شنبه مورخ 26-8-93 شورای اقتصاد ارایه شد.

بانک مرکزی در آینده نزدیک گزارشی تحلیلی در خصوص برنامه‌ها و اقدامات این بانک برای تحقق اهداف اقتصاد مقاومتی در هر یک از حوزه‌های 5گانه سیاست پولی، ارزی، اعتباری، نظارت بر بانک‌ها و موسسات اعتباری و بانکداری الکترونیک ارایه خواهد کرد.

مشاهده صفحات روزنامه

ارسال نظر