از منطقه

۱۳۹۵/۰۹/۰۳ - ۰۰:۰۰:۰۰
کد خبر: ۵۵۶۴۹

تلاش برای ترور رییس سازمان اطلاعات افغانستان

خبرگزاری افغانستان از تلاش ناکام برای ترور رییس سازمان اطلاعات این کشور و والی سرپل در شمال افغانستان خبر داد. خبرگزاری خامه پرس نوشت، عامل انتحاری قبل از اینکه بتواند رییس سازمان اطلاعات و والی سرپل را هدف قرار دهد، کشته شد. براساس گزارش مسوولان امنیتی، مهاجم انتحاری تلاش داشت تا این دو مقام را در جریان دیدار رییس سازمان اطلاعات از استان سرپل هدف قرار دهد. ذبیح‌الله امانی، سخنگوی والی سرپل اعلام کرد که مهاجم قبل از اقدام به انفجار مواد منفجره همراهش هدف تیراندازی قرار گرفته و کشته شد. منطقه سر پل از ناآرام‌ترین مناطق در شمال افغانستان است که نیروهای طالبان و دیگر گروه‌ها در آن فعالیت دارند.


احداث صندوق مالی مشترک کویت و چین

وزارت بازرگانی کویت با وجود کاهش بودجه و مشکلات ناشی از کاهش قیمت نفت در بازارهای جهانی از تاسیس صندوق مالی مشترک با چین با سرمایه اولیه هشت میلیارد دلاری خبر داد. به گزارش نشریه الانباء، مقامات کویت و چین برای تاسیس این صندوق، رایزنی‌های مشترکی انجام داده و با تعامل دوجانبه برای سرمایه‌گذاری خارجی با یکدیگر همکاری می‌کنند. این صندوق مالی قرار است با سرمایه در اختیار خود نسبت به خرید املاک و فعالیت‌های عمرانی در نیویورک و نقاطی در اروپا اقدام کند و سود مالی از تاسیس آن عاید دو کشور شود. کویت با وجود برخورداری از سطح مطلوبی از روابط با امریکا، تعامل گسترده تجاری خود با چین را حفظ کرده و به عنوان یکی از بزرگ‌ترین صادرکنندگان نفت به چین به شمار می‌رود. در همین راستا وزارت نفت کویت اعلام کرده برای توسعه همکاری‌ها، چین در بزرگ‌ترین تاسیسات نفتی کویت سرمایه‌گذاری خواهد کرد که این اقدام در چارچوب توسعه صنایع نفتی این کشور و تقویت موقعیت کویت در «اوپک» صورت می‌گیرد.


شکست اتحادیه عرب در بهبود روابط مصر و عربستان

منابع دیپلماتیک در قاهره اعلام کردند که احمد ابوالغیط، دبیرکل اتحادیه عرب در سفر اخیر خود به ریاض نتوانست در اختلافات فزاینده بین مصر و عربستان هیچ‌گونه تغییری ایجاد کند. ابوالغیط سه‌‌شنبه هفته پیش برای عرض تسلیت درگذشت شاهزاده ترکی بن عبدالعزیز، برادر سلمان بن عبدالعزیز پادشاه سعودی به این کشور سفر کرد؛ اما ماموریت او در این سفر ایجاد صلح و آشتی میان مصر و عربستان بود که در تحقق بخشیدن به آن ناکام ماند. روابط مصر و عربستان رو به وخامت است و تلاش‌های امارات هم در بهبود این شرایط تاثیری نداشته است. گفته می‌شود عبدالفتاح السیسی، رییس‌جمهور مصر از برخی از کشورهای عرب حوزه خلیج فارس خواسته است تا میانجی صلح میان دو کشور شوند. به عقیده کارشناسان سیاسی، عربستان از سیاست‌های السیسی در نزدیکی به ایران، روسیه و سوریه ناراضی است.

مشاهده صفحات روزنامه

ارسال نظر