روی خط نیرو

۱۳۹۵/۰۷/۲۵ - ۰۰:۰۰:۰۰
کد خبر: ۵۳۱۳۷

وضعیت مطلوب

آب بدون درآمد

پاون معاون نظارت بر بهره‌برداری شرکت‌ مهندسی آب و فاضلاب کشور گفت: وضعیت شاخص آب بدون درآمد براساس شاخص جهانی و در مقیاس کشورهای در حال توسعه در 56درصد شهرهای ایران از وضعیت مطلوبی برخوردار است. حمیدرضا تشیعی این مطلب را در همایش سالانه اجلاس جهانی آب که از تاریخ ۹ تا ۱۳اکتبر در استرالیا برگزار شد، عنوان کرد و با تشریح وضعیت ایران قبل از اجرای بالانس آب پرداخت و اظهار داشت: در کشور ایران بعد از الگوبرداری از استانداردهای انجمن جهانی آب در سال1383 و به‌منظور ظرفیت‌سازی لازم در این بخش علاوه بر ایجاد دفاتر تخصصی آب بدون درآمد در تمام شرکت‌های آب و فاضلاب سراسر کشور، حدود 12هزار نفر ساعت دوره‌های آموزشی در این رابطه ویژه کارشناسان و مدیران سراسر کشور برگزار شد.


کاهش حجم سد زاینده‌رود

ایلنا مدیرعامل شرکت آب و فاضلاب استان اصفهان گفت: حجم سد زاینده‌رود با کاهشی بی‌سابقه به حدود 169میلیون مترمکعب رسیده است، درحالی که این رقم در مدت مشابه سال قبل به بیش از 450میلیون مترمکعب بوده است و در این شرایط تامین پایدار آب شرب 93شهر استان تلاش، دقت و همتی مضاعف نسبت به پیش می‌طلبد. هاشم امینی در جلسه کمیته بحران آب که با حضور مدیران طرح آبرسانی اصفهان بزرگ برگزار شد به نقل از سازمان هواشناسی اظهار داشت: پیش‌بینی‌ها بیانگر این است که بارش‌های پاییزی با تاخیر صورت می‌گیرد، بر این اساس با عدم جاری بودن زاینده‌رود که کاهش چشمگیر آبدهی چاه‌های آب شرب را در اصفهان به‌دنبال دارد همچنین کاهش تخصیص آب شرب باید مدیران طرح آبرسانی اصفهان بزرگ آب را میلی‌متری مدیریت کنند تا آب شرب مشترکان در فصول گرم و سرد سال به‌طور پایدار تامین شود. وی به برخی راه‌های مدیریت بهینه منابع آب پرداخت و خاطرنشان کرد: مدیران طرح آبرسانی اصفهان بزرگ باید اعمال راهکارهایی همچون مدیریت فشار، احداث حوضچه‌های فشارشکن، مرئی‌سازی والوها همچنین با بهره‌مندی از سامانه تله‌متری و تله‌کنترل و هوشمندسازی شبکه توزیع درصدد کنترل منابع آب و توزیع عادلانه آن در میان 93شهر استان باشند.


کاهش ۶۷درصدی بارندگی‌

ایسنا گزارش بارندگی‌ها در سال جاری آبی تا پایان هفته سوم مهرماه این‌گونه نشان می‌دهد که میزان بارندگی در مقایسه با سال آبی گذشته با کاهش ۶۷درصدی روبه‌رو است. براساس آخرین آمار وضعیت بارندگی منتهی به ۲۴مهرماه سال جاری در کل کشور میزان بارندگی در مقایسه با سال آبی گذشته ۶۷درصد و نسبت به متوسط درازمدت با کاهش ۶۰درصدی روبه‌رو است. پربارش‌ترین نقطه کشور از ابتدای سال آبی جاری، شهرستان محمودآباد مازندران با ۱۴۹میلی‌متر بارش و ایستگاه پل سردشت در آذربایجان‌غربی بدون بارندگی ثبت شده گزارش شده است. در میان حوضه‌های آبریز اصلی کشور، بیشترین میزان بارندگی در این هفته مربوط به حوضه آبریز دریای خزر با ۱۶میلی‌متر بارندگی بوده، در سایر حوضه‌ها نیز جز فلات مرکزی با یک میلی‌متر بارندگی، میزان بارندگی‌ها صفر بوده است. در میان حوضه‌های آبریز فرعی ۳۰گانه نیز حوضه آبریز کل مهران با ۱۸میلی‌متر افزایش و رودخانه‌های بلوچ با ۱۲میلی‌متر کاهش نسبت به سال گذشته بیشترین میزان تغییرات را در هفته منتهی به ۱۹مهرماه پشت‌سر گذاشته‌اند.

مشاهده صفحات روزنامه

ارسال نظر