پایبندی به رشد 5 درصدی در سال 95

۱۳۹۵/۰۵/۱۳ - ۰۰:۰۰:۰۰
کد خبر: ۴۸۴۸۸

رییس‌جمهور شب گذشته در جریان گفت‌وگوی زنده تلویزیونی اظهار امیدواری کرد که اقتصاد ایران امسال به رشد 5‌درصدی که در ابتدای سال وعده داده شده است دست پیدا خواهد کرد.

حسن روحانی، ‌رییس‌جمهوری در گفت‌وگوی زنده خود با شبکه یک صدا و سیما با اشاره به روز 12مرداد که سالروز تنفیذ حکم ریاست‌جمهوری است گفت: «وعده من در عید امسال به مردم این بود که امسال سال بهتری باشد چون در سال94 به خاطر کاهش شدید قیمت نفت با مشکلات زیادی مواجه بودیم.» رییس دولت یازدهم در بخش دیگری از اظهاراتش با اشاره به دستاوردهای برجام در بخش‌های مختلف با وجود برخی «کاستی‌ها» و اهمال‌ها از جانب طرف مقابل، در مجموع برجام را دستاورد مطلوبی ارزیابی کرد که در تبدیل ذخایر ارزی، افزایش صادرات نفت و در کل بخش‌های اقتصادی گشایش‌های فراوانی را ایجاد کرده است. روحانی با بیان اینکه امروز به آینده کشور، اقتصاد، مسائل اجتماعی و امنیت ملی کشور بسیار امیدوارتر هستم، اظهار داشت: اینکه در فواصل طولانی به محضر مردم ایران گزارش می‌دهم جای تاسف دارد و باید در فواصل کوتاه‌تری با مردم گفت‌وگو کنیم.

روحانی با تشریح مسیری که دولت یازدهم در بحث مذاکرات هسته‌یی و نهایتا برجام پیگیری کرد به این نکته اشاره کرد: «توافق هسته‌یی بین ایران و 6 کشور قدرتمند جهان که از تیرماه سال 94 به صورت رسمی اعلام شد از بهمن ماه همین سال فاز اجرایی گرفت و براساس بندهای توافق، تحریم‌های مالی از جمله تحریم نفتی علیه ایران برچیده شد. بر همین اساس نفت ایران که قبل از آن سیری کاهنده در تولید و صادرات را دنبال کرده بود با طناب برجام از دره سقوط نجات پیدا کرد. آمارهای وزارت نفت در این باره نشان می‌دهد که در 10ماهه نخست سال94 و قبل از اجرای برجام روزانه به‌طور متوسط 2میلیون و 730هزار بشکه نفت تولید شده که تنها امکان صادرات یک‌میلیون بشکه از آن برای کشور فراهم بود. در واقع نفت که یکی از منابع مهم اداره اقتصاد ایران است قابلیت تبدیل به پول نداشت و روزانه یک‌میلیون و 730‌هزار بشکه به اجبار باید ذخیره می‌شد. فارغ از اینکه فرآیند ذخیره‌سازی تا چه زمانی می‌توانست پیش برود، صنعت نفت ایران دچار محدودیت‌هایی ساختاری بود که همان حجم کمی هم که امکان صادرات داشت پول آن به کشور برنمی‌گشت و به عنوان طلب ایران در حساب‌های خارجی نگهداری می‌شد.»

رییس‌جمهور در ادامه با اشاره به توفیق ملت ایران در مذاکرات و دستاوردهای برجام گفت: «پیروزی تاریخی دیپلماسی اما توانست هم تولید را با جهشی چشمگیر مواجه کند و در زمان کمی ظرفیت‌سازی دولت و آمادگی عملیاتی موجب شد تا در چهار ماهه اول سال95 به 3‌میلیون و 556هزار بشکه برسد و از آن طرف با بازشدن مجراهای صادراتی، عرضه نفت ایران در بازارهای جهانی و منطقه‌ای به یک‌میلیون و 556هزار بشکه در روز رسید. این افزایش البته ماه به ماه ادامه پیدا کرده به نحوی که در تیرماه به عنوان آخرین ماه مبنای آماری، تولید و صادرات نفت به ترتیب به 3میلیون و 595هزار بشکه و 2میلیون و 123هزار بشکه رسیده است. پس در مقایسه با دوران قبل از برجام تولید نفت خام پس از اجرای برجام به‌طور متوسط 826هزار بشکه در روز افزایش پیدا کرده و صادرات نفت خام نیز 872هزار بشکه ارتقا پیدا کرده است. در واقع هم جهشی قابل توجه در سطح این 2 متغیر اتفاق افتاده و از طرف دیگر فاصله بین تولید و صادرات هم کاهش پیدا کرده است.»

روحانی با اشاره به دستاوردهای برجام در بخش اقتصاد گفت: «البته نباید از این نکته کلیدی هم گذشت که صادرات نفت خام تنها در 6 ماه، حدود 87درصد افزایش پیدا کرده و از آن طرف نیز تولید نفت با افزایشی 30درصدی روبه‌رو شده است. دولت در سال94 غیر از مذاکرات با مشکلات زیادی روبه‌رو بود و برجام هم در 26 دی ماه اجرایی شد و البته در این سال شاهد کاهش شدید قیمت نفت بودیم. الان که 4ماه از سال 95 گذشته و امروز بسیار امیدوارتر از روز اول سال 95 به مسائل اقتصادی، اجتماعی و امنیتی می‌نگرم.»

رییس‌جمهور در پاسخ به پرسش مجری برنامه که درباره برهان خلف در مسیر برجام پرسیده بود گفت: «از نظر اقتصادی اگرچه هنوز آمار عملکرد 3ماهه اول سال را نداریم اما همه شواهد نشان می‌دهد که گشایش‌هایی فراهم شده است. من بسیار امیدوارم که به رشد اقتصادی 5درصدی دست پیدا کنیم و علامت‌ها نیز همین را به ما می‌گوید. مصرف برق صنعتی در 4 ماهه اول 95 حدود 4.2درصد نسبت به 4 ماهه سال94 رشد پیدا کرده است که یک علامت از حرکت به سمت جلو است.»

روحانی افزود: «در 4 ماهه نخست سال 88 صادرات کالاهای غیرنفتی 5.9 و واردات 15.7میلیارد دلار بوده است. در سال 94 صادرات 11 و واردات 13.9میلیارد دلار را ثبت کرده است. در 4 ماهه نخست سال 95 اما 13.4میلیارد دلار صادرات غیرنفتی و 12.9 میلیارد دلار واردات داشته‌ایم که صادرات از واردات پیشی گرفته است.»

روحانی با اشاره به تفاوت اظهارات مردان دیپلماسی در داخل و خارج گفت: «ما وقتی در برابر طرف خارجی یک جور صحبت می‌کنیم تا کمبودها، کاستی‌ها و اهمال‌ها را به رخ آنها بکشیم. وقتی که با مردم خودمان صحبت می‌کنیم واقعیت‌ها را می‌گوییم. اگرچه طرف غربی برخی بدعهدی‌ها انجام داده اما برجام گشایش‌های متعددی برای اقتصاد فراهم کرده است.»

رییس‌جمهور گفت: «امروز بیش از 400 بانک خارجی با ما در ارتباط هستند و این تعداد روزبه‌روز بالاتر خواهد رفت و این امکان به وجود آمده تا در دوران برجام پول خودمان را به کشور منتقل کنیم. برجام باعث شده تا در بیمه و کشتیرانی نیز گشایش‌های زیادی ایجاد شده است چرا که بار ایران در بنادر کشورهای دیگر تخلیه می‌شد و با لنج به ایران می‌آمد. در حالی که با مقررات تحمیلی و محدودیت‌ها، صادرات نفت هر سال 20درصد کاهش پیدا می‌کرد. تحریم محدود به نفت نبود بلکه در خودرو، پتروشیمی، جابه‌جایی ریال و فلزات گرانبها نیز شاهد تحریم بودیم و اگر برجام نبود روزهای سختی در پیش داشتیم. مهم‌ترین اثر برجام رفع تهدیدها و شکست پروژه ایران‌هراسی در نظام بین‌الملل بود.

روحانی تاکید کرد: «برجام لطف 1+5 نبود بلکه مردم با ایستادگی، مقاومت و هدایت‌های رهبری شجاع‌شان حق خود را بازستاندند. طرف مقابل مرتب می‌گوید که ما ایران را از ساخت بمب دور کردیم در حالی که ایران براساس فتوای مقام معظم رهبری هیچ‌گاه دنبال ساخت بمب نبوده است.» رییس جمهوری گفت: «اگر طرف مقابل ما به روح برجام کاملا متعهد بود الان روزهای خیلی بهتری داشتیم.»

مشاهده صفحات روزنامه

ارسال نظر