قاچاق و دیگر هیچ
گروه دانش و فن مرجان محمدی
بازار تلفن همراه در ایران هرچند پذیرای بسیاری از برندها و جدیدترین گوشیهای تلفن همراه است، اما به جرات میتوان گفت که گوشیها و تبلتهایی که در این بازار در ویترین مغازهها خودنمایی میکنند از مبادی غیر رسمی وارد شدهاند و در این بین به خاطر اطمینان به خریداران یک برچسب روی آن قرار گرفته تا مشخص شود که این گوشی یا لوازم جانبی و حتی تبلتها قاچاق نیستند. مسالهیی که کم و بیش بسیار ی از خریداران و حتی فروشندگان میدانند ولی ترجیح میدهند که به روی خود نیاورند.
در حال حاضر بیشتر گوشیهای موجود در بازار در تسخیر چینیها و کرهییهاست چشم بادامیهایی که در حال تسخیر بازارهای مختلف از جمله بازار آیتی هستند و با چنان برنامهریزی دست به این کار زدند که نمیتوان این مساله را اتفاقی یا بدون برنامهریزی دانست.
در حالی که بعد از برجام و به سرانجام رسیدن مذاکرات این انتظار میرفت تا بازار بکر و پر متقاضی ایران پذیرای برندهای بزرگ و غولهای فناوری باشد و با تاسیس دفاتر نمایندگی محصولهای خود را وارد ایران کنند، اما تاکنون این مهم اتفاق نیفتاده است، حال آنکه برخی برندها نیز با خروج از بازار ایران این فضا را به چشم بادامیها دادهاند تا بیشتر در این بازار مانور دهند و با ارائه گوشیهای خود و دیگر محصولات آیتی سهم خود را از بازار ایران افزایش دهند، البته در این بین از برخی از محصولات با کیفیت چینیها و کره ایها نمیتوان چشم پوشی کرد.
در این بین گفته میشود برخی از برندها با خبرهایی همچون دایر کردن یک دفتر نمایندگی و ورود به بازار ایران سعی دارند که ورق را به نفع خود برگردانند و از این فضا استفاده کنند. برندهایی که دیگر در بازار ایران یا ازآنها نشانی نیست یا اینکه در این بازار کمتر بهایی به آنها داده میشود. در شرایط کنونی و با توجه به اضافه شدن روز به روز یا لحظه به لحظه به تعداد کاربران و مخاطبان شاید این برندهای بزرگ هستند که سهم خود را از بازار از دست دادهاند و برای به دست آوردن این سهم باید دوباره سعی کنند.
هرچند که برخی برندها در زمان تحریم مشترکان خود را تنها گذاشتند و بعد از تحریم نیز هنوز به این بازار بازنگشتهاند و جسته و گریخته خبر میرسد که فلان برند با برگزاری یک جلسه خصوصی با برخی رسانهها خبر از بازگشت داده است !بازگشتی که به نظر میرسد نه تنها مقتدرانه نیست بلکه در آن شک و شبهیی نیز وجود دارد.
حال در غیاب بسیاری از برندهای بزرگ دنیا در بازار پر متقاضی ایران این چشمبادامیها هستند که به خوبی توانستهاند عرضه اندام کنند و به سودهای کلان در این عرصه دست پیدا کنند.
از سویی دیگر تولید کنند گان ایرانی نیز به قهقرا رفتهاند و در این بازار با این تعداد کاربر و مشترک نتوانستند آنگونه که باید و شاید محصولات با کیفیت تولید کنند، تولیدکنندگانی که در ابتدا چند محصول را رونمایی کردند و در ادامه این راه یا ورشکست شدند یا اینکه از این راه منصرف شدند و عطایش را به لقایش بخشیدند.
رضا طاهرخانی از فعالان بازار تلفن همراه در این خصوص به «تعادل» گفت: ورود گوشیهای قاچاق با وجود برخی سختگیریها هنوز انجام میشود و میتوان گفت که بسیاری از گوشیهای موجود در بازار از مبادی غیر رسمی وارد میشود.
وی افزود: برخی از برندها نیز در ایران نمایندگی ندارند ولی گوشی آنها به صورت انحصاری از سوی فلان گارانتی به مشتریان فروخته میشود، حال آنکه برند مورد نظر اصلا در ایران دفتر یا شعبهیی ندارد.
وی با اشاره به اینکه چندی پیش از سوی ستاد مبارزه با قاچاق کال و اررز در برخی از فروشگاههای پایتخت اقدام به جمعآوری یک برند مشخص کردند، تصریح کرد: نه تنها کالاهای وارد شده این برند در بازار از مبادی غیر رسمی وارد میشود، بلکه برندهای دیگری است که قاچاق وارد میشود، در نتیجه برای جمعآوری کل محصولات قاچاق باید اقدام کرد، نه یک برند خاص.
وی تصریح کرد: بازار ایران بهدلیل تقاضای زیاد و داشتن کاربر در تمام سطوح سنی بازاری فعال و پویا برای غولهای بزرگ فناوری است و در این بین کرهایها و چینیها به خوبی به آن پی بردهاند و در حال افزایش سهم خود از بازار هستند و بازخورد خوبی هم از کاربران ایرانی دریافت کردهاند.
در هر صورت در حالی که این امید میرفت تا پس از برجام غولهای بزرگ فناوری یکی پس از دیگری برای ورود به بازار آیتی ایران صف بکشند، هنوز این مهم محقق نشده است، مسالهیی که امید است ظرف چند سال آینده اتفاق بیفتد تا کاربران و مخاطبان به دور از هر دغدغه اقدام به خرید محصولی کنند قاچاق نباشد و در صورت مشکل با مراجع به دفتر نمایندگی مشکل را حل کنند. مسالهیی که هنوز در کشور به خصوص در بازار آیتی به خوبی جا نیفتاده است و هیچوقت حق با مشتری نیست.
