سرمایه‌گذاران بالقوه به‌دنبال یک اتفاق خاص

۱۳۹۵/۰۶/۰۶ - ۰۰:۰۰:۰۰
کد خبر: ۵۰۰۸۳

گروه بورس

هفته گذشته، ارزش معاملات سهام و حق تقدم در بورس تهران به رقم 9.832میلیارد ریال رسید که نسبت به هفته قبل از آن رشدی معادل 2‌درصد را تجربه کرده است. در کنار رشد ارزش معاملات، شاخص کل نیز با 203‌واحد معادل 0.3‌درصد رشد به رقم 78هزار و 81‌واحد رسید.

به گزارش «تعادل»، افزایش ارزش معاملات در بورس، می‌تواند گویای افزایش حجم دادوستد بازار سرمایه باشد، کمااینکه تعداد دادوستد سهام طی هفته گذشته با ثبت رقم 256‌هزار مورد، رشد یک‌‌درصدی را تجربه کرده است. اما این اتفاقات، انتظارات کارشناسان را برآورده نمی‌کند، زیرا با توجه به آمارهای منتشره از سوی دولت مبنی بر رشد اقتصادی و بهبود نسبی کسب و کار، بازار سرمایه با خوش‌بینی‌هایی روبه‌رو شده و شرایط مناسب‌تری برای سرمایه‌گذاری پیدا کرده و باید نقدینگی بیشتری را جذب کند، اتفاقی که تاکنون رخ نداده است.

در حال حاضر اغلب کارشناسان معتقدند که با کاهش سود سپرده‌ها و رخدادهای دیگر باید نقدینگی به سمت بازار سرمایه بازمی‌گشت اما بی‌اعتمادی مردم مانع از این رخداد و رفع مهم‌ترین نیازمندی بازار سرمایه یعنی نقدینگی جدید شود. در همین رابطه محمد ابراهیم قربانی فرید، یکی از کارشناسان بازار سرمایه، با توجه به کم شدن نرخ سود سپرده‌های بانکی معتقد است که بی‌اعتمادی در بین مردم نسبت به بورس بوده و ریسک بازار سرمایه اجازه نمی‌دهد تا مردم پول خود را از بانک‌ها خارج و به بورس بیاورند.

این فعال بورس افزود: انتظار از دولت این است که برنامه‌یی برای بازار سرمایه مشخص و آن را اعلام کند تا طی برنامه فعالیت شرکت‌های بورسی افزایش یابد و تولید و سود آنها بیشتر شود. این موضوع می‌تواند باعث شود اعتماد مردم به بورس بازگردد. این کارشناس بازار سرمایه در عین حال با اشاره به اینکه وضعیت بورس به کلیت اقتصاد برمی‌گردد، گفت: اگر وضعیت اقتصاد خوب باشد، بازار سرمایه هم وضعیت خوبی خواهد داشت اما نباید عکس این موضوع را انتظار داشته باشیم. قربانی فرید در گفت‌وگو با ایسنا اظهار کرد: مردم پیش خود می‌گویند چند سالی است که تولید شرکت‌های بورسی خوابیده یا این شرکت‌ها کمتر از ظرفیت خود تولید می‌کنند. همچنین مدتی است شرکت‌های تولیدی منابع مالی و مواد اولیه ندارند، لذا اتفاقی در بورس نیفتاده تا سرمایه‌گذاری کنند.

تحولات آماری بازار سرمایه

به گزارش «تعادل»، در هفته گذشته، شاخص بازار اول با 69واحد کاهش به رقم55006‌واحد بالغ شد و شاخص بازار دوم با 1677‌واحد افزایش رقم168595‌واحد را تجربه کرد. به این ترتیب شاخص بازار اول با (1/ 0)‌درصد کاهش و شاخص بازار دوم با یک‌درصد افزایش مواجه شدند. در 5روز کاری این هفته ارزش کل معاملات سهام و حق تقدم به 9832میلیارد ریال بالغ شد که نسبت به هفته قبل 2‌درصد افزایش یافت. در ضمن تعداد 4517میلیون سهم در 256هزار دفعه مورد معامله قرار گرفت و به ترتیب 18درصد کاهش و یک‌درصد افزایش را نسبت به هفته گذشته تجربه کردند.

بر این اساس 4229189برگه اوراق مشارکت به ارزش 4253میلیارد ریال معامله شد که به ترتیب 360‌درصد و 359درصد افزایش نسبت به هفته گذشته را نشان می‌دهد. طی هفته جاری ابزار پزشکی 84 / 5 و لاستیک با 70 / 5درصد، چند رشته‌یی با 87 / 1درصد، کاشی و سرامیک با 39 /1، رادیویی 35 /1‌درصد و محصولات فلزی

27 /1 بیشترین تغییر مثبت در شاخص را نسبت به سایر گروه‌ها به خود اختصاص دادند.

قیمت کامودیتی‌ها در هفته گذشته

قیمت مواد اولیه جهانی یا به اصطلاح کامودیتی‌ها در هفته گذشته با افزایش روبه‌رو بوده و تاثیر زیادی بر سهام گروهای معدنی، قندی و فلزات اساسی گذاشت.

به گزارش «تعادل»، قیمت مس در هفته گذشته رشد داشته و به رقم 4639.25دلار در هر تن رسید و کارشناسان احتمال می‌دهند که قیمت آن به 5000دلار نیز برسد. قیمت روی نیز با 0.87‌درصد افزایش به رقم 2314.75دلار در هر تن رسید. سرب نیز با 0.78درصد افزایش به رقم 1881.25درلار در هر تن رسید. در مقابل قیمت انس طلا در هفته گذشته روند نزولی داشت که البته در آخر هفته اصلاح شد و نهایتا به رقم 1326دلار در هر انس رسید، همچنین دلار امریکا نیز با نوساناتی روبه‌رو بود که درنهایت به رقم 35.495ریال رسید. به گزارش «تعادل»، در چند روز گذشته طبق پیش بینی، شکر در بین کامودیتی‌ها رشد قابل توجهی داشت. قیمت شکر به حدود ١٩، ٧٦سنت بر پوند رسید که بالاترین قیمت در دو سال و نیم اخیر را ثبت کرد. به دنبال کاهش ظرفیت تولید در چین و هند، موجودی ذخایر شکر دنیا به طرز بی‌سابقه‌یی کاهش پیدا کرده است.

رونق بازار بدهی در معاملات هفتگی

به موازات رشد بازارهای اول و پایه فرابورس ایران و درحالی‌که بازار دوم روند نزولی حجم و ارزش معاملات را تجربه کرد، بازار ابزارهای نوین مالی نیز دادوستد 47‌میلیون ورقه بهادار به ارزش 4‌هزار و 467‌میلیارد ریال را شاهد بود که در مقایسه با هفته ماقبل حاکی از رشد 85 و 62‌درصدی حجم و ارزش مبادلات در این بازار است.

به گزارش «تعادل»، نخستین هفته معاملاتی شهریورماه در بازار فرابورس ایران با دادوستد یک‌هزار و 669‌میلیون ورقه بهادار به ارزش 7‌هزار و 778‌میلیارد ریال به پایان رسید. به گزارش «تعادل»، در هفته معاملاتی منتهی به 5شهریورماه بازار اول نیز مبادلات 517‌میلیون ورقه سهام به ارزش یک‌هزار و 62‌میلیارد ریال را به ثبت رساند که رشد 63 و 82‌درصدی حجم و ارزش معاملات را نسبت به هفته ماقبل نشان می‌دهد. در عین حال بازار پایه نیز در هفته‌یی که گذشت با مبادلات 680‌میلیون ورقه سهام به ارزش 806‌میلیارد ریال روبه‌رو شد که از افزایش 11 و 4‌درصدی حجم و ارزش معاملات در این بازار حکایت می‌کند.

به موازات رشد بازارهای اول و پایه فرابورس ایران و درحالی‌که بازار دوم روند نزولی حجم و ارزش معاملات را تجربه کرد، بازار ابزارهای نوین مالی نیز دادوستد 47‌میلیون ورقه بهادار به ارزش 4‌هزار و 467‌میلیارد ریال را شاهد بود که در مقایسه با هفته ماقبل حاکی از رشد 85 و 62‌درصدی حجم و ارزش مبادلات در این بازار است. بر پایه این گزارش؛ ارزش بازار فرابورس ایران و شاخص کل (آیفکس) روند نزولی را در هفته قبل طی کردند و به ترتیب با افت 0.5 و 0.6‌درصدی به ارقام 939‌هزار و 201‌میلیارد ریال و 798.6‌واحد رسیدند.


رصد بازار ابزارهای نوین مالی

به گزارش «تعادل»، در هفته‌یی که پشت سر گذاشتیم ابزارهای مالی اوراق بدهی، صندوق سرمایه‌گذاری قابل معامله و اوراق تسهیلات مسکن رشد متغیرهای حجم و ارزش مبادلات را نسبت به هفته ماقبل تجربه کردند. اوراق بدهی در بازار ابزارهای نوین مالی به تعداد 4‌میلیون ورقه به ارزش 3‌هزار و 749‌میلیارد ریال دادوستد شد که با رشد حدود 60‌درصدی حجم و ارزش معاملات همراه بود. طی هفته‌ها و البته ماه‌های اخیر رصد معاملات اوراق بدهی در بازار فرابورس ایران به‌خوبی گویای استقبال سرمایه‌گذاران از این اوراق است که این امر با بررسی روند رو به رشد معاملات این اوراق قابل مشاهده است. صندوق سرمایه‌گذاری قابل معامله و اوراق تسهیلات مسکن نیز در هفته قبل به‌ترتیب رشد 27 و 89‌درصدی حجم و 24 و 231‌درصدی ارزش معاملات را تجربه کردند.

پالایشی‌ها در هفته گذشته با ارزش معاملاتی بالغ بر 440‌میلیارد ریال، سهم 25‌درصدی از ارزش کل معاملات بازار سهام فرابورس را در اختیار گرفتند و در صدر صنایع فرابورسی ایستادند. گروه‌های «فلزات اساسی» و «اطلاعات و ارتباطات» نیز به ترتیب سهم 14 و 12‌درصدی از ارزش کل معاملات خرد بازار سهام را به خود اختصاص دادند. در حال حاضر به ترتیب سه گروه شیمیایی‌ها، بانکی‌ها و فلزات اساسی بیشترین سهم از ارزش کل بازار فرابورس ایران را به نام خود ثبت کرده‌اند. گفتنی است در جریان دادوستدهای انجام شده، هفته گذشته در فرابورس ایران، عرضه عمده 20‌درصد از سهام کنترلی شرکت مواد ویژه لیا در بازار دوم نیز صورت گرفت. سرمایه این شرکت بالغ بر 81‌میلیارد ریال و ارزش کل این معامله 48‌میلیارد ریال بود.

مشاهده صفحات روزنامه

ارسال نظر