دمشق از بازپس‌گیری و پاکسازی حلب خبر داد

۱۳۹۵/۰۹/۲۴ - ۰۰:۰۰:۰۰
کد خبر: ۵۶۹۰۶


گروه جهان تلویزیون سوریه با اعلام اینکه شهر حلب به‌طور کامل آزاد شده است، تصاویری از جشن و شادی ساکنان این شهر از پیروزی ارتش در مقابل نیروهای مسلح پخش کرد. به گزارش تلویزیون سوریه، پس از پیشروی گسترده ارتش این کشور و عقب‌نشینی افراد مسلح از شرق حلب، ارتش کنترل کامل این شهر را در دست گرفت، اما پاکسازی‌ها در برخی مناطق هنوز ادامه دارد.

شبکه خبری سومریه‌نیوز گزارش داده، این پیروزی بزرگ‌ترین پیروزی ارتش سوریه از آغاز بحران جنگ داخلی در این کشور محسوب می‌شود. پیش از خبر این پیروزی خبرهایی در مورد عملیات ارتش سوریه برای بازپس‌گیری شرق حلب پس از کنترل ارتش بر مناطقی همچون شیخ سعید منتشر شده بود. ارتش سوریه عصر دوشنبه هم از سیطره بر 98درصد مناطق شرق حلب خبر داده بود. رامی عبدالرحمن، مدیر دید‌بان حقوق بشر سوریه در گفت‌وگو با خبرگزاری فرانسه اعلام کرد: «مخالفان عصر دوشنبه به شکل کامل از 6محله بستان القصر، الکلاسه، کرم الدعدع، الفردوس، الجلوم و جسرالحج عقب‌نشینی کردند.» وی همچنین با اشاره به «فروپاشی کامل» صفوف مخالفان گفت که نبرد حلب به پایان رسیده است. محله بستان القصر، پایگاه اصلی گروه‌های مسلح در جنگ در شهر حلب بود. نخستین مرتبه گروه‌های مسلح در این محله و محله صلاح‌الدین حلب حضور یافتند. با این حال، درگیری‌های شدید در این محله صورت نگرفت و گروه‌های مسلح خیلی سریع از این محله عقب‌نشینی کردند. با شروع مرحله نهایی عملیات ارتش سوریه در حلب، گروه‌های مسلح به سرعت از شرق این شهر عقب‌نشینی و حتی سلاح‌ها و انبارهای مهمات خود را رها کردند. با توجه به گسترده بودن مناطق آزاد شده، یگان‌های ارتش سوریه هنوز نتوانسته‌اند این مناطق را به‌طور کامل پاکسازی کنند.

مقرهای احرارالشام، جبهه النصره، نورالدین زنگی و جبهه الشامیه از جمله‌ پایگاه‌های مخالفان در محله بستان القصر بودند که پاکسازی آنها دست‌کم به یک تا دو روز زمان نیاز دارد. اکنون گروه‌های مسلح در کمتر از یک درصد از مساحت محله‌های شرقی حلب حضور دارند و با توجه به شرایط آب و هوایی مشارکت نیروی هوایی ارتش در عملیات دشوار است. ارتش سوریه سعی دارد، مانع از این شود که گروه‌های مسلح در مناطقی که به آنها عقب‌نشینی کرده‌اند، سنگرهای جدیدی برای خود ایجاد کنند. حلب قلب صنعتی سوریه از سال ۲۰۱۲ به دو پاره تقسیم شد و بخش شرقی آن در کنترل شورشیان بود. اگرچه هنوز بخش‌های زیادی در سوریه در کنترل مخالفان دولت این کشور است، اما تصرف کامل حلب به نوعی کلید پیروزی ارتش سوریه و متحدانش محسوب می‌شود.

مشاهده صفحات روزنامه

ارسال نظر