واکنش عصبی بورس در واپسین روزهای تسویه

۱۳۹۵/۰۶/۲۸ - ۰۰:۰۰:۰۰
کد خبر: ۵۱۵۱۶

گروه بورس|

شاخص کل با کاهش 350واحدی در مرز ورود به کانال 75 هزار واحدی قرار گرفته و این روند موجب عرضه‌های بیشتر بازار شده است. روز گذشته بازار سرمایه با افزایش تقاضا کار خود را آغاز کرد درحالی که شاخص کل در محدوده مثبت حرکت می‌کرد اما در ساعات میانی بازار با انتشار گزارش شرکت گسترش نفت‌وگاز پارسیان ناگهان ورق بازار برگشته و تقاضای اندک بازار تبدیل به عرضه‌های سنگین شد.

به گزارش«تعادل» بازار سرمایه در روزهای پایانی شهریور همچنان با موضوع تسویه حساب اعتباری‌ها درگیر بوده و با وجود اینکه روزهای پایانی شهریور را طی می‌کند اما همچنان عرضه‌ بر تقاضای بازار چیرگی دارد.

براساس این گزارش، روز گذشته نمادهای «پارسان»، «تاپیکو»، «وغدیر» و «شبندر» هر کدام به ترتیب 51/147، 57/33، 34/23و 14/31 واحد بر شاخص کل تاثیر منفی داشتند.

دیروز همچنین با توجه به اعلام پیش‌بینی درآمد هر سهم شرگت گسترش ‌نفت‌ و گاز پارسیان برای سال مالی منتهی به 31/06/1396 نماد این شرکت بازگشایی شد. بر این اساس سود هر سهم شرکت نسبت به سال گذشته با 14درصد کاهش از 352ریال به 302ریال رسید. علاوه بر این براساس اطلاعات و صورت‌های مالی 6 ماهه منتهی 29/12/1394 شرکت گسترش نفت و گاز پارسیان با کاهش 40درصدی سود عملیاتی با افزایش 162درصدی هزینه‌های مالی روبه‌رو شد. همچنین این شرکت در این دوره کاهش 44درصدی سود خالص و کاهش 58 درصدی سود هر سهم را تجربه کرده بود بنابراین بازگشایی نماد این شرکت تاثیر کاهنده بر بازار گذاشت.

یکی از کارشناسان بازار سرمایه درخصوص وضعیت بازار روز گذشته در گفت‌وگو با «تعادل» اظهار کرد: «بازار سرمایه به دلیل نداشتن انرژی لازم و نقدینگی کافی به گزارش‌های نامناسب شرکت‌ها و خبرهای منفی واکنش عصبی نشان داد که به تبع آن طبیعی است که عرضه‌ها

زیاد ‌شود.»

کامران قزل‌گل در ادامه عنوان کرد: «بر همین اساس روز گذشته با بازگشایی نماد شرکت گسترش نفت و گاز پارسیان که گزارش‌های نامناسبی را ارائه کرده بود، موجب شد تا بازار به این اتفاق واکنش شدیدی نشان دهد و به همراه آن شرکت‌های هم‌گروه این شرکت نیز منفی شدند.»

مدیر مشاوران سرمایه‌گذاری کارگزاری سهم آشنا در ادامه می‌افزاید:«به لحاظ الگوهای تحلیل تکنیکال درحال حاضر موج شماری شاخص کل بورس نشان می‌دهد، شاخص کل در موج 2 اینترمدیت از 3 پرایمری از 3 سایکل قرار دارد. این اتفاق یعنی بهترین گاردی که یک چارت تکنکیال به خود می‌گیرد تا رشد منطقی و سودآوری در بلندمدت داشته باشد هم‌اکنون درحال رخ دادن ‌است بدین منظور کافی است در قدم اول شاخص کل از عدد 79هزار عبور کند تا موج جدید شکل بگیرد که هدف ابتدایی آن می‌تواند بین 84هزار و 500 تا 86هزار واحد باشد؛ البته شرط مهم و لازم این موضوع این است که شاخص به هیچ عنوان عدد 72هزار را نشکند که البته در این موج شماری این موضوع تغییر خواهد کرد و هدف آن 67 هزار و 200واحد خواهد بود بنابراین درحال حاضر باید رویه اصلاح تکمیل شده و محدوده 75هزار و 500 واحد بیشترین افت شاخص در مقطع فعلی خواهد بود.»


وضعیت تالار شیشه‌ای در روز گذشته

شاخص کل قیمت و بازده نقدی بورس تهران در پایان معاملات دیروز شنبه 27شهریور ماه 95 با کاهش 350واحدی روی رقم 76هزار و 104واحد ایستاد، شاخص کل هم‌وزن نیز با رشد 4واحدی عدد 14هزار و 455واحد را تجربه کرد.

دیروز همچنین شاخص سهام آزاد شناور با 394واحد افت به عدد 84هزار و 518 واحد دست یافت. شاخص بازار اول اما درحالی با کاهش 286واحدی عدد 53 هزار و 352واحد را به نمایش گذاشت که شاخص بازار دوم با 525 واحد کاهش به رقم 165هزار و 866 واحد رسید.

همچنین معاملات سهام در روز گذشته در نماد معاملات 3شرکت گسترش نفت و گاز پارسیان با 147واحد، تاپیکو با 33واحد و سرمایه‌گذاری غدیر با 23واحد کاهش، بیشترین تاثیر منفی را در برآورد شاخص کل بورس به نام خود ثبت کردند. در مقابل معاملات سهام در نماد معاملاتی 3شرکت گروه بهمن با 12واحد، فولاد خراسان با 5 واحد و معدنی و صنعتی گل‌گهر با 4واحد افزایش بیشترین تاثیر مثبت را در محاسبه این نماگر به دوش کشیدند.

ارزش کل معاملات دیروز بورس تهران به بیش از 177میلیارد تومان بالغ شد که ناشی از دست به دست شدن کمتر از 486میلیون سهم و اوراق مالی قابل معامله طی 47هزار و 63 نوبت دادوستد بود.

طی معاملات دیروز نماد معاملاتی شرکت‌های گروه گسترش نفت و گاز پارسیان، داروسازی دکتر عبیدی، پتروشیمی اصفهان، اوراق اجاره(صدانا) و اوراق اجاره «اجاد11» اوراق مشارکت لیزینگ رایان‌سایپا، اوراق مشارکت میدکو، سرمایه‌گذاری وثوق امین، سرمایه‌گذاری صنایع ایران از سوی ناظر بازار سهام بازگشایی و در مقابل نماد معاملاتی گروه صنایع پمپ‌سازی ایران، فرآورده‌های غذایی و قند تربت جام، تاپیکو، سرمایه‌گذاری توسعه و عمران کرمان و حق تقدم استفاده نشده میدکو متوقف شدند.

دیروز در عین حال آگهی عرضه 20درصد از سهام مدیریتی غیرکنترلی پتروشیمی ابن سینا و 99.9درصد سهام شرکت نوآوران مدیریت سبا برای عرضه از طریق فرابورس به بازار اعلام شد.

روز گذشته در اوج کم تحرکی حقوقی‌ها 12میلیون سهم سخت آژند به ارزش بیش از 6 میلیارد تومان میان کدهای درون‌گروهی از سوی سهامدار عمده به صورت بلوکی منتقل شد. فرآیند معاملات کدبه‌کد دیروز نیز در گسترش صنایع انرژی آذراب و صنعتی دریایی ایران با جابه‌جایی به ترتیب 8 میلیون سهم و 7.5میلیون سهم به ارزش تقریبی 2میلیارد تومان دنبال شد. در شرکت الکتریک خودرو شرق دیروز اندکی بیش از 4میلیون سهم به ارزش بیش از 900میلیون تومان به کدهای درون‌گروهی منتقل شد.

براساس این گزارش، دیروز بازار سهام با معاملاتی کم رونق و کم حجم در مقابل تکاپوی صندوق‌ها و حقوقی‌ها در بازار بدهی برای تحصیل اوراق بهادار روبه‌رو بود. از این رو بازار سهام درحالی معاملات کم جانی را تجربه می‌کند که به نظر می‌رسد این روند تا تعطیلات میان هفته همچنان ادامه داشته باشد.

در عین حال مواجهه برخی شرکت‌های سرمایه‌گذاری بزرگ با مجامع عادی سالانه و لزوم تجمیع سهام برای پرداخت سود نقدی باعث شد تا برخی حقوقی‌های شاخص‌ساز بازار دیروز شاهد عرضه سهام و ورود و خروج سرمایه‌گذاران در نمادهای معاملاتی خود باشند.

در میان بازار دیروز همچنین خبرهایی مبنی بر سخنگوی دولت مبنی بر آغاز تسویه بدهی پیمانکاران به ارزش 40هزار میلیارد تومان منتشر شد. این درحالی بود که ارزش معاملات اوراق بهادار در تالار شیشه‌یی به اندکی بیش از 22میلیارد تومان رسید.

در حوزه اقتصاد سیاسی نیز نگرانی از فرجام برجام پس از انتخابات ریاست‌جمهوری امریکا مورد توجه معامله‌گران قرار گرفت با این حال تحرک برای افزایش رایزنی‌ها برای توسعه تبادلات مالی و پولی ایران براساس توافق برجام با موگرینی، مسوول سیاست خارجی اتحادیه اروپا و در عین حال انتظار برای دریافت بخشی از دلارهای در راه مانده ایران از سوی امریکا موجب شده تا بازار همچنان چشم ‌انتظار بماند. در بورس کالا نیز توقف کالا در عسلویه اگرچه انتظارات برای افزایش قیمت محصولات پلیمری از سوی پتروشیمی‌ها را افزایش داده و اما تخصیص 30درصدی مواد پتروشیمی از سوی مجتمع‌های بالادستی به شرکت‌های پایین دستی انتظار برای تعادل قیمت‌ها در این بازارها را افزایش داده است

.

داد و ستدهای فرابورس

همچنین شاخص کل فرابورس(آی‌فکس) با یک واحد افزایش عدد 801 واحد را تجربه کرد. دیروز در فرابورس نیز خبرها حاکی از عرضه 10درصدی سهام شرکت 75میلیارد تومانی آسان پرداخت در هفته آینده دارد. همچنین در معاملات روز گذشته فرابورس ارزش معاملات به رقم 88 میلیارد تومان رسیده و در کنار آن براساس 18هزار دفعه داد و ستد حجم معاملات به رقم 180میلیون سهم رسید. تاثیرگذار‌ترین نمادها بر شاخص فرابورس مربوط به شرکت فولاد هرمزگان، پتروشیمی مارون، ذوب آهن اصفهان، هلدینگ صنایه معدنی خاورمیانه و پتروشیمی زاگرس بودند.


عرضه‌های بورس کالا

تالار محصولات کشاورزی بورس کالای ایران روز شنبه 27شهریور ماه شاهد عرضه 116هزار و 570 تن محصول در گروه جو دامی، روغن خام سویا، شکر سفید، کنجاله سویا، گندم دوروم، مرغ منجمد و 2کیلوگرم زعفران بود.

به گزارش «تعادل» تالار فرآورده‌های نفتی و پتروشیمی نیز عرضه 19هزار و 200 تن انواع قیر، 2هزار و 880 تن گوگرد، 17هزار تن لوب کات، 39هزار تن وکیوم باتوم، 3هزار و 288تن مواد پلیمری، 2هزار و 18تن آمونیاک و یک هزار تن سلاپس واکس را تجربه کرد. تالار صادراتی بورس کالای ایران در این روز میزبان عرضه 6 هزار تن قیر 6070 بود.

مشاهده صفحات روزنامه

ارسال نظر