حمل‌و‌نقل دریایی ایران نیازمند یک برند بین‌المللی

۱۳۹۵/۰۷/۰۷ - ۰۰:۰۰:۰۰
کد خبر: ۵۲۱۹۶

وزیر راه و شهرسازی دیروز در بیست و چهارمین همایش هماهنگی ارگان‌های دریایی گفت: با وجود ناوگان بزرگ کشتیرانی، «ایجاد مرکز تعمیرات، نگهداری و اورهال کشتی در بنادر ایران» ضروری است تا بتوانیم یک برند مهم را در سطح بین‌المللی برای کشورمان معرفی کنیم.

به گزارش ایرنا، عباس آخوندی افزود: تربیت نیروی انسانی برای توسعه صنعت دریانوردی در دانشگاه‌ها از دیگر مسائل مهم این عرصه است تا بتوانیم سهم خود را در صنعت دریانوردی جهان با اصل رقابت‌پذیری افزایش دهیم.

وی افزود: در صورتی که بخواهیم، سهم خود را در بخش دریایی جهان افزایش دهیم باید به همه مسائل این بخش به ویژه در استفاده از فناوری‌های جدید توجه کنیم تا با استفاده از شبکه‌های بندری، تولید ثروت را در حوزه دریایی بیش از پیش ارتقا دهیم.

وزیر راه و شهرسازی تاکید کرد: توسعه شهرهای بندری برای ما اهمیت زیادی دارد در حالی که وضعیت مناسبی در حاشیه 5800کیلومتر ساحل خود نداریم؛ بنابراین با ارتقای کیفیت زندگی در سواحل باید تولید ثروت در این مناطق نیز افزایش یابد.

آخوندی با بیان اینکه زیان تحریم‌های ظالمانه، محدود شدن بازارهای بین‌المللی برای کشورمان بود، گفت: با رفع تحریم‌ها باید با قدرت رقابت‌پذیری، بار دیگر سهم خود را در این بخش به دست آوریم و برای رسیدن به این جایگاه باید کسب و کار را در این حوزه تسهیل کنیم.

وی تاکید کرد: در بخش دریایی در جهان اصل بر رقابت‌پذیری جهانی است در حالی که ما در ایران همواره دنبال حمایت دولت هستیم و دولت نیز در داخل سرزمین می‌تواند از بنگاه‌های ایرانی حمایت کند؛ این یک مساله بین‌المللی با قواعد نرم و سخت‌افزاری خاص خود است.

وزیر راه و شهرسازی افزود: خلق بنگاه‌های مقتدر برای حضور در صحنه‌های بین‌المللی برای جمهوری اسلامی ایران بسیار ضروری است و باید همه قواعد این بخش را در عرصه‌های جهانی رعایت کنیم تا بتوانیم شاهد حضور بنگاه‌های قوی در این عرصه باشیم.


غفلت از ظرفیت‌های دریا

وی با بیان اینکه دریا فقط حمل و نقل نیست، گفت: هنوز نتوانسته‌ایم از ظرفیت‌های دیگر از جمله گردشگری، تفریحی، شهرسازی یا شیلاتی به خوبی استفاده کنیم؛ باید علاوه بر استفاده از این ظرفیت‌ها در دریا به توسعه حمل‌ونقل ترکیبی و چندوجهی در این بخش در بنادر نیز توجه جدی داشته باشیم. وزیر راه و شهرسازی گفت: همه بنادر بزرگ ما باید به امکانات هوایی، ریلی و جاده‌یی مجهز شوند تا با استفاده از مفهوم اقتصاد درون‌زا و برون‌نگر بتوانیم میزان صادرات خود را در بخش‌های مختلف افزایش دهیم.


ظرفیت صادرات 20میلیون لیتر گازوییل

وزیر راه و شهرسازی با بیان اینکه هم‌اکنون گازوییل وارد کشور نمی‌شود از ظرفیت صادرات ۲۰میلیون لیتر از این فرآورده نفتی خبر داد و گفت: اقتصاد درون‌زای برون‌گرا این است که ببینیم چگونه می‌توانیم، نقش دریا را در صادرات افزایش دهیم.

آخوندی افزود: دریا فقط حمل ونقل بار نیست، دریا هم مسافر، هم تفریح، هم بار است و هم اینکه ساحل آن بستری برای سکونت و فعالیت‌های اقتصادی است.

وی حمل و نقل ترکیبی را عاملی برای تسریع در جابه‌جایی‌ها از طریق ترکیب شقوق مختلف دانست و گفت: تا سه سال پیش 95درصد بار دریا روی جاده و 5درصد آن روی ریل می‌آمد، این در حالی است که با اقدامات انجام شده امروز تقریبا سهم ریل از تخلیه بار در بنادر کشور به 17درصد افزایش یافته است.

وزیر راه و شهرسازی با تاکید بر اینکه باید بنادر بزرگ ترکیبی چهار وجهی دریا، ریل، هوا و جاده را داشته باشیم، بیان کرد: باید بتوانیم تمام تولیدات کشور را از طریق دریا صادر کنیم، در حوزه گازوییل با توجه به سیستم پیمایش صرفه‌جویی خوبی در این زمینه حاصل شد به‌طوری‌که دیگر گازوییل وارد نمی‌شود و امکان صادرات روزانه 20میلیون تن از این فرآورده نفتی وجود دارد.

آخوندی با اشاره به اینکه دریا باید به این صادرات کمک کند، افزود: مفهوم اقتصاد درون‌زای برون‌گرا این است که ببینیم چگونه می‌توانیم، نقش دریا را در صادرات افزایش دهیم.


احیای خطوط بازرگانی کشتیرانی ایران

مدیرعامل کشتیرانی جمهوری اسلامی ایران از احیای خطوط بازرگانی به اروپا، مدیترانه و امریکای‌جنوبی خبر داد و گفت: با آغاز فعالیت نمایندگی‌های ما در خارج از کشور، دنبال توسعه سرویس‌های بین‌المللی هستیم.

همچنین محمد سعیدی نیز در بیست و چهارمین همایش هماهنگی ارگان‌های دریایی کشور افزود: با رفع محدودیت‌ها و امضای موافقتنامه با شرکت‌های مهم دریایی و ارائه سرویس‌های مناسب به مشتریان، بار دیگر کشتیرانی جمهوری اسلامی ایران جایگاه خود را در سطح بین‌المللی ارتقا داد.

وی اظهار داشت: در دوران پساتحریم موفقیت‌های زیادی نصیب جمهوری اسلامی ایران در عرصه‌های مختلف اقتصادی شده است به‌طوری که با انتقال فناوری‌ها و تکنولوژی‌های جدید و با استفاده از ظرفیت‌های منطقه‌یی درصدد تسهیل صادرات خود هستیم. سعیدی با بیان اینکه از ظرفیت‌های منطقه‌یی، آسیای‌میانه و کریدور شمال - جنوب باید توسعه حمل و نقل دریایی در ایران مورد توجه قرار گیرد، گفت: با توجه به جمعیت 430میلیون نفری در آسیای‌میانه و داشتن مرز خاکی با هفت کشور منطقه، باید از این ظرفیت عظیم در محور جاده ابریشم بیش از پیش استفاده کنیم.

سعیدی تصریح کرد: ایجاد ارتباط با همه کشورهای جهان از مهم‌ترین سیاست دولت جمهوری اسلامی ایران است و در این راستا باید از مشارکت شرکت‌های معتبر جهانی در اپراتور ترمینال‌های بندری استفاده کنیم.

مدیرعامل شرکت کشتیرانی جمهوری اسلامی ایران تاکید کرد: 95درصد مشکلات کشتیرانی در جهان برای ناوگان تجاری ایران برطرف شده و 5درصد باقیمانده نیز مربوط به شرکت‌های خارجی است که امیدواریم آنها نیز به زودی برطرف شود.

همچنین مدیرعامل کشتیرانی از برنامه‌ریزی برای افزایش ظرفیت بانکرینگ ایران در خلیج‌فارس به ۵۰۰هزار تن خبر داد و با بیان اینکه می‌خواهیم کشتی‌های خارجی دیگر در فجیره سوخت‌گیری نکنند، گفت: کشتی‌های ایرانی بدون هیچ محدودیتی می‌توانند در بنادر دنیا پهلوگیری نکنند.

وی همچنین بانکرینگ را یکی دیگر از سیاست‌های کشتیرانی اعلام کرد و افزود: هم‌اکنون ظرفیت ما در این بخش حدود 100هزار تن است که با همکاری منطقه آزاد قشم آن را به 500هزار تن افزایش می‌دهیم. دنبال این هستیم که کشتی‌های خارجی دیگر در فجیره (امارات) سوخت‌گیری نکرده و به قشم بیایند.


درخواست مسقط برای سرمایه‌گذاری در چابهار

در رویدادی دیگر، وزیر راه و شهرسازی در دیدار با هیات اقتصادی عمانی در پاسخ به ابراز تمایل هیات عمانی برای سرمایه‌گذاری در بندر چابهار گفت: در مورد چابهار ما با هندی‌ها به توافق و امضای قرارداد رسیده‌ایم و جلسه‌یی سه‌جانبه با هیات هندی و افغانی در این زمینه داریم، با این حال ما حتما از ورود شما به چابهار استقبال می‌کنیم. به گزارش پایگاه خبری وزارت راه و شهرسازی، عباس آخوندی، وزیر راه و شهرسازی در دیدار با علی‌بن سعود السنیدی، وزیر صنعت و تجارت عمان، بر ارتقای سطح روابط اقتصادی و فرهنگی بین دو کشور تاکید کرد و گفت: ایران و عمان تاکنون بر سر موضوعات مختلفی مذاکره داشته‌اند و باید هر چه سریع‌تر وارد برنامه عملیاتی شویم. وی با اشاره به درخواست هیات عمانی برای مشارکت در بندر چابهار گفت: از اینکه با علاقه مسائل را پیگیری می‌کنید برای ما جای خوشحالی است و ما نیز از آمادگی کامل برای مذاکره در مورد بندر چابهار با طرف عمانی برخورداریم. آخوندی ادامه داد: همچنین از درخواست سرمایه‌گذاری مشترک شما و سنگاپوری‌ها در بندر شهید رجایی استقبال می‌کنیم.

وزیر راه و شهرسازی در پاسخ به ابراز تمایل هیات عمانی برای سرمایه‌گذاری در بندر چابهار نیز گفت: در مورد چابهار ما با هندی‌ها به توافق و امضای قرارداد رسیده‌ایم. جلسه سه‌جانبه‌یی با هیات هندی و افغانی در این زمینه داریم، با این حال ما حتما از ورود شما به چابهار استقبال می‌کنیم.

مشاهده صفحات روزنامه