از منطقه

۱۳۹۵/۱۰/۰۵ - ۰۰:۰۰:۰۰
کد خبر: ۵۷۵۶۷

کمک 400 میلیون دلاری بانک توسعه به افغانستان

بانک توسعه آسیایی و وزارت دارایی افغانستان موافقتنامه‌یی امضا کردند که این بانک متعهد به کمک ۴۱۵میلیون دلار به بخش انرژی افغانستان شد. به گزارش افغانستان دیلی، قرار است که از این مقدار کمک بیش از ۱۸۸میلیون دلار توسط بانک توسعه آسیایی و بیش از ۲۲۵میلیون دلار نیز از طریق صندوق زیربنای افغانستان (AITF) کمک شود که توسط بانک آسیایی مدیریت می‌شود. از این پول برای ساخت خط ۵۰۰ کیلوولتی دشت الوان استفاده خواهد شد که با ساخت آن، برق ترکمنستان در نهایت به کابل وصل خواهد شد. مقداری از این پول نیز برای ساخت خط انتقال ۲۲۰کیلوولت برق از دوشی به بامیان صرف خواهد شد که ۱۸۰کیلومتر طول دارد. بانک توسعه آسیایی گفته که این پول بخشی از کمک به برنامه توسعه انرژی افغانستان است که هزینه آن بیش از ۱۰میلیارد دلار اعلام شده‌ است. با توجه به تمام تلاش‌هایی که حکومت افغانستان در سال‌های اخیر کرده، این کشور بیشتر به انرژی وارداتی از کشورهای ازبکستان، ایران، ترکمنستان و تاجیکستان وابسته ‌است.


امریکا تحریم‌های یک بانک روسی را تشدید کرد

امریکا تحریم‌های بانک روسی «تمپ بانک» به ‌خاطر ارائه خدمات مالی به دولت بشار اسد را تشدید کرد. وزارت خزانه‌داری امریکا اعلام کرد که نام ۹عضو هیات‌مدیره این بانک در فهرست تحریم‌ها قرار گرفته است. این بانک قبلا در فهرست تحریم‌ها قرار گرفته بود. سرگئی ریابکوف از معاونان وزارت خارجه روسیه به خبرگزاری اینترفکس گفته است که امریکا می‌خواهد به منافع اقتصادی روسیه در سوریه و خاورمیانه ضربه بزند و این اقدام امریکا «انتقام‌جویی بی‌ارزش» از موفقیت‌های روسیه در سوریه است.


عربستان 30 میلیارد دلار وام می‌گیرد

دولت عربستان در ادامه روند دست و پنجه نرم کردن با مشکلات مالی، این ‌بار از اخذ وام کلان30میلیارد دلاری جهت جبران کمبود منابع خبر داده است. به گزارش نشریه القبس، محمد التویجری، دبیر کمیته امور مالی دربار پادشاه عربستان سعودی که یکی از مهم‌ترین نهادهای مالی در این کشور به شمار می‌رود با اعلام این مطلب گفت: دولت سعودی در اندیشه اخذ وام 10 الی 15میلیارد دلاری از بازارهای جهانی همچنین اخذ وام 15میلیارد دلاری از بازار داخلی این کشور برای جبران کمبود هزینه‌هاست. دولت عربستان در ماه اکتبر سال جاری میلادی نیز چاپ 5/17میلیارد دلار اوراق بهادار را در دستور کار خود قرار داده بود که گامی در جهت پوشش هزینه‌های مالی گسترده این کشور است. این در شرایطی است که آثار منفی ناشی از نوسان قیمت نفت خام در بازارهای جهانی بر اقتصاد کشورهایی که در آنها تولید نفت خام بخش عمده درآمد ملی را تشکیل می‌دهد، سایه افکنده است. نوسان قیمت نفت از اواسط سال 2014میلادی آغاز و باعث شد کشورهای حاشیه خلیج فارس اقدامات و تصمیمات قاطعی اتخاذ کنند تا بتوانند در برابر پیامدهای حاصل از کاهش قیمت مقاومت کنند.

مشاهده صفحات روزنامه

ارسال نظر