820 میلیارد تومان برای احیای دریاچه ارومیه

۱۳۹۵/۱۱/۲۳ - ۰۰:۰۰:۰۰
کد خبر: ۶۰۸۳۶

ایسنا معاون رییس‌جمهور و رییس سازمان حفاظت محیط زیست در سفر یک روزه خود به شهرستان پاکدشت با حضور در شهرک صنعتی عباس‌آباد، سیستم پایش لحظه‌یی تصفیه فاضلاب این شهرک صنعتی را افتتاح و از بخش‌های مختلف شرکت تولید موتورسیکلت‌های برقی بازدید کرد. معصومه ابتکار در حاشیه این افتتاح در جمع خبرنگاران گفت: اقدامات بسیار خوبی برای تکمیل مجموعه تصفیه خانه پساب صنعتی شهرک و همچنین پایش برخط پارامترهای مختلف آلاینده پساب در این مجموعه صورت گرفته است. او با اشاره به اینکه همه شهرک‌های صنعتی باید درخصوص راه‌اندازی سیستم پایش لحظه‌یی تصفیه فاضلاب خود اقدامات لازم را انجام دهند، افزود: رعایت ضوابط و الزامات محیط زیست باید انجام شود و این بخشی از فعالیت اقتصادی هم محسوب می‌شود. در حال حضر با توجه به تاکیداتی که برای توسعه فعالیت‌های اقتصادی و صنعتی در کشور وجود دارد باید تلاش کنیم در بحث پساب و همین‌طور پسماند الزامات زیست‌محیطی رعایت شود و ان‌شاء‌الله در شهرستان پاکدشت هم در این خصوص اقدامات بیشتری صورت خواهد پذیرفت.

معاون رییس‌جمهور با بیان اینکه موتورسیکلت‌ها و خودروهای برقی قطعا می‌توانند بخشی از معضلات مرتبط با آلودگی هوا در کلان‌شهرها را حل کنند، گفت: خودروها و موتورسیکلت‌های برقی یک وسیله حمل و نقل پاک بوده و بسیاری از کشورهای دنیا در این زمینه سرمایه‌گذاری می‌کنند. البته برای ایستگاه‌های شارژ در سطح شهر نیز باید برنامه‌ریزی شود تا این موتورسیکلت‌ها بتوانند داخل شهرها هم ایستگاه شارژ داشته باشند و بدین‌ترتیب بتوانند به سهولت تردد کنند. ابتکار در ادامه با اشاره به اینکه بزرگ‌ترین معضل زیست‌محیطی شهرستان نبود سیستم جمع‌آوری فاضلاب و تصفیه سیستم تصفیه فاضلاب است، افزود: این موضوع در دستور کار دولت قرار دارد و امیدواریم با همکاری مسوولان، مردم و بخش خصوصی این سیستم که نبود آن می‌تواند تبعات زیست‌محیطی زیادی برای شهرستان داشته باشد احداث و به بهره‌برداری برسد.

رییس سازمان حفاظت محیط‌زیست وجود نخاله‌های ساختمانی، پسماندهای صنعتی و معادن را از دیگر معضلات زیست‌محیطی شهرستان دانست و گفت: این روند توسعه بی‌رویه معادن قطعا در تولید گرد و غبار و تبعات مختلف زیست‌محیطی در منطقه نقش دارد و ساماندهی این واحدها باید در دستور کار قرار گیرد. معاون رییس‌جمهور در بخشی از دیگر از سخنان خود یکی از ابعاد مهم درخصوص ریزگردها را احیای تالاب‌ها عنوان کرد و افزود: دولت یازدهم برای احیای تالاب‌ها گام‌های متعددی برداشته و در برخی از این زمینه‌ها با مشارکت وزارت نیرو حقابه تالاب‌ها تامین شده است. ابتکار با بیان اینکه دولت بخش دوم اعتبارات مربوط به احیای دریاچه را که 820 میلیارد تومان است، تصویب کرده، گفت: روند احیای دریاچه ارومیه باتوجه به ارزیابی‌ها نشان می‌دهد براساس تلاش‌های صورت گرفته و برنامه‌هایی که در حال اجراست روند مطلوبی است، اما اصلاح الگوی مصرف در بخش کشاورزی و تامین حقابه این دریاچه از اهمیت بسیار زیادی برخوردار است و سازمان حفاظت محیط‌زیست پیگیر احیای تالاب‌های مهم کشور است.

مشاهده صفحات روزنامه

ارسال نظر