کاهش قیمت‌ها مقطعی نیست

۱۳۹۳/۰۸/۰۶ - ۰۰:۰۰:۰۰
کد خبر: ۷۰۴۲

تعادل نفت روزهای نسبتا آرامی را می‌گذراند. البته این «نسبتا» در مقایسه با روزهایی اظهار می‌شود که قیمت جهانی نفت‌خام ناگهان با چهار دلار کاهش مواجه شد. در ادامه این روند که البته همچنان در روند نزولی اتفاق می‌افتد نفت‌خام اوپک با افزایش حدود کمتر از یک‌دلاری به 82دلار‌و48سنت در هر بشکه رسید. در حالی‌که بسیاری منتظر برگزاری نشست اعضای اوپک و واکنش آنها به وضع بازار هستند رییس سابق بخش مطالعات اوپک گفت، اوپک در نشست بعدی خود به‌جای تلاش برای مداخله، به بازار اجازه خواهد داد تا خودش توازن خود را بیابد.

به گزارش تسنیم به نقل از بلومبرگ، همزمان با کاهش پیش‌بینی گلدمن‌ساکس از قیمت طلا و پیش‌بینی پیشی‌گرفتن رشد عرضه تولید‌کنندگان غیرعضو‌اوپک از میزان تقاضای جهانی، قیمت نفت برنت پس از پشت‌سر گذاشتن پنجمین هفته کاهشی، امروز کاهش قیمت‌های قبلی را حفظ کرد. قیمت نفت وست‌تگزاس‌اینترمدییت امریکا نیز افزایش یافت.

قیمت نفت برنت پس از کاهش 0.8درصدی در روز 24اکتبر، امروز در بازار لندن تغییر چندانی را شاهد نبود. گلدمن‌ساکس اعلام کرد، سرعت‌گرفتن تولید در خارج از امریکای‌شمالی ازجمله در برزیل و جمهوری آذربایجان منجر به فزونی عرضه در سال2015 خواهد شد. حسن قبازرد، رییس سابق بخش مطالعات اوپک گفت، اوپک در نشست بعدی خود که قرار است ماه آینده در وین برگزار شود، به‌جای تلاش برای مداخله، به بازار اجازه خواهد داد تا خودش توازن خود را بیابد.

کن‌هاسه‌گاوا، تحلیلگر بازار نفت در توکیو گفت: «قیمت نفت ممکن است قبل از اینکه اوپک موضعی برای کاهش تولید بگیرد، کاهش بیشتری پیدا کند.» وی افزود، عرضه سریع‌تر از تقاضا در حال افزایش است. براساس این گزارش، قیمت هر بشکه نفت برنت، برای تحویل درماه دسامبر، امروز بدون تغییر در رقم 86دلارو13سنت باقی ماند. قیمت نفت برنت در روز 24اکتبر 70سنت کاهش یافته بود. حجم معاملات انجام‌شده در بازار لندن حدود 74درصد کمتر از متوسط 100روزه بود. قیمت این شاخص نفتی در مقایسه با آغاز سال 22درصد کاهش یافته است.

قیمت نفت وست‌تگزاس‌اینترمدییت امریکا نیز برای تحویل در ماه دسامبر امروز با 22سنت افزایش به 81دلار و22‌سنت رسید. بدین‌ترتیب شکاف قیمت بین نفت برنت و نفت‌خام امریکا به چهار‌ دلار‌و93سنت رسید. این شکاف در روز 24‌اکتبر پنج‌دلارو12سنت بود که بیشترین شکاف قیمتی بین قیمت‌های پایان روز یک ماه اخیر بود.

روز جمعه خبر افزایش عرضه نفت عربستان، عراق و لیبی بهای نفت‌خام را در بازارها کاهش داد. یک مقام آگاه در عربستان که نخواست نامش فاش شود در این رابطه گفت: «با وجود اینکه عرضه نفت عربستان در ماه سپتامبر کاهش یافته، تولید این کشور در این ماه با افزایش روبه‌رو بوده است» خبری که نشان می‌دهد عربستان در پی کاهش تولید نیست و نفت به‌فروش‌نرفته خود را ذخیره می‌کند. این شواهد نشان می‌دهد تحلیل بسیاری از کارشناسان برجسته بازار نفت که از تلاش کشورها برای حفظ سهم خود در بازار در وضع فعلی می‌گویند صحت دارد. به‌هر‌حال به گفته تحلیلگران روند نزولی قیمت‌هاشیب تند را پشت‌سر گذاشته است اما نباید منتظر دیدن روند صعودی نیز بود.

مشاهده صفحات روزنامه

ارسال نظر