تقویت جایگاه بازار سرمایه در برنامه ششم توسعه
بررسی برنامههای راهبردی بازار سرمایه سهکشور مالزی، ترکیه و قطر برای بهرهگیری از تجربیات آنان در جهت توسعه و تقویت بازار سرمایه در تدوین برنامه ششم توسعه در نشستی کارگروه تخصصی بازار سرمایه با حضور رییس سازمان بورس و اوراق بهادار و برخی از نخبگان و مدیران بازار سرمایه برگزار شد. به گزارش سنا، در این نشست تخصصی که در محل سالن کنفرانس سازمان بورس و اوراق بهادار برگزار شد، سرپرست مدیریت پژوهش، توسعه و مطالعات اسلامی سازمان بورس راهبردهای سه کشور مالزی، ترکیه و قطر را برای توسعه بازار سرمایه خود تشریح کرد. سیدمحمدجواد فرهانیان دلیل انتخاب این سهکشور را وضعیت رقابتی در منطقه و ویژگیهای خاص آنها مبتنیبر اتکا به نظام مالی اسلامی در توسعه بازارشان اعلام کرد. وی ادامه داد: هر سه کشور (مالزی، ترکیه و قطر) رویکرد ویژهیی برای استفاده از ظرفیت ابزارهای مالی اسلامی داشته و با توجه به جغرافیای خود میتوانند مبنای مقایسهیی مناسبی برای محک زدن برنامههای فعلی بازار سرمایه کشورمان باشند. سرپرست مدیریت پژوهش، توسعه و مطالعات اسلامی سازمان بورس اظهار داشت: برنامههای کشورهایی همچون ترکیه و قطر بهعنوان کشورهای
خاورمیانهیی در تیررس قرار دارند تا اهداف سند چشمانداز آنها در حوزه بازار سرمایه مشخص شود و از سوی دیگر نظر به گرایش اسلامی بازار سرمایه ایران باید ظرفیتهای بازاری همچون مالزی که قصد دارد بهعنوان مرکز بازار سرمایه اسلامی خود را معرفی کند، مورد توجه قرار گیرد.
برنامه راهبردی بازار سرمایه مالزی
با تکمیل نخستین برنامه راهبردی بازار سرمایه مالزی در سال 2010 (CPM1)، راه برای کمیسیون اوراق بهادار برای معرفی و اجرای دومین برنامه راهبردی بازار سرمایه (CPM2) هموار شد. آغاز این برنامه توسط نخستوزیر مالزی در 12 آوریل سال 2011 اعلام شد. این برنامه با موضوع «رشد بههمراه حاکمیت» محورهای راهبردی گستردهیی را برای یک دهه آتی بازار سرمایه مالزی (یعنی از سال 2011 تا 2020) به تصویر کشانده است. انتظار برآن است که ارزش بازار سرمایه مالزی تا سال 2020 به 4.5تریلیون رینگیت (معادل حدود 1.5تریلیون دلار برسد. این مقدار در سال 2010 حدود 1518میلیارد رینگیت معادل 560میلیارد دلار بود) شود. باتوجه به موضوع کلی این برنامه راهبردی، بر راهبردهای رشد برای گسترش نقش بازار سرمایه و همچنین راهبردهای حاکمیتی بهمنظور حمایت از سرمایهگذاران و ثبات بازار تاکید شده است. با توجه به پویایی اقتصاد جهانی و نیاز به بستری مناسب برای تغییر و همچنین با استفاده از برنامه راهبردی اول بازار سرمایه، برنامه دوم در راستای بهبود ضعف ساختار بازار، کارایی بیشتر در مواقع بحرانی، ایجاد تنوع و نوآوری بیشتر در بازار و فراهم آوردن فرصتهای جدید تدوین شده است. براساس هدفگذاری صورت گرفته میتوان راهبردهای این برنامه را در دو دسته مورد بررسی قرار داد: 1- راهبردهای رشد و 2- راهبردهای حاکمیت.
برنامه راهبردی بازار سرمایه قطر
برنامه استراتژیک تهیه شده دراین گزارش برمبنای تمامی اهداف چشمانداز ملی 2030 قطر و برنامه 2016-2011 استراتژیک توسعه ملی قطر است. هدف از طراحی برنامه استراتژیک برای ایجاد یک چارچوب برای نظارت موثر و ساختار قانونی که موجب حفظ ثبات مالی، ثبات رشد اقتصادی و تقویت و پویایی فعالیتهای بخش مالی شود، است.
برنامه راهبردی بازار سرمایه ترکیه
نهاد ناظر بازار سرمایه در ترکیه که در سایت رسمی سازمان بینالمللی کمیسیونهای اوراق بهادار معرفی شده است، شورای بازار سرمایه ترکیه است. این هیات یک نهاد نظارتی و تنظیمی است که مسوولیت بازار سرمایه در کشور ترکیه را برعهده دارد. به موجب قانون بازار سرمایه که در سال 1981 تصویب شده است، شورای بازار سرمایه مقررات مفصلی را برای سازماندهی بازارها و توسعه ابزارها و نهادهای مالی برای 19سال گذشته کشور ترکیه تهیه کرده است. براساس اهداف اصلی یعنی ایجاد بازار عادلانه و منظم و نیز حمایت از حقوق سرمایهگذاران، شورای بازار سرمایه طیف گستردهیی از مسوولیتها را برعهده دارد. با درنظر گرفتن مراحل توسعه بازارها و وضعیت اقتصادی کشور، فهرست اولویتها از زمانی به زمان دیگر تغییر میکند ولی در هر صورت هدف اصلی ثابت باقی میماند. این هدف اصلی عبارت است از بهدست آوردن سنجههای ضروری برای توسعه بازار سرمایه و در نتیجه کمک به تخصیص کارای منابع مالی در کشور با اطمینان از حمایت از سرمایهگذار است.
سرپرست مدیریت پژوهش، توسعه و مطالعات اسلامی سازمان بورس با بیان اینکه این سازمان درحال گردآوری راهبردهای بازار سرمایه دو کشور امریکا و انگلستان است، ایجاد بهترین قابلیتها، ایجاد فضایی برای کسبوکار جهانی و توسعه فرصتها از مهمترین راهبردهای بورس لندن است که پس از تکمیل گزارشها، جزییات بازارهای سرمایه امریکا و انگلستان نیز ارایه خواهد شد.
وضعیت ارتباط بازارهای مالی بهویژه در بحث سرمایهگذاری خارجی، سیاست تقسیم سود، بررسی بازارهای کالایی، نحوه بهکارگیری ابزارهای مشتقه، پردازش دادهها، دستهبندی و مقایسه تطبیقی آنها، بررسی پرتفوی بورسها، نحوه صیانت از حقوق سرمایهگذاران و نحوه انتخاب مدیران ارشد بازار سرمایه از دیگر مواردی بود که مقرر شد، مطالعات و تحقیقات لازم برای تدوین جایگاه بازار سرمایه در برنامه ششم توسعه انجام شود.
