ضرورت استفاده از رویههای بتنی در باراندازهای بنادر تجاری
محمد سعیدنژاد، مدیرعامل سازمان بنادر و دریانوردی گفت: بیش از 164هکتار از محوطه و باراندازهای 4 بندر تجاری کشور بتنی است و در رویکرد جدید، استفاده از رویههای بتنی برای باراندازهای کانتینری بنادر بسیار ضروری است.
به گزارش ایرنا، سعیدنژاد افزود: براساس چینش 6 کانتینر در محوطه بندری بهترین رویه برای این باراندازها، استفاده از رویههای بتنی است.
معاون وزیر راه و شهرسازی افزود: تاکنون برای 120هکتار از فازهای یک و دو بندر شهید رجایی، 33هکتار طرح توسعه بندر شهید بهشتی،4هکتار از باراندازهای کانتینری بندر شهید کلانتری و 7هکتار از محوطه اسکلههای 2و 7 بندر خرمشهر از روسازی بتنی استفاده شده است. وی گفت: قرارداد تدوین دستورالعمل طراحی، اجرا، نگهداری و روسازی بنادر کشور با مرکز تحقیقات، راه و مسکن و شهرسازی امضا شده و با وجود عقد قرارداد با پژوهکشده حمل و نقل و تدوین آن، این دستورالعمل تاکنون به چاپ نرسیده و ضرورت دارد در اسرع وقت نسبت به چاپ آن اقدام شود. سعیدنژاد اضافه کرد: ظرفیت بنادر ایران اکنون به بیش از 210میلیون تن در سال افزایش یافته و ساخت بنادر نسل دوم و سوم نیز در دستور کار قرار دارد زیرا در نسل سوم بنادر مراحل نهایی تولید کالا در این بنادر سرمایهگذاری میشود تا در هزینههای حملونقل و صادرات آن به بازارهای هدف صرفهجویی شود.
سعیدنژاد ضمن یادآوری اجرای توسعه فاز 3 بندر شهیدرجایی افزود: 9شرکت بزرگ دنیا برای انجام سرمایهگذاری در این فاز وارد عمل شدهاند و سازمان بنادر از هر گونه سرمایهگذاری در 11بندر تجاری کشور (2بندر در شمال و 8 بندر در جنوب) حمایت میکند.
وی گفت: هنگام تحریمهای ظالمانه تمام بنادر و شرکتهای کشتیرانی ایران، بیمه کشتیها و موسسههای ردهبندی مشکلات زیادی پیدا کردند و اکنون با لغو تحریمها و اجرایی شدن برجام تمام تحریمهای دریایی از بین رفته و هزینههای حمل مستقیم کالا برای هر کانتینر که بیش از 700دلار بود برای صاحبان کالا کمتر شده است.
