بورس کالا از شفافیت فاصله گرفته است

۱۳۹۵/۱۰/۰۵ - ۰۰:۰۰:۰۰
کد خبر: ۵۷۵۵۳

دبیر سندیکای صنایع آلومینیوم با انتقاد از عدم شفافیت در عرضه مواد اولیه مورد نیاز صنایع در بورس کالا گفت: توافق اصلی در خارج از بورس صورت می‌گیرد و بورس کالا فاصله قابل توجهی با شفافیت لازم گرفته است. آریا حقیقی در یک نشست خبری اظهار کرد: درحال حاضر صنایع آلومینیوم با مشکل تامین مواد اولیه روبه‌رو هستند و در چنین شرایطی شاهد واردات محصولات پروفیل در و پنجره و نما از ترکیه هستیم.

وی با بیان اینکه با عرضه نشدن مواد اولیه در بورس کالا بازار دچار کمبود می‌شود، گفت: عدم شفافیت در عرضه و عدم مطابقت قیمت‌های درج شده روی تابلو بورس کالا با قیمت اصلی، مشکلات زیادی برای تولیدکنندگان ایجاد کرده است.

وی تاکید کرد: توافق اصلی در خارج از بورس اتفاق می‌افتد و بورس کالا فاصله قابل توجهی با شفافیت لازم گرفته است.

حقیقی تصریح کرد: در این وضعیت، هیچ ارگان بازرسی به درستی بر عملکرد بورس کالا نظارت ندارد و هر چند در ظاهر، بازرسی وجود دارد ولی در واقع نظارت دقیق و درستی صورت نمی‌گیرد.

وی با اشاره به اینکه قیمت صادرات در واقع مبنای تعیین قیمت‌های داخلی کالاست، گفت: قیمت‌های صادراتی به درستی کشف نمی‌شوند و در این زمینه باید از عددسازی جلوگیری شود.

سیدعلی قانع، رییس انجمن تولیدکنندگان تابلوهای برق ایران نیز در این نشست با بیان اینکه اعضای این انجمن نمی‌توانند بیشتر از 10درصد ورق فولادی و مس مورد نیاز خود را از فولاد مبارکه و مس سرچشمه تهیه کنند، گفت: برای تامین مواد اولیه مجبوریم به بازار آزاد با قیمت‌های بالا مراجعه کنیم.

مهابادی، رییس انجمن تولیدکنندگان لوله‌های فولادی نیز با بیان اینکه وزارت صنعت، ابتدای امسال به یک‌باره و بدون مشورت با تولیدکنندگان، تعرفه واردات ورق‌های فولادی را از 4 به 20درصد افزایش داد، گفت: تصمیم‌گیری در سطح کشور به صورت جزیره‌یی انجام می‌شود و وزارت صنعت به عنوان یک جزیره برای خود عمل می‌کند.

محمد افشارنژاد، رییس انجمن تولیدکنندگان سیم و کابل ایران نیز با بیان اینکه درحال حاضر تعداد زیادی واحد غیراستاندارد تولید سیم و کابل در کشور فعال هستند، گفت: در تولیدات این کارخانه‌ها، مس کمتر از میزان استاندارد استفاده می‌شود و به همین دلیل جریان برق بیشتری از طریق این سیم‌ها مصرف می‌شود به طوری که مصرف برق آنها 20تا 30درصد بالاتر از مقدار استاندارد است و دولت باید در این زمینه نظارت کند.

طوسی، رییس انجمن صنایع UPVC در و پنجره ایران نیز در این نشست با بیان اینکه ارجحیت صنایع پتروشیمی در صادرات مواد اولیه است، گفت: تا زمانی که مواد پتروشیمی در داخل قابلیت ایجاد ارزش‌افزوده دارند، صادرات آنها خام‌فروشی محض است و به معنی داغ کردن بازار آزاد برای این بخش در داخل کشور خواهد بود. علیرضا کلاهی، رییس سندیکای صنعت برق نیز با اشاره به دلخوشی مسوولان دولتی به افزایش صادرات غیرنفتی گفت: باید ببینیم چه میزان از این صادرات به کالاهای با ارزش‌افزوده بالا اختصاص دارد و این موضوع را به عنوان شاخص عملکردی مسوولان در نظر بگیریم.

امیرحسین کاوه، دبیر سندیکای لوله و پروفیل فولادی نیز با بیان اینکه صدای بخش خصوصی واقعی در دولت شنیده نمی‌شود، گفت: درحال حاضر شاهد گران‌فروشی مواد اولیه در داخل و ارزان‌فروشی آن در خارج کشور هستیم که این سوال را ایجاد می‌کند که چرا مواد اولیه با قیمت پایین صادراتی در اختیار صنایع تکمیلی داخل قرار نمی‌گیرد؟

وی تاکید کرد: ما طرفدار صادرات هستیم اما صادرات کالاهای تکمیلی که ارزش‌افزوده داشته باشد نه صادرات مواد خام.

مشاهده صفحات روزنامه

ارسال نظر