کاهش هزینه شعب و رشد خدمات بانک‌ها در آینده

۱۳۹۵/۰۸/۰۶ - ۰۰:۰۰:۰۰
کد خبر: ۵۳۸۷۷

گروه بانک و بیمه حسان شمشیری

با بررسی ۱۲ بانک در سال ۹۴ مشخص شد که درآمد شبکه بانکی ۱۸ درصد و هزینه‌ها ۳۰ درصد رشد داشته است و بر این اساس، ۳۵ درصد از درآمدهای بانکی را هزینه‌ها می‌بلعد و این موضوع باعث می‌شود در آینده به دلیل صرفه اقتصادی نداشتن تعداد شعب، تعداد شعب کاهش یافته و بر هزینه‌ها و گسترش خدمات و سرویس‌های بانکی اضافه شود. به گزارش «تعادل»، محمد مظاهری، کارشناس حوزه پولی و بانکی در همایش بررسی خدمات، تراکنش‌ها و وضعیت نظام پرداخت توسن گفت: بزرگ‌ترین ریسکی که بانک‌ها با آن مواجه هستند، سرمایه‌گذاری گسترده در شبکه شعب است و از آن طرف هم مشتریان و بانکدارها نیز بانکداری بدون شعبه را باور ندارند. بر این اساس، هشت هزار شعبه ۱۲ بانک مورد بررسی قرار گرفت که ۶۰ درصد هزینه‌های پرسنلی، هزینه اداری و استهلاک به شعب تعلق داده شده و این نتیجه حاصل شده که سهم هزینه‌های شعب ۳۸ درصد هزینه‌های بانکی است. براین اساس، فشار بر بانک‌ها نه تنها از طریق سود بالای سپرده‌ها بلکه از طرف هزینه‌های شعب نیز وجود دارد و برای رفع این مشکلات، باید از تعداد برخی شعب بانک‌ها کاسته شود. وی افزود: ۶۳ درصد بانک‌ها شعبه را محل اصلی کسب درآمد بانک می‌دانند و با این هزینه‌ها اگر شعب بانک‌ها تبدیل وضعیت نشوند، هزینه شعب بسیار ارتقا می‌یابد درحالی‌که باید به جای رشد هزینه شعب، بر رشد خدمات و سرویس تاکید شود.

وی تصریح کرد: تنها ۳۹ درصد تراکنش‌ها در ساعت اداری انجام می‌شود، بنابراین هزینه میلیاردی شعب برای ۴۰ درصد تراکنش‌ها در ساعات اداری، منطقی نیست و در ایران و سایر کشورها، باید روی خدمات و تراکنش‌ها در ساعت غیراداری متمرکز شود و به ارائه خدمات و سرویس بهتر مشغول شوند؛ زیرا شعبه‌داری عملا هزینه بانک‌ها را بیشتر کرده است.


مراجعه 82درصدی ماهانه مردم به شعبه

به گفته مظاهری، ۸۲ درصد افرادی که شعبه برای آنها اهمیت دارد، فقط ماهی یک‌بار به شعبه بانک رجوع می‌کنند و بانک بدون شعب را قبول ندارند و چالش بعدی بانکداران هستند که ۶۲ درصد مدیران بانک هنوز باور دارند شعبه برای آنها محل درآمد است و در ایران نیز مدیران به شعبه باور دارند. وی با بیان اینکه هزینه‌های شعب بانکی از درآمدهای‌شان بیشتر است، گفت: در بانکداری دیجیتال، دگرگونی شعب راهبرد بانک است ۵۰ درصد شعب بانک‌ها به صورت سلف سرویس، ۳۰ درصد شعب به‌صورت فروشگاهی، ۱۵ درصد شعبه فول سرویس و ۵ درصد شعب خاص هستند. یک مدل شعب به شکل فروشگاه است، یک مدل شعب دیجیتال است، شعب دیگر فول سرویس مثل داروخانه است و بعضی شعب نیز شعبه خاص ارتباط مستقیم با مشتریان است.

مشاهده صفحات روزنامه