اوباما تحریم‌های اقتصادی کوبا را کاهش داد

۱۳۹۵/۰۷/۲۵ - ۰۰:۰۰:۰۰
کد خبر: ۵۳۰۹۷

گروه جهان

باراک اوباما، رییس‌جمهوری امریکا از کاهش بیشتر تحریم‌های اقتصادی علیه کوبا خبر داد و گفت:«چالش‌هایی باقی مانده‌اند و دولت‌های ما بر سر مسائلی همچون دموکراسی و حقوق بشر همچنان اختلاف دارند؛ اما من معتقدم که مشارکت، بهترین راه برای رسیدگی به این اختلافات است و باعث پیشرفت منافع و ارزش‌هایمان می‌شود.»

به گزارش ایسنا، کاهش منظم و کنترل شده تحریم‌ها ابتدا بر تجارت میان این دو دشمن دوران جنگ سرد تاثیر می‌گذارد؛ اما تحقیقات علمی و پزشکی را نیز شامل می‌شود و برای نخستین ‌بار در دوره پساتحریم، امکان بررسی داروهای کوبایی توسط سازمان غذا و دارو امریکا را فراهم می‌آورد. این تغییرات، جدیدترین اقدام در راستای عادی‌سازی روابط دو کشور محسوب می‌شود؛ روندی که از دسامبر سال 2014میلادی آغاز شد.

وزارت بازرگانی و خزانه‌داری امریکا در بیانیه‌یی مشترک اعلام کردند:«مصرف‌کنندگان کوبایی اکنون قادر خواهند بود به صورت آنلاین، کالاهای مصرفی امریکایی را برای استفاده‌های شخصی خریداری کنند و شرکت‌های امریکایی نیز می‌توانند با اهداف بشردوستانه، تاسیسات زیربنایی در کوبا بسازند.»

به گفته یک مقام ارشد دولتی که خواست نامش فاش نشود، دولت کنونی در کاخ سفید برای ایجاد تغییرات دایمی در روابط امریکا و کوبا تلاش می‌کند و از کنگره می‌خواهد تا این تحریم‌های دیرینه را لغو کند. وی افزود:«ما هر کار بتوانیم برای برگشت‌ناپذیری این تغییرات انجام می‌دهیم و هر کس بخواهد باعث عقبگرد این روند شود، بهای آن را خواهد پرداخت. الان زمان آن فرا رسیده که کنگره سهم خود را در این روند انجام دهد.»

یکی از برجسته‌ترین جنبه‌های اطلاعیه اوباما، لغو غرامت 100دلاری برای مسافرانی است که سیگار و مشروبات الکلی کوبایی را به امریکا می‌آورند. دیگر تغییرات، تامین خدمات امنیت هوایی مدنی از سوی اتباع امریکایی برای کوبایی‌ها، احداث سازمان‌هایی مرتبط با تحقیقات علمی و فعالیت‌های مذهبی و اجازه فعالیت‌های امریکایی‌ها در کوبا روی تحقیقات پزشکی مشترک همچنین افتتاح و حفظ یک حساب بانکی در کوبا را شامل می‌شود. این تغییرات از روز دوشنبه اجرایی خواهند بود.

مشاهده صفحات روزنامه

ارسال نظر