ایرانشهر

۱۳۹۶/۰۲/۰۷ - ۰۰:۰۰:۰۰
کد خبر: ۶۴۷۶۲

نیمی از اتوبوس‌های پایتخت

از خط فرسودگی عبور کردند

پیمان سنندجی، مدیرعامل شرکت واحد اتوبوسرانی تهران با اشاره به فرسوده بودن نیمی از ناوگان اتوبوسرانی گفت: ۳هزار و ۵۶۳ اتوبوس شهر تهران بیش از ۸ سال عمر کرده‌اند.

به گزارش مهر، سنندجی با بیان اینکه در حال حاضر ۶هزار و ۲۶۸دستگاه اتوبوس در ۲۴۱ خط اتوبوسرانی فعالیت می‌کنند، گفت: بیشترین درصد اتوبوس‌ها متعلق به اتوبوس‌های گازسوز تک کابین با ۲هزار و ۶۶۹ دستگاه و کمترین متعلق به اتوبوس‌های برقی و هیبریدی با ۴ دستگاه اتوبوس است که با توجه به آلودگی شهر تهران اتوبوس‌های برقی و هیبریدی باید افزایش پیدا کنند.

سنندجی همچنین با اشاره به عمر ناوگان اتوبوسرانی تهران گفت: باتوجه به آلودگی شهر تهران نزدیک به نیمی از ناوگان اتوبوسرانی پایتخت فرسوده و موجب آلودگی هوا وآلودگی‌هایی نظیر آلودگی صوتی، بصری و غیره می‌شوند که هرچه سریع‌تر باید نوساز شوند. بر اساس مصوبه هیات وزیران در سال ۹۰ عمر مفید اتوبوس‌ها ۸ سال تعیین شده که بر این اساس نیمی از ناوگان شرکت واحد یعنی بیش از ۳ هزار دستگاه اتوبوس فرسوده هستند. سنندجی ادامه داد: با توجه به نیاز اتوبوس در سال جاری و تعداد اتوبوس موجود، در حال حاضر شرکت واحد اتوبوسرانی در سال جاری با ۲۴درصد کمبود ناوگان مواجه است و در حالی به تهرانی‌ها خدمات‌رسانی می‌کند که نزدیک به نیمی از آن فرسوده هستند. مدیرعامل شرکت واحد اتوبوسرانی اضافه کرد: تزریق ناوگان اتوبوسرانی و خرید اتوبوس‌های جدید از دو طریق خرید دولت و خرید مستقیم شهرداری انجام می‌شود. بر اساس تبصره ۱۳ مصوبه هیات وزیران در سال ۸۵ دولت باید در راستای نوسازی اتوبوس‌ها و خرید اتوبوس‌های جدید ۸۲٫۵درصد از هزینه را متقبل شود و تنها ۱۷٫۵درصد بر عهده شهرداری‌هاست. سنندجی با رد نقش اتوبوس‌های فرسوده در آلوگی هوا پایتخت گفت: هم‌اکنون در کلان‌شهر تهران روزانه بیش از 2میلیون خودرو در حالت تردد هستند که عمدتا خودروهای تک‌سرنشین بوده و هر ساله بر تعداد این خودروها نیز افزوده می‌شود. در چنین شرایطی بیشترین سهم تولید آلایندگی نیز به خودروها اختصاص داده می‌شود. به گفته وی از محل قرارداد خرید ۱۵۰عدد فیلتر جاذب دوده تاکنون بودجه خرید ۵۰ عدد آن تامین که تاکنون نیز ۷ عدد از آنها روی اتوبوس‌های ۴۵۷ نصب شده‌اند، ضمن اینکه در طول دوره ارزیابی و تعیین مشخصات فنی فیلتر مناسب جهت ناوگان نیز ۹ عدد فیلتر روی اتوبوس‌های کینگ‌لانگ نصب شده است.


جزئیات تفکیک مدیریت

خط مترو تهران از کرج

احمد دنیامالی، رییس کمیسیون حمل و نقل شورای شهر تهران جزییات پیشنهادش مبنی بر تفکیک مدیریت مترو تهران - کرج (خط 5) را تشریح کرد.

به گزارش ایسنا، دنیامالی با بیان اینکه خط 5، 17سال است که احداث شده و حدود 2200نیرو در این خط فعالیت می‌کنند و سالانه 300 تا 400 میلیارد تومان برای شهرداری تهران هزینه دارد، گفت: در گذشته که شهرستان کرج به استان البرز تبدیل نشده بود، ایجاد این خط و تامین هزینه‌های آن برای شهرداری تهران توجیه داشت، اما حالا بخشی از این خط در محدوده جغرافیایی شهر تهران نیست و باید شهرداری کرج نیز در مدیریت این خط مترو ایفای نقش کند.

وی با بیان اینکه در حال حاضر ایستگاه صادقیه به دلیل اینکه نقش یک ایستگاه مبادله‌یی را ایفا می‌کند با ازدحام زیادی روبه‌روست، تصریح کرد: ایستگاه «وردآورد» در حال حاضر ایستگاهی است که در خط مرزی تهران - کرج قرار دارد و می‌توانیم این ایستگاه را به عنوان ایستگاه مبادله‌یی جدید قرار دهیم، یعنی دیگر قطارهای دو طبقه وارد ایستگاه صادقیه نشده و قطارهای موجود نیز از خط 2 به «وردآورد» بروند و در آنجا مسافران با استفاده از قطارهای دو طبقه به سمت کرج حرکت کنند که بر همین اساس از شلوغی و حجم مسافران در ایستگاه صادقیه کاسته می‌شود. دنیامالی با بیان اینکه شهرداری کرج نیز باید در مدیریت خط مترو تهران - کرج نقش ایفا کند، گفت: قطعا عدم تفکیک حوزه کاری مترو خط 5 مشکلاتی را در آینده ایجاد می‌کند.


صرفه‌جویی اقتصادی در شهرها با هوشمندسازی

محسن طباطبایی‌مزدآبادی، دبیر انجمن علمی اقتصاد شهری ایران، هر واحد پیشرفت در هوشمندسازی شهری را دارای رشد تصاعدی در زمینه منافع اقتصادی برای شهر عنوان کرد و گفت: نتایج پژوهش انجمن علمی اقتصاد شهری ایران نشان می‌دهد طی هر سال 3هزار و 24میلیارد تومان منابع از شهر تهران بر اثر اتلاف وقت شهروندان در ترافیک از بین می‌رود.

به گزارش ایلنا، مزدآبادی با اشاره به سخنان ریاست‌جمهوری در اجلاس بین‌المللی مجمع جهانی شهرهای اسلامی درباره ضرورت هوشمندسازی شهری گفت: در کشورهای توسعه یافته میزان نفوذ و استفاده از فناوری‌های نو و تلفیق آن با زندگی شهری به یک امر عادی تبدیل شده اما در کشورهای در حال توسعه هنوز زیرساخت‌های مرتبط در این زمینه پدید نیامده و از سوی دیگر رشد فزاینده شهرنشینی در کشورهای جهان سوم منجر به تشدید چالش‌ها و آسیب‌های این حوزه شده است.

وی با بیان اینکه در ابتدای قرن 19 تنها حدود 3درصد از جمعیت جهان ساکن شهرها بودند که این رقم در ابتدای قرن بیست به 15درصد افزایش پیدا کرده است، افزود: اما در قرن بیست و یکم جمعیت شهری در سطح جهانی از 50درصد عبور کرده است و پیش‌بینی‌ها نشان می‌دهد این میزان در سال 2025 از 60 درصد نیز عبور خواهد کرد.

مدیر مسوول فصلنامه علمی پژوهشی اقتصاد و مدیریت شهری با بیان اینکه اگر قرار است معضلاتی همچون آلودگی هوا، ترافیک و... در کلان‌شهرها حل شود راهی جز حرکت به سمت فناوری‌های نو وجود ندارد، ادامه داد: منظور از شهر هوشمند که به عنوان کلید توسعه پایدار شهری به حساب می‌آید، پدید آوردن یک فضای تعاملی و خدماتی بین ساکنان شهر و ساختارهای شهری است. طباطبایی گفت: بر اساس آمارها تنها در سال 2013 بیش از 150پروژه بزرگ در زمینه هوشمندسازی شهری در دنیا در حال اجرا بود که بیشترین آنها مربوط به اتحادیه اروپا، آسیا و امریکای شمالی بوده است. دبیر انجمن علمی اقتصاد شهری ایران شهرهوشمند را بسیار فراتر و گسترده‌تر از شهر الکترونیک خواند و گفت: اگرچه این دو واژه در فضای رسانه‌یی به جای هم به کار گرفته می‌شود اما شهر هوشمند تاکید ویژه‌یی بر استفاده از سرمایه‌های اجتماعی و مشارکت شهروندان در زمینه توسعه شهری دارد.

مشاهده صفحات روزنامه