روی خط خبر
درخواست از شرکت «اتوتک» برای همکاری معدنی
گروه معدن| ایران از 300هزار تن عناصر نادر خاکی برخوردار است، در عین حال 17عنصر نادرخاکی در طبیعت یافت میشود که وجود انواع سبک آن (از جمله سریم، لانتانیم، نئودینیم، ایتریم و اسکاندنیم) در ایران به اثبات رسیده که اغلب همراه مواد معدنی از جمله آهن و فسفات است. سرپرست مرکز تحقیقات فرآوری موادمعدنی ایران میگوید: ایران امروز در زمینه تحقیقات فرآوری مواد معدنی رشد قابل توجهی یافته و اکنون در بین پنج مرکز مشابه در سطح جهان جای دارد و در منطقه خاورمیانه حرف اول را میزند. غلامرضا ملاطاهری افزود: پیش از توافق برنامه جامع اقدام مشترک (برجام) با 1+5، شرایط تحریم موجب قطع ارتباطات بینالمللی در این بخش شده بود، اما قرار است این مرکز با میزبانی نخستین سمپوزیوم بینالمللی فرآوری مواد معدنی، در مسیر افزایش تعاملات بینالمللی و استفاده از تجربیات متخصصان، پیشکسوتان و صاحبنظران برجسته جهانی در این بخش گامی جدی بردارد. وی تاکید کرد: شرکتهای بینالمللی معدنی که در منطقه فعالیت دارند، به جای ارسال نمونههای تحقیقاتی خود به کشور متبوعشان یا یک آزمایشگاه مرجع میتوانند از ایران بهره بگیرند و فعالیت مشترکی به این ترتیب صورت
گیرد. به گفته طاهری، شرکت اتوتک (فنلاندی - آلمانی) که در کشورهای افغانستان، عراق، چین، ترکمنستان، گرجستان و جمهوری آذربایجان فعالیت دارد و آنالیز نمونههای خود ناگزیر از ارسال به فنلاند یا کاناداست، میتواند با هزینه پایینتری به ایران منتقل شود و سریعتر نتایج را دریافت کند.
مشارکت «زیمنس» آلمان در پروژههای صنایع ریلی
گروه صنعت| یک هیات صنعتی از شرکت زیمنس آلمان در دیدار با رییس هیات عامل سازمان گسترش و نوسازی صنایع ایران خواستار همکاری دوجانبه در حوزه صنایع ریلی شد. «ماتیس کاخ» قائممقام شرکت آلمانی زیمنس و هیات همراه در محل سازمان گسترش و نوسازی صنایع ایران با معاون وزیر صنعت، معدن و تجارت دیدار و از آمادگی شرکت زیمنس برای همکاری با طرفهای ایرانی در حوزه حمل و نقل خبر داد. در این دیدار منصور معظمی اظهار داشت: ما علاقهمند هستیم که شرکتهای خارجی نسبت به سرمایهگذاری در ایران اقدام کنند. وی افزود: در این سرمایهگذاریها باید حداکثر استفاده از توان داخلی و متخصصان ایرانی مدنظر قرار گیرد. رییس هیات عامل سازمان گسترش با یادآوری اینکه ایجاد جوینتوینچر یا شراکت در سرمایهگذاری بهترین نوع همکاری دوجانبه بین طرفهای ایرانی و خارجی است، تصریح کرد: در ایجاد پروژهها، شرکتهای ایرانی باید در اولویت قرار گیرند و اکنون ایدرو در حوزه حمل و نقل ریلی مسوولیت ساخت و تحویل دو هزار واگن برای استفاده داخلی شده دارد که در این زمینه از سرمایهگذاری شرکتهای خارجی از جمله زیمنس با لحاظ استفاده از حداکثر توان داخلی و درگیر ساختن شرکتهای
ایرانی از جمله شرکتهای تابعه سازمان گسترش در ساخت قطعات و تجیهزات ریلی، استقبال میشود.
کنترل نامحسوس 2700 وسیله نقلیه عبوری خارجی
گروه تجارت| مدیرکل دفتر نظارت بر ترانزیت گمرک ایران گفت: روزانه 2700 وسیله نقلیه عبوری خارجی برای پیشگیری از رسوب کالا یا تخلف احتمالی با سامانه پایش کالاهای ترانزیتی در گمرک به صورت نامحسوس کنترل میشود. علیرضا دشتانی افزود: با توانمندسازی بخش خصوصی، انجمنهای حمل و نقل بینالمللی روند کنترل را در آینده نه چندان دور در اختیار میگیرند و از اکنون میتوانند در مشارکت ایجاد دستگاههای X-RAY کامیونی در مبادی و مقاصد ورودی و خروجی کالاها با نظر گمرک جمهوری اسلامی ایران اقدام کنند. وی ادامه داد: همچنین این انجمنها میتوانند رصد یا اتصال وسایل نقلیه حمل را به جی.پی.اس غیربرخط (OFF Line) برعهده گرفته و شرکتهای عضو و زیرمجموعه خود را پایش کنند. وی ادامه داد: کنوانسیون تیر، کنوانسیون گمرکی سازمان ملل متحد در زمینه حملونقل بینالمللی کالا زیرپوشش «کارنه» از مهمترین و جامعترین مقررات گمرکی در سیستم ترانزیتی جادهیی قرار دارد که ناظر بر روابط بین حملکننده، گمرک و سازمان ضامن است.
سهم ۶۰درصدی جنوب روسیه از کالاهای ایرانی
گروه تجارت| محصولات صادراتی ایران به روسیه شامل ۲۵درصد بخشودگی گمرکی میشود. مدیر برگزاری سومین نمایشگاه و همایش صنعتی بازرگانی ایران و جنوب روسیه با اعلام این خبر و تاکید بر اینکه این منطقه سهم ۶۰درصدی از صادرات ایران دارد، گفت: ارزانترین هزینه حمل و نقل کالای ایرانی به خارج از کشور مربوط به انتقال کالا از بندرانزلی به بندر آستاراخان است. حسن مرتجی اظهار کرد: این منطقه که شامل ۱۴ استان است، محصولات و کالاهای اساسی خود مانند محصولات کشاورزی سیمان و گچ و... را به دلیل مسافت کمتر و هزینه حمل ارزانتر از ایران تامین میکنند. وی با اشاره به اینکه از یک میلیارد دلار حجم تجارت ایران و روسیه، ۶۰درصد آن مربوط به جنوب روسیه است، خاطرنشان کرد: در میان تمام کالاهایی که به روسیه صادر میشود، تنها ۲۰درصد از طریق کامیون به مسکو ارسال شده و ۸۰درصد آن از طریق دریا به بندر آستاراخان و بندر مخاچ قلعه حمل میشوند.
هشدار نسبت به پایینبودن مزمن نرخ رشد بهرهوری
گروه صنعت| نرخ رشد بهرهوری منابع انسانی در بهترین حالت به ۲درصد رسیده؛ این در شرایطی است که قرار بود نرخ رشد بهرهوری نیروی انسانی ۳درصد در سال باشد. مدیرعامل سازمان مدیریت صنعتی با اشاره به اینکه قرار بود در برنامه چهارم، سپس پنجم و در نهایت ششم توسعه، شاخص بهرهوری را افزایش دهیم اما هنوز این نرخ بسیار پایین است، اظهار داشت: در برخی سالها حتی نرخ 0.5درصدی را هم در بهرهوری منابع انسانی شاهد بودیم. محمدعلی محمدی گفت: با این نرخ رشد بهرهوری به اهداف خود در سال ۱۴۰۴ نمیرسیم.
