ترافیک سنگین در اسکله شانگهای

۱۳۹۵/۰۸/۰۳ - ۰۰:۰۰:۰۰
کد خبر: ۵۳۶۸۵

گروه گوناگون دریا و بندر را باید از مهم‌ترین راه‌های حمل‌ونقل در حوزه تجارت دانست. بر همین اساس هم در سال‌های گذشته تلاش بسیاری برای تسهیل در این مراودات دریایی صورت گرفته است تا تجارت به راحتی و در کمترین زمان، ممکن شود. آن ‌طور که آخرین گزارش‌ها نشان می‌دهد بعد از استانداردسازی کانتینرهای دریایی، حجم تجارت جهانی افزایش یافته و هزینه حمل‌‌ونقل دریایی به حداقل رسیده است. بر این اساس فعالیت بالای کانتینری در بنادر به رشد جایگاه اقتصادی کشورها کمک کرده است. طبق آخرین گزارشی که درخصوص حمل‌ونقل کانتینری در دریا منتشر شده است، شلوغ‌ترین بنادر جهان معرفی شده‌اند. این معرفی براساس تردد سالانه کانتینرهای 20 فوتی (TEU) در این بنادر است.

این گزارش نشان می‌دهد که بندر شانگهای چین پرترددترین بندر جهان است. شانگهای از مهم‌ترین بنادر چین و قلب تپنده اقتصاد این کشور، رابط اصلی میان چین و دنیای خارج است. در این کشور ترافیک کانتینری سالانه 33.6میلیون(TEU) است. توسعه این بندر یکی از مهم‌ترین عوامل رشد اقتصادی این شهر به‌ حساب می‌آید. طبق گزارش‌های به دست آمده، این شهر در سال‌های اخیر همواره به عنوان یکی از شلوغ‌ترین بنادر جهان معرفی شده است.

در این گزارش بندر سنگاپور با ظرفیتی نزدیک به بندر شانگهای، دومین بندر شلوغ جهان معرفی شده است. یکی از برنامه‌های توسعه کشور سنگاپور، پیشرفت در حوزه بنادر و مرزهای دریایی بوده است. طبق برخی از گزارش‌ها، این کشور تلاش کرده از طریق بندر سنگاپور به توسعه تجاری و اقتصادی برسد. این بندر از بنادر قدیمی در منطقه آسیای جنوب شرقی است. تردد سالانه 32.2میلیون (TEU) باعث شده این بندر به دومین بندر شلوغ دنیا تبدیل شود.

در بین شلوغ‌ترین بنادر دنیا، باز هم مجرای حمل‌ونقل دیگری از کشور چین به‌ چشم می‌خورد. بعد از شانگهای بندر شنژن، پرترددترین بندر این کشور است. ترافیک کانتینری 23.2میلیون(TEU) در شنژن باعث شده که این بندر در رتبه سوم جهانی قرار بگیرد. شنژن به عنوان مرکز سرمایه‌گذاری خارجی در کشور چین به ‌شمار می‌رود. به عقیده بسیاری از اقتصاددانان، بندر شنژن یکی از سنگ‌بناهای مهم رشد اقتصاد چین در دو دهه اخیر است.

هنگ‌کنگ، چهارمین بندر شلوغ جهان معرفی شده است. طبق نظر مسوولان هنگ‌کنگ، پایین ‌بودن قیمت حمل‌ونقل کانتینری در شنژن باعث تمایل صادرکنندگان به استفاده از این بندر شده است. همین موضوع باعث پیشی گرفتن بندر شنژن از هنگ‌کنگ شده است. در این بندر، ترافیک کانتینری سالانه 23.2میلیون (TEU) است.

در میان بنادر چینی که صدر جدول شلوغ‌ترین بنادر را به خود اختصاص داده‌اند، بندر بوسان در کره جنوبی در رتبه پنجم قرار می‌گیرد. این بندر از اصلی‌ترین راه‌های ترانزیتی در کره جنوبی به‌ حساب می‌آید. این بندر سالانه 17.6میلیون(TEU) ترافیک کانتینری دارد. گزارش‌های به دست آمده حاکی از این است که مقامات کره جنوبی قصد دارند، این بندر را تا سال 2020 به دومین بندر پرتردد جهان تبدیل کنند.

همانطور که اشاره شد، بیشترین تردد در حمل‌ونقل دریایی به بنادر کشور چین اختصاص دارد. در این گزارش همچنین بنادر نینگبو-ژوشن، چینگدائو و گوانگژو به ترتیب رتبه ششم تا هشتم شلوغ‌ترین بنادر جهان را به خود اختصاص داده‌اند. ترافیک کانتینری در نینگبو-ژوشن سالانه 17.3میلیون (TEU) است. این رقم در بندر چینگدائو به 15.5میلیون(TEU) می‌رسد و در بندر نینگبو-ژوشن با کمی کاهش 15.3میلیون (TEU) می‌رسد.

بعد از بنادر چینی، رتبه نهم به بندر جبل‌علی در دوبی اختصاص دارد. این بندر در سال‌های اخیر بیشترین میزان توسعه را تجربه کرده است. برخی از گزارش‌ها حاکی از این است که تحریم‌ها و بحران‌های بنادر ایران، فرصتی مناسب برای موفقیت این بندر فراهم کرده بود. در این بندر در سال 2016 ترافیک کانتینری به 13.6میلیون (TEU) می‌رسد.

آخرین بندر در این رتبه‌بندی بندر تیانجین چین است. در این بندر ترافیک کانتینری به 13.1 میلیون TEU) می‌رسد. حضور 6 بندر چینی در لیست شلوغ‌ترین بنادر جهان نشان‌دهنده پیشرفت و رشد بالای این کشور در حمل و نقل دریایی است. به‌ نظر می‌رسد صادرات چین از پیشرفت در زیرساخت‌های حمل و نقل دریایی برای صادرات بهره فراوانی برده است. بر این اساس، سه بندر از میان پنج بندر بزرگ جهان در چین قرار دارند. فرستادن کالاها از مناطق ویژه اقتصادی به داخل کشتی‌های باری سپس بازارهای صادراتی بسیار اهمیت دارد. بر همین اساس گفته می‌شود که چین می‌تواند الگویی برای کشورهایی باشد که زیرساخت‌های مناسبی برای استفاده از راه‌های دریایی در تجارت ندارند.

مشاهده صفحات روزنامه