برندها چگونه ماندگار میشوند؟
نیمه دوم دهه40 که شروع شد، بسیاری از بازرگانان فعال در صنایع لوازم خانگی با برنامهریزی مدیران صنعتی وقت به تولیدکننده تبدیل شدند و سرمایههای خود را برای تولید انواع لوازم خانگی مورد نیاز کشور به کار گرفتند. فیلکو یکی از نامهایی است که در آن زمان متولد شد و توانست در تولید یخچال و یخچال فریزر وارد فعالیت شود. این برند پس از انقلاب به عنوان زیر مجموعه شرکت تولیدی بهمن به فیلور تغییر نام پیدا کرد و فعالیت خود را در این صنعت ادامه داد. محمدرضا فریوری، مدیرعامل و نایبرییس هیاتمدیره شرکت تولیدی بهمن، از فراز و نشیبهای صنعت لوازم خانگی سخن میگوید و خواستار تدوین استراتژی مناسب برای تولیدات کشور است.
او میگوید، مشکل اساسی تولید در ایران نداشتن استراتژی مناسب برای بخش تولید کشور و نبود اراده لازم برای اجرای استراتژی تدوین شده است.
شرکت فیلور از چه سالی وارد صنعت لوازم خانگی شد و چگونه توانسته خودش را به عنوان یک برند مطرح در لوازم خانگی در بازار تبدیل کند؟
فیلور برندی است که در زیر مجموعه شرکت تولیدی بهمن قرار گرفته و پیش از انقلاب با نام فیلکو شناخته میشد. این برند در مجموع حدود نیم قرن عمر دارد و در طول این سالها توانسته در صنعت یخچال و یخچال فریز فعالیت کرده و سهمی از بازار را به دست آورد.
اینکه برندی بتواند سالها محصولاتش را با قیمت مناسب و کیفیت قابل قبول به دست مصرفکننده برساند، طبعا خواهد توانست بر ذهن مصرفکننده تاثیر مثبتی بگذارد. این در حالی است که ما امروز با پدیده ظهور برندهای جدید و مرگ زودرس آنها در صنعت لوازم خانگی روبرو هستیم و بسیاری از شرکتها خیلی زود به وجود میآیند و با تولید یک محصول و تبلیغات زیاد روی آن، بعد از مدتی از گردونه رقابت خارج میشوند چونکه نمیتوانند به برندسازی روی آورده و نظر مردم را به خود جلب کنند.
توجه به کیفیت و دوام و همین طور قیمت مناسب یکی از راهکارهای مناسبی است که میتواند یک برند را پایدار و ریشهدار کند که به نظر میرسد، فیلور در این راه موفق عمل کرده است.
با توجه به محصولاتی که تولید میکنید، مواد اولیه مورد نیازتان را چگونه تهیه میکنید؟ آیا این صنعت ارزبری بالایی دارد؟
بخشی از مواد اولیه از بازارهای داخل تهیه میشود و بخشی هم از بازارهای بینالمللی وارد کشور میشود. فرآیند تولید یخچال فیلور، از صفر تا صد را در کارخانه نجام میدهیم و فقط به واردات موتور کمپرسور میپردازیم آن هم به این دلیل که تولید قابل توجهی در این صنعت موتورهای کمپرسور نداریم. بنابراین میتوان گفت با توجه به اینکه قطعات مورد نیاز یخچال را خود به تولید میرسانیم و وابستگی کمی به قطعات خارجی داریم، ارزبری بالایی
نداریم.
محصولات فیلور علاوه بر داشتن نشان سازمان استاندارد ملی ایران موفق به کسب ایزوی 2015 نیز شدهاند که این موضوع نشان از کیفیت رو به رشد محصولات این شرکت است. در چشمانداز ما این است که با یک برند مناسب و خوب خارجی جوینت شویم. چون در حال حاضر هیچ نوع سیاست و استراتژی درخصوص برندهای ملی وجود ندارد، طبعا هر شرکتی که بخواهد سرپا بایستد باید بتواند با یک برند صاحبنام خارجی جوینت بشود تا بتواند کارش را به نحو مناسبتری تداوم دهد.
از این رو برنامه داریم تا با گرفتن یک شریک مناسب خارجی محصولات خود را در بازار وسیعتری عرضه کرده و با ارتقای تکنولوژی خود و استفاده از برندهای معتبر وارد بازارهای جدیدتری شویم. گروه تولیدی بهمن در حال حاضر 500 نفر را در خود به عنوان نیروی کار مستقیم جا داده است که اگر نمایندگیهای فروش و خدمات پس از فروش را نیز به این فهرست اضافه کنیم، اشتغالزایی فیلور از این تعداد بالاتر خواهد رفت. ما بر این باوریم همینکه در شرایط سخت کنونی اقتصاد کشور این تعداد نیرو را حفظ کردهایم و تعدیلی انجام ندادهایم، خود اقدامی مناسب در راستای کمک به حفظ اشتغال موجود در کشور و جلوگیری از بیکاری برخی افراد بوده است.
گروه صنعتی بهمن چند درصد از بازار را در اختیار خودش دارد؟
حدود 10درصد یخچال و یخچال فریزر تولید داخل از سوی این گروه انجام میشود. البته ما فقط به بازار داخلی تکیه نکردهایم و توانستهایم با نفوذ در برخی کشورهای منطقه به صورت مویرگی صادرات داشته باشیم. عراق و افغانستان دو کشوری هستند که به بازار انها نفوذ کرده و محصولات خود را در این بازار به فروش رساندهایم.
البته چون در لوازم خانگی قیمت تمامشده در ایران بالا است، رقابت در منطقه امر سختی به شمار میرود و با توجه به تولید انبوهی که در این زمینه وجود دارد محصولاتی مثل یخچال، ماشین لباسشویی و تلویزیون در صادرات مشکل دارند و به سادگی نمیتوانند در بازارهای رقابتی حضور یابند.
صنعت لوازم خانگی ایران از نظر کیفیت و استانداردهای جهانی در چه رتبهیی قرار دارد؟
این صنعت با توجه به سرمایهگذاریهای صورت گرفته دارای زیر ساختهای مناسبی است و میتواند محصولاتی در حد و اندازههای برندهای مطرح به تولید برساند اما چون به دلایل گوناگون قیمت تمام شده بالاست، نتوانسته به راحتی وارد بازارهای جهانی شود. در حال حاضر واحدهای تولیدی زیادی در کشور وجود دارند که با استانداردهای پایینی محصولاتشان را تولید و عرضه میکنند. به همین خاطر ما تنوع وسیعی از محصولات را به لحاظ کیفی داریم که خود مشکل بزرگی برای برندسازی در صنعت لوازم خانگی است. در واقع هم تولیدات باکیفیت و کالاهای خوب ایرانی را به تولید میرسانیم و هم کالاهای ضعیف و کم کیفیت از سوی برخی تولیدکنندگان روانه بازار میشود. این نوسان کیفی در نهایت به نفع تولید کشور نیست و در این رابطه بهتر است تا مسوولان با آزادسازی فعالیتهای اقتصادی فضایی را به وجود آورند تا این محصولات کم کیفیت خود به خود از بازار خارج شوند یا از نظر استانداردها در ردهیی قرار گیرند که مصرفکننده بداند چه کالایی را با کدام کیفیت به مصرف میرساند.
