تحقق اهداف تعیین شده در ایرانخودرو
فعالیتهای گروه صنعتی ایرانخودرو در سالهای اخیر همراستا با سیاستهای اقتصادی ترسیم شده، نتایج ارزشمندی را عاید اقتصاد ملی کشور کرد. این گروه صنعتی با بهبود فضای کسب و کار و توسعه همکاریهای بینالملل توانست زمینه دستیابی به اهداف و شاخصهای تعیین شده صنعت خودرو کشور را فراهم کند.
گروه صنعتی ایرانخودرو که با روی کار آمد دولت یازدهم خودروساز شدن را هدف اصلی خود عنوان کرد حال بعد از گذشت کمتر از 4 سال از تغییر رویکردها و روشهای مدیریتی، علاوه بر احیای خطوط تولید و بازگرداندن تعداد زیادی از کارگران قطعهسازی به خطوط تولید، توانست در مسیر همکاریهای بینالملل موفق عمل کرده و نخستین محصول مشترک با خودروساز معتبر جهانی را روانه بازار کند.
ایرانخودرو به عنوان بزرگترین خودروسازی کشور که بالاترین سهم را در میان خودروسازان دارد، با اجرای سیاستهای درست و بهموقع، خودروسازی کشور را احیا کرده و این لکوموتیو را که مدتی از ریل خارج شده بود به مسیر اصلی بازگرداند.
ارتقای سهم بازار به بیش از 50درصد در سالهای 93 تا 95، تبدیل شدن از حالت زیاندهی به سوددهی از سال 93، حذف کامل تولید خودروهای با کسری و جلوگیری از راکد شدن سرمایه و نقدینگی، اجرای پروژههای بهبود با ماهیت کاهش و کنترل هزینه و افزایش درآمد و به بازدهی رساندن و فروش داراییهای راکد و غیراقتصادی تنها بخشی از نتایج فعالیتهای ایرانخودرو در سالهای اخیر و توسعه و تداوم روند رو به رشد آن است.
روند تولید خودرو سبک در ایرانخودرو
در سال 91 تولید در ایرانخودرو متاثر از تحریمهای بینالمللی کاهش قابل توجهی یافت و تاثیر تحریمها در خطوط تولید قطعهسازان نیز نمایان شد. از زمان اعمال تحریمها در سال 91 تا نیمه نخست سال 92 تیراژ تولید رو به کاهش نهاد و تعداد زیادی از محصولات به صورت ناقص و با کسری قطعه در خیابانهای ایرانخودرو متوقف شد. ایرانخودرو توانست در مدت کوتاهی شرایط را به زمان قبل از تحریمها بازگرداند.
تولید در نیمه دوم سال 92 احیا شد و بسیاری از کارخانههای قطعهسازی کارگران خود را بر سر کار بازگرداندند. در این سال 365هزار خودرو به تولید رسید و بسیاری از خودروهای ناقص کف کارخانه کامل و به دست مشتریان رسید. با این اقدام سرمایه هنگفتی از ایرانخودرو که به صورت راکد درآمده بود به چرخه تولید بازگشت. از ابتدای سال 93 نیز با تامین بهموقع، دیگر هیچ خودرو ناقصی از خط تولید عبور نکرد و ایرانخودرو توانست در این سال 601هزار دستگاه خودرو را تولید و روانه بازار کند. روند افزایش تولید در ایرانخودرو به همراه اجرای پروژههای افزایش و بهبود کیفیت محصولات همچنان ادامه یافت و در سال گذشته نیز این شرکت توانست با تولید 625هزار دستگاه انواع خودرو سواری و وانت سهم بیش از 50 درصدی خود در بازار را حفظ کند.
توسعه محصولات
ایرانخودرو در سالهای اخیر در زمینه توسعه محصولات و مدیریت بازار فعالیتهای زیادی را انجام داده است. این شرکت درصدد بوده تا با تنوعبخشی به سبد محصولات در بخشهای مختلف ابعادی و قیمتی بازار به سلایق متنوع مشتریان پاسخ دهد. این امر با راهاندازی مجدد مرکز طراحی و توسعه محصول و تسریع در توسعه پروژههای محصولی محقق شده است. توسعه پروژههای پلتفرم و قوای محرکه نیز بخش دیگری از اقدامات این بخش محسوب میشود.
همکاریهای بینالملل
توسعه مدل همکاری مولتی برند و تغییر راهبردی سهم شرکای خارجی در محصولات و افزایش توان چانهزنی در نحوه همکاریها با تاکید و صادرات و بالانس ارزی، بخشی از تلاشهای ایرانخودرو در همکاری با شرکتهای خارجی است.
ایرانخودرو در همکاریهای جدید خود با خودروسازان خارجی بر سرمایهگذاری طرف خارجی در خطوط تولید تاکید کرده و صادرات 30درصدی تولیدات مشترک را به عنوان سرفصل مهم قراردادها مدنظر قرار داده است. سرمایهگذاری طرف خارجی در کل زنجیره ارزش از تحقیق و توسعه تا خدمات پس از فروش را شامل میشود.
ایرانخودرو توانسته نخستین ثمره برجام در صنعت را به نام خود کند و با اجرایی کردن قرارداد خود با شرکت پژو نخستین و مهمترین گام در مسیر خودروساز شدن را بردارد.
دور تازه همکاری ایرانخودرو با پژو فرانسه با تاسیس شرکت مشترک ایکاپ آغاز شد. مدل همکاری جدید این دو شرکت به صورت سرمایهگذاری مشترک یا همان جوینتونچر است. ایرانخودرو و پژو به صورت 50-50 در این شرکت سرمایهگذاری کردهاند که این سرمایهگذاری شامل کل زنجیره ارزش خودرو شامل طراحی و توسعه محصول، تامین قطعات، تولید خودرو، فروش و بازاریابی، خدمات پس از فروش و صادرات است. با اجرای این قرارداد تکنولوژی و دانش روز در همه حوزهها به خودروسازی ایران منتقل میشود. انجام تحقیقات مشترک در حوزه فعالیتهای مهندسی، ارتقا و بهروزآوری پلتفرمهای مشترک و توسعه محصولات جدید در این جوینتونچر از دیگر موارد پیشبینی شده در قرارداد ایرانخودرو با پژو است.
داخلیسازی محصولات مشترک با پژو از سرفصلهای مهم همکاری ایرانخودرو با این شرکت است. خودروهای تولیدی در پایان سال نخست با 40درصد داخلیسازی عرضه خواهند شد.
ایرانخودرو در این قرارداد حق استفاده از پلتفرمهای موجود و آتی در ایکاپ برای توسعه محصولات برند خود با پلتفرم پژو 208، 301 و 2008 را نیز کسب کرده است.
در فاز اول قرارداد با پژو خودروهای پژو 2008، 301 و 208 وارد بازار خواهد شد که در نخستین گام خودرو 2008 تولید شده و در آستانه ورود به بازار قرار دارد. همچنین واردات برخی خودروهای برند پژو که داخلیسازی آن صرفه اقتصادی ندارد در قالب قرارداد واردات بین ایکاپ و پژو صورت خواهد گرفت. این خودروها با استفاده از ظرفیت شبکه فروش و خدمات پس از فروش ایرانخودرو به فروش خواهند رسید.
همچنین تغییر مدل همکاری و ایجاد انگیزه برای تولید خودروهای تجاری و سرمایهگذاری مشترک در عرضه خودروهای سواری با شرکت بنز از دیگر اقدامات ایرانخودرو در عرصه مشارکتهای خارجی است.
شرکت سوزوکی نیز از دیگر برندهای مطرح جهانی است که ایرانخودرو برای تولید محصول مشترک با آن همکاری میکند. در فاصله سالهای 85 تا 95 ایرانخودرو تعداد 237هزار خودرو را به بازارهای مختلف هدف صادر کرده است که از این تعداد 104هزار دستگاه محصول سمند صادر شده است. در این بین کشور عراق مهمترین بازار صادراتی ایرانخودرو به شمار میرود.
فعالیتهای زیست محیطی ایرانخودرو
ایرانخودرو براساس رسالت خود مبنیبر حفاظت از محیط زیست و کاهش آلایندگیها، در زمینه توسعه قوای محرکه و تولید موتور با استانداردهای آلایندگی روز تلاش میکند. این شرکت حذف موتورهای قدیمی و ارتقای موتورهای فعلی را هدف قرار داده و درصدد است تا با اجرای راهبرد تولید موتورهای کمحجم، کاهش آلایندگی موتورها همراه با افزایش راندمان و کارایی باشد. از سویی دیگر صنعت خودرو جهان به سمت استفاده از موتورهای 3سیلندر توربو شارژ با قدرت بیشتر همزمان با مصرف سوخت و میزان آلایندگی کمتر حرکت کرده است. با این رویکرد گروه صنعتی ایرانخودرو و شرکت ماهله آلمان قرارداد طراحی و تولید خانوادهیی از موتورهای 3سیلندر را امضا کردند. طراحی و تولید خانوادهیی از موتورهای 3سیلندر موضوع قرارداد ایرانخودرو و شرکت ماهله است که ارزش این قرارداد 5هزار میلیارد ریال برآورد شده است.
