تجمیع پروانه شرکت‌های اینترنتی به نفع مردم

۱۳۹۳/۰۸/۰۶ - ۰۰:۰۰:۰۰
کد خبر: ۷۰۸۸

در شرایطی که معاون بررسی‌های فنی و صدور پروانه رگولاتوری از پایان اعتبار پروانه‌های خدمات اینترنتی و تدوین فراخوان برای دریافت نظرات متخصصان، خبرگان و ذی‌نفعان درباره پیش‌نویس اصول حاکم بر صدور پروانه‌های ارتباطات ثابت (FCP) و خدمات ارتباطی ثابت (ISP) خبر می‌دهد، مسعود ریاضیات، رییس انجمن شرکت‌های اینترنتی ایران با ابراز امیدواری نسبت به این اقدام می‌گوید: بدیهی است بررسی بیشتر و کارشناسی‌تر رگولاتوری به نفع تمام ذی‌نفعان این بازار و به خصوص به نفع مردم خواهد بود. وی با اشاره به وعده‌های غیررسمی رگولاتور برای بررسی بیشتر روی این موضوع تاکید می‌کند: مشتریان شرکت‌های عضو انجمن بیشتر مردم عادی و قشر آسیب‌پذیر هستند، از این رو مهم است که شرکت‌های اینترنتی کوچک‌تر بتوانند به ارایه خدمات به آنها ادامه دهند.

ریاضیات در عین حال در پاسخ به این سوال«تعادل» که ارزیابی شما درباره اینکه گفته می‌شود شرکت‌های کوچک یا باید بزرگ شوند یا حذف چیست؟ می‌گوید: ما در این مدت به این فکر کردیم که بتوانیم با ادغام شرکت‌ها و ایجاد کنسرسیوم‌های بزرگ‌تر به رشد اعضای صنف، توان رقابتی آنها را افزایش دهیم تا کوچک بودن‌شان موجب حذف آنها نشود.

رییس انجمن شرکت‌های اینترنتی، همچنین درباره اینکه آیا رایزنی و مذاکره رسمی بین انجمن و سازمان نظام صنفی رایانه‌یی برای همراستا شدن در مورد موضوع مجوزها صورت گرفته، می‌گوید: این مذاکرات به صورت غیررسمی بین مدیران دو نهاد صنفی انجام گرفته است، اما تاکنون شکل رسمی نداشته که علت آن برخی مواضع سازمان نصر درباره فعالیت اعضای انجمن است.

ریاضیات می‌افزاید: اعلام مسایلی نظیر قاچاق دیتا و غیر‌رسمی دانستن انجمن از سوی نظام صنفی باعث نگرانی اعضای انجمن شده و همین موجب می‌شود تا مذاکرات و تعامل رسمی با نصر به نگرانی اعضای انجمن دامن بزند.

روابط عمومی سازمان تنظیم مقررات و ارتباطات رادیویی روز گذشته به نقل از صادق عباسی شاهکوه معاون بررسی‌های فنی و صدور پروانه این سازمان، از اتمام مدت اعتبار پروانه‌های PSTN و PAP و تدوین فراخوان دریافت نظرات متخصصان، خبرگان و ذی‌نفعان درباره پیش‌نویس اصول حاکم بر صدور پروانه‌های ارتباطات ثابت (FCP) و خدمات ارتباطی ثابت (ISP) خبر داد. کارشناسان براین باورند که مشکلات ناشی از تنوع سایر پروانه‌های حوزه اینترنت کشور، ساماندهی و اصلاح این پروانه‌ها را به یک ضرورت اساسی مبدل کرده است، این درحالی است که اختلاف دیدگاه‌ها درباره نحوه اصلاح پروانه‌ها و تبعات آنکه احتمال حذف و نابودی شرکت‌های کوچک اینترنتی یکی از بحث برانگیزترین آنهاست، موجب شد تا مناقشات تلویحی و بحث و جدل‌هایی دراین مورد به راه بیفتد. جنجالی که با درایت محمود واعظی و مدیران رگولاتوری برای تمدید مدت نظرخواهی از اعضای صنف، به آرامش نسبی گرایید.

این پیش‌نویس برای دریافت نظر متخصصان، خبرگان و ذی‌نفعان در این زمینه و ارتقا و هم‌افزایی اندیشه و انتقال تجربیات، به مدت دو ماه روی پورتال سازمان تنظیم مقررات و ارتباطات رادیویی قرار گرفت. در گزارش روابط عمومی رگولاتوری آمده است: در پی این فراخوان حدود ۱۰۰ پیشنهاد به رگولاتوری ارسال شده که مواردی مانند کلیات پروانه‌های جدید، تعاریف شبکه و خدمات قابل ارایه، ارتباط سرویس‌دهندگان با دارندگان شبکه، تعهدات مالی و فنی، شرایط دریافت مجوز، شرایط و زمان ارزیابی، شبکه خدمات و موضوع پروانه، ملی و منطقه‌یی بودن پروانه و... از جمله موضوعاتی است که مشارکت‌کنندگان درباره آن نظر داده‌اند که پس از بررسی و جمع‌بندی نظرات ارایه شده نتایج نهایی به کمیسیون تنظیم مقررات ارتباطات ارایه می‌شود تا براساس آن هرچه سریع‌تر پروانه‌های جدید صادر شود. ساماندهی بازار اینترنت، افزایش کیفیت سرویس‌های این بازار و تغییر پروانه شرکت‌های اینترنتی یکی از وعده‌های محمود واعظی، در جلسه رای اعتماد مجلس برای تصدی وزارت ارتباطات بود. وعده‌یی که اگرچه کمتر از یک‌سال بعد، محقق شد. اما مخالفت‌های فعالان بازار اینترنت نسبت به آنچه که نادیده انگاری نظرات ‌آنها در تدوین این پیش‌نویس خوانده می‌شد، باعث طولانی‌تر شدن روند اجرای آن شد.

مشاهده صفحات روزنامه

ارسال نظر