زمان ساخت کشتی در ایران کاهش یافت

۱۳۹۵/۰۷/۰۷ - ۰۰:۰۰:۰۰
کد خبر: ۵۲۲۱۶

گروه صنعت| سمانه عابدی|

با وجود وسعت مرزهای دریایی در جنوب و شمال، ایران سهم قابل توجهی در صنعت حمل‌و‌نقل بین‌المللی و تجارت جهانی ندارد. این درحالی است‌ که داشتن کشتی‌های مجهز و به‌روز از جمله مولفه‌های برتری و قدرت هر کشوری محسوب می‌شود. زیرا صنعت کشتی‌سازی به تنهایی می‌تواند تاثیر مثبتی بر ارزش افزوده، اشتغال و سیستم‌های حمل و نقلی و ارتباطی کشورها داشته باشد. در همین حال، طی سال‌های گذشته ساخت کشتی چندان نقطه قوتی برای ایران محسوب نمی‌شد با اینکه 40 صنعت مستقیم و 60 صنعت غیرمستقیم را با خود همراه دارد اما هزینه‌های بالا و زمانبر بودن ساخت آن چالش به‌صرفه نبودن را به میان می‌آورد که البته در این سال‌ها ادعاهایی وجود داشت که تحریم بر توان داخلی‌سازی کشتی‌ها موثر بوده است در حالی که چندان اتفاق خاصی در این صنعت مشاهده نشد اما حالا در حاشیه بازدید خبرنگاران از هلدینگ کشتی‌سازی فراساحل بندرعباس (ایزوایکو)، مدیرعامل این شرکت مدعی شد، زمان ساخت کشتی کاهش یافته است.


تغییر جهت از زیان‌دهی به بازدهی

در همین حال، حمید رضاییان در پاسخ به سوال «تعادل» مبنی بر اینکه شواهد در سال‌های اخیر نشان داده است که ساخت کشتی در ایران بیش از 7 یا 8 سال طول می‌کشد آیا با وجود این ساخت کشتی به‌صرفه است، گفت: در صنعت دریایی کشور از نظر هزینه‌ها و زمان مشکل داشته‌ایم. این موضوع باعث شد، نتوانستیم ادعا کنیم که می‌توانیم در عرصه رقابت وارد شویم. رضاییان با اشاره به عملکرد مالی مجموع ایزوایکو گفت: مجموعه کاملا ورشکسته را تحویل گرفتیم و امروز افتخار داریم که زیان 226میلیارد تومانی ایزوایکو مثبت شده است و از تراز منفی وارد بازده مثبت شده‌ایم. وی تاکید کرد: این نشان می‌دهد، تغییر در فضای کاری ما و نگاه مهندسی در حوزه تعمیرات و نوسازی ایجاد شده، زمانی که وارد این مجموعه شدم یک شناور در کلاس 80هزار تنی، زمانی حدودا 35روز کار تعمیرات آن طول می‌کشید. درحالی که در منطقه حاشیه خلیج‌فارس تعمیر چنین شناوری حدود 8روز طول می‌کشید. واقعا وضعیت بسیار بدی داشت.

مدیرعامل مجتمع کشتی‌سازی و صنایع فراساحل ایران با اشاره به روند نامناسب ساخت کشتی در گذشته گفت: ما در بدو ورود دوباره‌کاری داشتیم و سازمان آموزش امروز سازمان بسیار بزرگ و حرفه‌یی است تا بتوانیم حرفه‌یی‌ترین افراد را در این حوزه جذب کنیم و سازمان را از نظر آموزشی ارتقا دهیم که حرفی برای گفتن داشته باشد. یکی از محصولات این اقدام 3 ساله ما این است که زمان تعمیر را از 35 روز به 12 روز رساندیم. رضاییان همچنین تصریح کرد: هرچه جلوتر می‌رویم کار برای ما سخت‌تر می‌شود. بروکراسی پیچیده‌یی پیش روی ماست. هر چند تلاش می‌کنیم ساز و کار اقتصاد مقاومتی را اجرایی کنیم. وی ادامه داد: وجود شناورها نشان می‌دهد که ما بازار رقابتی داریم چرا که تمام شناورهایی که ساخته می‌شود، برای بخش خصوصی است. البته زمان ساخت شناورها به نوع و طراحی پیچیده آنها بستگی دارد. 15 یا 16سال پیش ساخت چنین شناورهایی سخت بود اما امروز دانش لازم را برای ساخت داریم.


کاهش زمان ساخت شناور

مدیرعامل ایزوایکو با تاکید بر کاهش زمان ساخت شناور گفت: شناور مسافری که از بهمن و اسفند سال گذشته ساخت آن شروع شده، تقریبا دوماه است که مراحل ساخت آن به اتمام رسیده و زمان ساخت آن مدیریت شده است. رضاییان توضیح داد: زمانی بود که ساخت شناور هزارتنی بیش از 13سال طول می‌کشید و باعث رکود در صنعت کشتی‌سازی می‌شد. حالا زمان ساخت آن به یک‌سال رسیده است. البته در حال حاضر نیاز داریم که مشتریان ما از سوی بانک‌ها حمایت شوند و فاینانس یکی از گلوگاه‌هایی است که می‌تواند اعتبارات خوبی را برای مشتریان ما ایجاد کند.


توانایی ساخت سکو در 2 ماه

مدیرعامل مجتمع کشتی‌سازی و صنایع فراساحل ایران همچنین خبر داد: مجتمع کشتی‌سازی و صنایع فراساحل ایران برای ساخت سکوهای عظیم نفتی و گازی در مدت 2 ماه توانایی دارد. وی با بیان اینکه مجتمع قادر به ساخت سکو در مدت 2 ماه است، تصریح کرد: دو ماه پیش سکوی 18B پارس جنوبی در منطقه صفر مرزی نصب و سکوی 17B نیز آماده نصب است. رضاییان با بیان اینکه ظرفیت 300هزار تنی مجتمع در زمینه ساخت شناور و سکوهای عظیم نفتی و گازی، ایران در حوزه خلیج‌فارس بدون رقیب است، افزود: طراحی، ساخت و تعمیر انواع شناورها تا ظرفیت DWT3000، شناورهای کاتاماران، صیادی، یدک‌کش، لندینگ کرافت، پارچ همچنین ساخت سکوهای گازی از جمله توانایی‌های دیگر این مجتمع است. وی با بیان اینکه «ایزوایکو» بزرگ‌ترین مجتمع سکوساز کشور است که پروژه‌های نفتی فاز 14ـ16ـ17 و 18 هنگام و هندیجان توسط مجتمع انجام گرفته است، تاکید کرد: 90درصد کشتی‌های بزرگ و 100درصد شناورهای کوچک در داخل کشور ساخته می‌شود. مدیرعامل مجتمع کشتی‌سازی و صنایع فراساحل ایران با بیان اینکه بزرگ‌ترین کشتی اقیانوس‌‌پیمای کشور «کشتی کاشان» در این مجتمع ساخته شد و «شناور شهرکرد» نیز به زودی وارد بازار کشور می‌شود، گفت: طراحی و ساخت «لندینگ کرافت نظامی گنجوی 4» و کشتی «دریا پاک 1» پیشرفته‌ترین شناور جمع‌آوری آلودگی‌های نفتی به اتمام رسیده است.

مشاهده صفحات روزنامه