شاخصهای عدالت جنسیتی تدوین و ابلاغ میشود
کاهش 25 درصدی آسیب های اجتماعی
شانزدهمین نشست مشترک معاونت امور زنان و خانواده با مشاوران وزرا و دستگاههای اجرایی دیروز در اردوگاه شهید باهنر برگزار شد. در این برنامه معاون رییسجمهور در امور زنان و خانواده گفت: قرار است ستاد ملی زن و خانواده شاخصهای عدالت جنسیتی را تدوین و ابلاغ کند و تقویت ساختار امور زنان و خانواده تمام برنامهها باید با شاخصهای عدالت جنسیتی تطبیق پیدا کند و با رویکرد عدالت جنسیتی تصمیمگیری شود. معاون رییسجمهور در امور زنان و خانواده با بیان اینکه روند رو به رشد آسیبهای اجتماعی نگرانکننده است، گفت: شرایط به گونهیی است که در عالیترین سطح به این موضوع پرداخته شده است. شورای اجتماعی کشور پس از جلساتی با مقام معظم رهبری مکلف به تقویت ساختار این شورا شد و تمام دستگاهها ملزم به تشکیل ستاد مقابله با آسیبهای اجتماعی شدهاند. 19کارگروه تشکیل شده که یکی از آنها کارگروه آسیبهای اجتماعی دختران جوان است؛ البته ما مخالف بودیم که به این شیوه به آسیبهای اجتماعی دختران پرداخته شود و درحال پیگیری هستیم که در این موضوع به طور کلی آسیبهای اجتماعی جوانان مد نظر قرار گیرد. در 13کارگروه، معاونت امور زنان یا همکار یا معین بوده
و قرار است هر6 ماه یک بار به شورای اجتماعی این کارگروهها گزارش ارائه دهند و نتایج آن به مقام معظم رهبری ارائه شود که به عنوان نمونه در جلسه بعدی با مقام معظم رهبری که آبان ماه برگزار میشود گزارش آسیبهای اجتماعی بیان میشود. مولاوردی اضافه کرد: در برنامه ششم توسعه نیز پیشبینی شده است تا پایان برنامه 25 درصد از آسیبهای اجتماعی کاسته شود البته این هدف بلندپروازانه است اما امیدواریم محقق شود. به گزارش ایسنا معاون رییسجمهور در امور زنان و خانواده در بخش دیگری از صحبتهای خود، افزود: برنامه ششم توسعه با برنامههای توسعه قبلی تفاوتهایی دارد به گونهیی که تنها یک قانون شامل حدود 300 ماده نداریم و چنین قوانینی کلیگویی و آرمانگرایانه است و تنها چند درصد از آن زمینه تحقق پیدا میکند بنابراین لایحه احکام برنامه ششم توسعه با حدود 30 ماده به مجلس ارائه شد. سند برنامه ششم نیز تدوین شده است که از سوی دولت به دستگاههای اجرایی ابلاغ میشود. این برنامه با توجه به شرایط قابل انعطاف است و دولت میتواند با انجام تغییرات لازم آن را ابلاغ کند. در ماده 26 احکام برنامه ششم توسعه به موضوع عدالت جنسیتی پرداختهایم البته
مواد متعددی از این احکام به طور غیرمستقیم به موضوع زنان و خانواده پرداخته است. معاون رییسجمهور در امور زنان و خانواده اضافه کرد: قرار است ستاد ملی زن و خانواده شاخصهای عدالت جنسیتی را تعیین و ابلاغ کند و تقویت ساختار امور زنان و خانواده تمام برنامهها باید با شاخصهای عدالت جنسیتی تطبیق پیدا کند و با رویکرد عدالت جنسیتی تصمیمگیری شود. 6 ماه پس از تصویب قانون برنامه ششم توسعه، آییننامه تدوین میشود. موضوع اعتبارات نیز در آییننامه تعیین میشود.
علاوه بر آن حدود 14صفحه را در سند برنامه ششم توسعه گنجاندهایم که امیدواریم بدون تغییر تصویب شود. مولاوردی با بیان اینکه تبیین موضوع و رویکرد عدالت جنسیتی از اهمیت زیادی برخوردار است، گفت: ما میتوانستیم تبیین موضوع و رویکرد عدالت جنسیتی را به پس از تصویب برنامه ششم توسعه موکول کنیم اما اقدامات خود را آغاز کردهایم. به عنوان نمونه به مرکز بررسیهای استراتژیک ریاستجمهوری پیشنهاد برگزاری پنلی را در همایش ملی سیاستگذاری عمومی با عنوان چالشهای سیاستگذاری جنسیتی در ایران دادهایم و این همایش آبان ماه برگزار میشود.
افزایش میانگین 80 درصدی حقوقها
در دولت یازدهم
علیاصغر فانی، وزیر آموزش و پرورش در ادامه این نشست گفت: بسیاری از نیروهای انسانی در مناطق محروم غیربومی هستند و تقاضای انتقال به محل زندگی خود را دارند. در واقع یکی از چالشهای ما در این روزها نقل و انتقالات معلمان است. وی در بخش دیگری از صحبتهایش اظهار کرد: درحال حاضر 13میلیون دانشآموز داریم که در بیش از 105هزار مدرسه به تحصیل مشغول هستند. در سال گذشته در 110مدرسه کشور تنها یک دانشآموز داشتیم. این امر نشاندهنده آن است که دستگاه تعلیم و تربیت به ویژه در دولت یازدهم حتی به یک دانشآموز نیز اهمیت میدهد. این کار اگرچه از نظر اقتصادی توجیه ندارد ولی به عدالت آموزشی کمک میکند. وزیر آموزش و پرورش اضافه کرد: 4800مدرسه با کمتر از 5 دانشآموز داریم و یک میلیون همکار فرهنگی داریم؛ در واقع آموزش و پرورش بزرگترین دستگاه کشور از نظر تعداد پرسنل است. از سوی دیگر سالانه حدود 130میلیون جلد کتاب چاپ میکنیم. اگر همه بخشهای چاپ ما و بخش غیردولتی قصد داشته باشند این کار را انجام دهند چاپ کتاب 14ماه طول میکشد، این درحالی است که درحال حاضر تعدادی از کتابهای مهر سال 96 چاپ و انبار شده است.
فانی افزود: وزارت آموزش و پرورش در 750منطقه کشور اداره دارد و 300هزار پرسنل این وزارتخانه در رایگیری، رای شماری و اعلام نتایج حضور مردم در دهمین دوره انتخابات مجلس شورای اسلامی نقش داشتند. وی با بیان اینکه حداقل 40میلیون مخاطب مستقیم داریم، گفت: 26میلیون نفر آمار والدین دانشآموزان است. در این شرایط هر تصمیمی که بگیریم همه جامعه متاثر میشوند. درحال حاضر یکی از سه درگیریهای خانوادهها، هدایت تحصیلی است. فانی تاکید کرد: آموزش و پرورش زیرساخت سرمایه توسعه انسانی را تشکیل میدهد به همین دلیل از اهمیت زیادی برخوردار است. در واقع وضعیت کنونی آموزش و پرورش آیینه تمام نمای آینده کشور است. به گزارش ایسنا وی با بیان اینکه راهبرد اصلی آموزش و پرورش، ارتقای کیفیت است، گفت: در دهه 60 و اوایل دهه 70، 18.5میلیون دانشآموز داشتیم و تمام تلاش آموزش و پرورش این بود که دانشآموزی خارج از مدرسه باقی نماند و به همین علت مدارس شیفتبندی شد به گونهیی که در اطراف تهران حتی مدارس شش شیفت داشتیم. در حال حاضر جمعیت دانشآموزی 13میلیون نفر و فضا و امکانات بیش از 1.5برابر شده است بنابراین راهبرد ما ارتقای کیفیت باید باشد. فانی با
اشاره به مناطق آزاد، اظهار کرد: درحال حاضر در منطقه آزاد اروند، چهار هزار کلاس درس داریم که با تعامل با بخش خصوصی این مدارس سال گذشته به کولر گازی مجهز شدند. از سوی دیگر بیش از 600 پژوهشسرای دانشآموزی در کشور داریم که 64 پژوهشسرا را معاونت علمی، فناوری ریاستجمهوری به آزمایشگاه نانو مجهز کرد. هزینه هر آزمایشگاه 400میلیون تومان است.
وی با بیان اینکه 99درصد از بودجه آموزش و پرورش صرف پرداخت دستمزد فرهنگیان میشود، گفت: مهمترین کار وزارت آموزش و پرورش توجه به نیروی انسانی است. لازمه تحول در هر سازمانی تحول در منابع انسانی آن است. در حال حاضر حدود دو میلیون دانشآموز در مدارس غیردولتی درس میخوانند که توسط یک میلیون معلم آموزش میبینند در واقع به ازای هر 11نفر یک نیروی انسانی داریم. در کشورهای اروپایی این نسبت از 14نفر شروع میشود و تا 31 نفر ادامه مییابد.
وزیر آموزش و پرورش تاکید کرد: ما در زمینه استفاده از نیروی انسانی اسراف میکنیم. نیروی انسانی نیز به خوبی توزیع نشده است به گونهیی که در برخی مناطق با تورم و در برخی دیگر با کمبود نیرو مواجه هستیم. در شهر تهران 2300معلم زن اضافه داریم. در این شهر 81 درصد از نیروی انسانی زن هستند این درحالی است که 51 درصد از دانشآموزان را پسران تشکیل میدهند. فانی با بیان اینکه ساماندهی نیروی انسانی دومین سیاست ماست، گفت: در دو سال اخیر سیاست بهکارگیری نیروی انسانی از بوم برای بوم را پیگیری کردهایم. از سوی دیگر در ابتدای تشکیل دولت یازدهم یک میلیون و 500 هزار کارمند داشتیم که درحال حاضر 70هزار نفر از آنها کاهش پیدا کرده است. این درحالی است که 500 هزار نفر به تعداد دانشآموزان اضافه شده است.
جذب 200هزار نیروی غیر متخصص
در دولت دهم
وی گفت: در دو سه سال اخیر در زمینه ساماندهی نیروی انسانی کار کردهایم به گونهیی که در سال 93 با انجام این کار هزار میلیارد تومان صرفهجویی کردیم و این مبلغ را برای افزایش حقوق کارکنان آموزش و پرورش صرف کردیم به گونهیی که در طول فعالیت دولت یازدهم به طور میانگین 80درصد حقوق کارکنان آموزش و پرورش اضافه شده البته با مبلغ پرداختی سایر دستگاهها به کارکنانشان فاصله زیادی داریم. وزیر آموزش و پرورش با اشاره به بهسازی منابع انسانی گفت: در دولت دهم 200هزار نفر که فاقد تخصص لازم بودند جذب شدند و ما باید به آنها آموزش دهیم. یکی دیگر از سیاستهای ما نیز تمرکززدایی است و ما باید به تدریج اختیارات را از مرکز به استانها، از استانها به مناطق، سپس به مدارس واگذار کنیم. علاوه بر آن حجم بخشنامهها را نیز کاهش دادیم به گونهیی که در سال گذشته تعداد بخشنامهها از آموزش و پرورش به استانها نصف شد. فانی با بیان اینکه یکی از مشکلات تحصیل دختران مسائل فرهنگی و اقتصادی است، گفت: در برخی مناطق مدارسی داریم ولی دختر به مدرسه فرستاده نمیشود که این مورد بیشتر در مناطق سنینشین دیده میشود. در دو سال اخیر با مراجعه به در خانه افراد در مناطقی مانند استان سیستان و بلوچستان 76 هزار دانشآموز دوره ابتدایی را شناسایی کردیم و به مدرسه آوردیم. این کار بیسابقه بوده است. وی گفت: 54 درصد از پرسنل آموزش و پرورش را زنان و 49درصد از دانشآموزان را دختران تشکیل میدهند. در بین کشورهای همسایه این میزان پوشش بسیار خوب است.
