6 هزار و 200 میلیارد تومان کسری داریم
سازمان بیمه سلامت برای پرداخت بدهیها، اوراق قرضه منتشر میکند
گروه اقتصاد اجتماعی
رییس سازمان بیمه سلامت، در حالی از کسری بودجهیی معادل 6هزار و 200میلیارد تومان در سازمان متبوعش میگوید که به گفته خود او این سازمان مسوولیت حمایت اجتماعی 11میلیون نفر ایرانی را بر عهده دارد. در روزهایی که نتایج اولیه سرشماری سال 1395 گواهی بر گذر جمعیت ایران از مرز 80میلیون نفر میدهد، این آمار یعنی سازمانی که حمایتگر بیش از یکهشتم جمعیت ایران است، با بحران مالی مواجه است. بحرانی که قرار است با فروش اوراق قرضه مرتفع شود. اما سوال اینجاست که آیا فروش این اوراق مشکل را حل میکند؟ یا از سالی به سال دیگر انتقال میدهد؟
بدهی بیمهها به نظام سلامت، بزرگترین بحرانی است که این روزها بخش درمان با آن مواجه است. بیمه سلامت، یکی از بیمههایی است که سهم بزرگی در این بدهی دارد، بدهیای که بیش از 6هزار میلیارد تومان تخمین زده میشود. حال رییس این سازمان از مشکلات پیش روی آن و راهکارهایی که برای رفع این معضلات اندیشیده شده، میگوید.
به گزارش ایسنا محمدجواد کبیر در مراسم افتتاحیه نخستین دوره مسابقات فرهنگی و هنری زنان سازمان بیمه سلامت ایران در کرمان با اشاره به گردش مالی سازمان بیمه سلامت گفت: «در سازمانی هستیم که حدود 15هزار میلیارد تومان گردش مالی سالانه دارد و نمیتوانیم در این سازمان بدون برنامه زندگی کنیم. اگر قرار باشد در سازمان بیمه سلامت نقطه تعالی و اثربخش را برای خودمان به عنوان یک ارزش در جهت نیل به اهداف ببینیم، التزام به برنامه عملیاتی نماد این امر است و در این خصوص تکلیف داریم در برابر حقوق ملت و خون شهدا و حقالناس حساس باشیم. حقوق مردم، استیفای این حق، بهرهمندی از خدمات سلامت میتواند، ترجمان روشنی برای ما در جهت مشروعیت بخشیدن به آرمانهای سازمان باشد.»
مدیرعامل سازمان بیمه سلامت ایران با بیان اینکه تجمیع بیمهها مستلزم ساز و کارها و پیشنیازهایی است، گفت: این پیشنیاز به ما کمک میکند که ما از یک رفتار یکسان بین بیمه شده و بیمهگر تبعیت کنیم.
به گزارش ایسنا، محمدجواد کبیر در جمع خبرنگاران با اشاره به تاثیر بالای مردم در تصمیمات کلان کشور گفت: با مشارکت مردم باید منابع بیمهیی را به شکل پایدار حفظ کنیم و بیمه رایگان اقشار آسیبپذیر را ادامه دهیم.
خرید خدمت در بیمه سلامت
مدیرعامل بیمه سلامت ایران یکی از اصلیترین کارهای این سازمان را خرید راهبردی خدمات دانست و گفت: «این بخش میتواند، شالوده اصلی بیمههای پایه ما در کشور باشد و آن اینکه براساس چه شواهدی، با چه خدمتی، برای چه گروه هدفی، توسط چه کسی، با چه محتوایی، چه قرارداد و چه نظام پایش ارزیابی و نظام پرداختی ارائه کنیم؟ مهمترین چالش ما در برنامه پنجم توسعه این بود که مناسبات بین افراد بیمه شده و سازمان بیمهگر یکسان نبود و این مانع اصلی تجمیع بیمهها به شکل ساختاری بود.»
به گزارش ایسنا، کبیر با بیان اینکه تجمیع بیمهها مستلزم ساز و کارها و پیشنیازهایی است، افزود: «این پیشنیاز به ما کمک میکند که ما از یک رفتار یکسان بین بیمه شده و بیمهگر تبعیت کنیم. دولت منابعی در اختیار ما قرار میدهد و ما باید آن را به شکل سرانه تبدیل کرده و در خدمت آحاد جامعه قرار دهیم به نحوی که اقشار آسیبپذیرمان از بیمه رایگان بهرهمند شده و برای سایر دهکها که وضع بهتری دارند، زمینه مشارکت و پرداخت حق بیمه فراهم شود تا باعث پایداری منابع شود.»
وی با اشاره به اینکه در تجمیع بیمهها و منابع متاسفانه موفق نبودیم، ادامه داد: «این مساله از نقایص اصلی نظام سلامت است که در برنامه ششم باید توجه ویژه به آن شود، هرچند در جلسات چند روز اخیر کمیسیون برنامه و بودجه مجلس نیز به این اهم توجه شده است.»
بیمه ایرانیان کمدرآمد
این مقام مسوول بازگشتی به ابتدای اجرای طرح تحول سلامت داشته و گفت: «یکی از شاهکارها و برگهای زرین کارنامه طرح تحول نظام سلامت، عملکرد بیمههای پایه و به ویژه بیمه سلامت بود.»
کبیر با اشاره به اجرای طرح تحول سلامت توسط این سازمان از اردیبهشت ماه سال 93 افزود: «از سال 74 تا پایان 92 حدود 7.8میلیون تا 9میلیون جمعیت ما افراد بلاتکلیف و آسیبپذیر و مستمندی بودند که باید مورد حمایت قرار میگرفتند که در راستای اجرای بیمه همگانی برای این افراد، یکی از اقدامات بیمه سلامت؛ شناسایی 750سکونتگاه غیررسمی در اطراف شهرها بود که موفق شدیم جمعیت حدود 11میلیون نفر را بیمه کنیم. از این جمعیت نیز 91.7درصد افرادی هستند که زیر یک میلیون حقوق دارند و 75درصد آنها خانوارهایی با درآمد زیریک میلیون درآمد بودند که نشان میدهد، هدفگذاری دولت برای پوشش همگانی بیمهها هدفگذاری خوبی بوده است.»
وی با تاکید براینکه پیشبینی و سیاستگذاری بیمه سلامت برای این افراد برنامهریزی در جهت دسترس بیشتر و بهرهمندی جمعیت از خدمات سرپایی در مراکز دولتی با نظام ارجاع است، ادامه داد: «امکان دسترسی این افراد به خدمات مناسب و معقول فراهم شده و این امری بسیار مهم است که بعد از انقلاب در این دولت انجام شده است که اقدامی شبیه معجزه بود. البته هزینههایمان قبل از طرح تحول سلامت 68درصد و هماکنون 79.8درصد است و 12درصد به سرجمع هزینهها برای هر بیمه شده اضافه شده است. نکته اینجاست که منابع مصرف شده ما در پایان سال 92حدود 4هزار و 400میلیارد تومان بود که در پایان سال جاری برآورد این منابع مصرفی 16هزار و 600میلیاردتومان است که 400درصد رشد را نشان میدهد و این عملیات اجرا نخواهد شد مگر اینکه نظام خدمت متناسبسازی بین خدمات ارائه شده و هزینه مصرفی اجرا شده باشد.»
باید برای پرداختها تدبیری اندیشیده شود
کبیر با بیان اینکه بیمه سلامت در سال 94 با 6هزار و 200میلیارد تومان کسری وارد سال 95شد، ابراز کرد: «این خسارت بزرگی به موسسات طرف قرارداد و بیمه سلامت بود که از نظر ما سازمانی که خدمات خوب میخواهد، نمیتواند مطالبات را عقب بیندازد.»
وی علت تاخیر ایجاد شده در پرداخت مطالبات بیمه به موسسات درمانی را عدم توازن بین هزینه و اعتبارات دانست و گفت: «از سال 93 تا 95 اعتبارات ما رشد 90درصدی داشت ولی هزینههای ما 400درصد رشد داشت و این طبیعتا برای سازمانی که 95درصد منابع خود را از منابع عمومی و دولت میگیرد، معقول نیست.»
باید برای این پرداختها تمهیداتی اندیشیده شود هرچند تلاش ویژه دولت برای پرداختهای بیمه ادامه دارد اما مقرر شده در سال 95 حدود 89درصد منابع را دریافت کنیم که به زودی 100درصد میشود و از سویی با واگذاری اوراق قرضه نیز قرار است، منابعی داشته باشیم تا مطالبات موسسات طرف قراردادمان را بپردازیم. وقتی پرداخت موسسات عقب بیفتد، نظام پایش کارآمدی پایین آمده و کیفیت خدمات هم از این موضوع تاثیر میگیرد که امیدواریم با 8هزار میلیارد تومانی که دولت مصوب کرده و تا اواخر مهر در اختیار ما قرار میگیرد، مطالبات موسسات در اسرع وقت پرداخت شود.»
کبیر با تاکید بر تاثیر مشارکت مردم در امور افزود: «ما در مقوله سلامت نیازمند کار فرهنگی هستیم و با این کار فرهنگی است که مردم کمتر بیمار شوند و اگر بیمار شدند در حداقل زمان ممکن مراقبت کنند تا به شرایط وخیم نرسد و اگر بیماری وخیم شود بیمار ناتوان نشود و اگر ناتون شد ناتوانی موقت بوده و به حالت اولیه برگردد. اکنون اگر همه اینها را کنار هم بگذاریم، نشان میدهد ما در کشورمان با تولید ناخالص داخلی 1800هزار دلار مجاز نیستیم، نظام ارائه خدمتی در سلامت را بهکار بگیریم که گران و باکارآیی پایین باشد.
پزشک عمومی از دست رفته است
مدیرعامل بیمه سلامت ایران با تاکید بر طرح توانمندسازی بیمهشدگان گفت: «در راهبرد کلان، طرح پزشک خانواده را در شهرهای زیر 100هزار نفر نیز عملیاتی میکنیم که نیازمند مشارکت مردم و دانشگاهها وجامعه پزشکی هستیم تا نقش پزشک عمومی را در جامعه احیا کنیم چرا که در 20سال گذشته طب عمومی کشور را عملا از بین بردیم. مطالعات نشان میدهد، پزشک عمومی آموزش دیده میتواند 70درصد بار مراجعه به مراکز درمانی مختلف را کم کند که اگر این اتفاق رخ دهد، میتوانیم تعرفه پزشکان متخصص را منطقی کنیم و پزشکان متخصص از بار مراجعات کاذب رها شوند تا بتوانند در یک زمان استاندارد بیمار را ویزیت کرده و با ارتباط خوب با بیمار، مستندات خوبی برای پزشک عمومی ارجاع دهند.»
مدیرعامل بیمه سلامت ایران تنها راه برونرفت از مشکلات موجود در کشور را عملیاتی کردن اهداف بیمه سلامت در اقصی نقاط کشور دانست و ادامه داد: «در سال 94 افتخار پیدا کردیم درخصوص اتباع هویتدار، حدود200هزار نفر معرفی شده توسط مبادی مورد تایید نظیر امور اتباع خارجی را شناسایی و تا امروز 120هزار نفر را بیمه کردیم. حدود 4هزار بیمار خاص در اتباع خارجی در کشور داریم که تحت پوشش خدمات بیمهیی قرار گرفتند و همکاری کمیساریای عالی پناهندگان و امور اتباع خارجی را در این مساله داشتیم که امیدواریم این همکاری برای ارائه خدمت بیشتر و بهتر ادامه داشته باشد.»
