آمادگی فرابورس برای تامین مالی شرکتهای هواپیمایی
با توجه به اینکه بازار بدهی فرابورس نیز درحال حاضر بازار پررونقی شده، استقبال بسیار خوبی از تمامی اوراق بازار صورت میگیرد و این مساله فرصت خیلی خوبی را برای دولت و همچنین شرکتهای هواپیمایی خصوصی فراهم کرده تا تامین مالی خرید هواپیماهای خود را از طریق بازار سرمایه انجام دهند. مدیرعامل فرابورس ایران از اعلام آمادگی این رکن بازار سرمایه در موضوع تامین مالی شرکتهای هواپیمایی از طریق بازار سرمایه خبر داد و یادآور شد که پیش از این نیز تجربیات خوبی در زمینه تامین مالی خرید هواپیما در این بازار وجود داشته که قابل تکرار است. امیر هامونی به سنا گفت: با مطرح شدن بحث خرید هواپیما از چند کشور، قابلیتها و ظرفیتهای تامین مالی از طریق فرابورس ایران و بازار سرمایه برای خرید این هواپیماها در قالب نامهیی برای وزیر راه و شهرسازی تشریح شده و در واقع اعلام آمادگی کردهایم که بسترها و ابزارهای لازم برای این امر در بازار فرابورس فراهم است. وی با اشاره به بازخوردهای این نامه در دستگاهها و زیرمجموعههای دولتی گفت: دکتر آخوندی به تمامی دستگاهها و سازمانهای زیر نظر وزارت راه و شهرسازی دستور دادند تا این نامه بررسی و فرصتها و امکانات فرابورس درخصوص تامین مالی شرکتهای هواپیمایی تبیین شود. هامونی افزود: این دستگاهها برای تامین مالی از طریق بازار سرمایه اظهار تمایل کردند و یکی از دستگاههایی که پیگیر این موضوع شد، سازمان هواپیمایی کشوری به ویژه شرکت دولتی ایران ایر (هواپیمایی هما) بود که به هر حال یکی از شرکتهای زیرمجموعه وزارت راه و شهرسازی است. مدیرعامل فرابورس ایران از برگزاری جلسات مقدماتی برای تبیین روشهای تامین مالی خبر داد و با بیان اینکه منتظریم جلسات بعدی در این خصوص زودتر برگزار شود، افزود: یکی از مهمترین ابزارهایی که هماکنون در فرابورس ایران برای تامین مالی هواپیما مطرح است، صکوک اجاره است. به گفته وی از طریق صکوک اجاره، شرکتهای هواپیمایی اجاره به شرط تملیک میکنند و بعد از چند سال مالک اصلی این هواپیماها میشوند، هواپیما نیز تحت نام نهادهای واسط مالی قرار میگیرد. هامونی با اشاره به تجربه فرابورس ایران در تامین مالی شرکت ماهان برای خرید هواپیما گفت: تامین مالی شرکت هواپیمایی ماهان در واقع نخستین تجربه ما برای راهاندازی معاملات اجاره صکوک در صنعت هوایی کشور بود که برای خرید یک فروند هواپیما انجام شد ضمن اینکه بعد از آن هواپیمایی ماهان در چندین مرحله در بازار برای خرید هواپیماهای مختلف اقدام به انتشار صکوک اجاره کرده و بسیار نیز در این حوزه موفق ظاهر شده است. مدیرعامل فرابورس ایران تصریح کرد: صنعت هوایی کشور تاکنون بالغ بر 700میلیارد تومان اوراق اجاره منتشر کرده و توانسته است هواپیماهای مد نظر خود را خریداری کند. هامونی تاکید کرد: هماکنون این آمادگی حتی بیشتر از قبل نیز وجود دارد و فرآیندهای آن زمانبر نیست؛ چراکه دیگر نیازی نیست برای این مورد، ابزار جدید خلق کنیم و حتی این تجربه را میتوان در مقیاس بزرگتر برای هواپیماهایی که مد نظر شرکتهای دولتی و خصوصی است در نظر گرفته و از این ظرفیتها استفاده شود. وی در تشریح مراحل اجرایی این نوع تامین مالی خاطرنشان کرد: طبیعی است که شرکتهای هواپیمایی باید با تامین سرمایهها و صندوقهایی که در بازار فعالاند، قرارداد بازارگردانی و پذیرهنویسی منعقد کنند و پس از تکمیل مدارک و مستندات اوراق، اجرایی و به بازار معرفی خواهد شد. هامونی با اعلام آمادگی برای ادامه این مسیر با قوت هر چه بیشتر گفت: با توجه به اینکه بازار بدهی فرابورس نیز درحال حاضر بازار پررونقی شده، استقبال بسیار خوبی از تمامی اوراق بازار صورت میگیرد و این مساله فرصت خیلی خوبی برای دولت همچنین شرکتهای هواپیمایی خصوصی فراهم کرده تا تامین مالی خرید هواپیماهای خود را از طریق بازار سرمایه انجام دهند. مدیرعامل فرابورس ایران یکی از جذابترین روشهای تامین مالی در بازار سرمایه را اوراق اجاره دانست و افزود: این ظرفیتی است که فرابورس در اختیار صنعت هوایی قرار خواهد داد؛ البته ابزارهای دیگری نیز هست که میتواند در این خصوص راهگشا باشد.
