گشایش مالی قابل‌توجه در عسلویه

۱۳۹۵/۰۴/۰۵ - ۰۰:۰۰:۰۰
کد خبر: ۴۶۰۷۰

مدیرعامل شرکت نفت و گاز پارس: مدیریت یارد صدرا به دست قرارگاه افتاده است

گروه انرژی نادی صبوری

ساعت که به صلات ظهر نزدیک می‌شود؛ دمای هوا نیز آخرین تیرهای ترکش خود را به سوی مردم پرتاب می‌کند. به فاصله چند قدم با آب‌های نیلگون خلیج فارس دما به 45درجه رسیده و کسی نیست که صورتش سرشار از شرشر عرق نباشد. اینجا «بندر عباس» است. بندری نزدیک به جنوب شرق ایران که روز پنج‌شنبه 3تیرماه از ساعت 7 تا 11 صبح شاهد بارگیری سکوی 18B پارس جنوبی بوده است. زمانی که ما به سکو می‌رسیم، فرآیند اندازه‌گیری ارتفاع سکو از آب برای یافتن نقطه اطمینان آغاز شده است. کارگران و مهندسان فعال در سکو در تکاپوی فراوان هستند و آن‌طور که مجری ساخت فاز 14 به خبرنگار «تعادل» می‌گوید حدود 20روز دیگر بندر را به قصد عسلویه ترک می‌کنند.

همواره همین‌طور است، دیدن گروه خبرنگاران برای کسانی که طبق گفته‌های مسوولان طرح در بسیاری از مواقع در حال فعالیت سه شیفت روی سکوها و تاسیسات نفتی و گازی هستند و دیدن این افراد برای خبرنگاران، دیداری مهم است. کارگران آفتاب‌سوخته و خونگرم حرف‌های مختلفی برای گفتن دارند و خبرنگاران نیز تشنه شنیدن ناگفته‌ها. پنج‌شنبه سوم تیرماه، یکی از همین کارگران از جریان خستگی‌ناپذیر فعالیت‌های‌شان روی سکوهای 18B و B17 می‌گوید. فعالیت‌هایی که معنای آنها اضافه شدن مقدار زیادی تولید به ظرفیت تولید گاز ایران از بزرگ‌ترین میدان گازی جهان خواهد بود. با چهره‌های خندان و آفتاب‌سوخته در طبقات مختلف سکو ایستاده‌اند و به اطراف نگاه می‌کنند. افرادی که علی اکبر شعبانپور، مدیرعامل شرکت نفت و گاز پارس، کارفرمای توسعه طرح‌های پارس جنوبی، آنها را دلیل اصلی پیشرفت و تولید این منطقه عنوان می‌کند.

وقتی از آنها درباره عملیات بارگیری سوال می‌کنیم با هیجان توضیح می‌دهند که چه فرآیند دشواری را در منطبق شدن سکو با بارج در دریا طی کرده‌اند، از حساسیت‌های مهندسی طرح می‌گویند و از اینکه برای نخستین‌بار این‌بارگیری از طریق نصب روی «بوجی» صورت گرفته که منجر به یک رکورد در بارگیری منطقه شده است. مهندس زین‌العابدینی مدیر ساخت فاز 14 با شور و هیجان خاصی از ساعت‌های آغازین عملیات بارگیری و از شکستن رکورد این‌بارگیری برای ما توضیح می‌دهد و با حوصله از تکنولوژی بوجی می‌گوید که برای نخستین بار در این عملیات مورد استفاده قرار گرفته است. فرصت چندانی نداریم و به واسطه اینکه هنوز شرایط برای حضور ما به صورت مستقیم روی سکو فراهم نشده است، امکان گفت‌وگوهای بیشتر با افرادی که زندگی، شغل و دلخوشی‌هایی بسیار متفاوت با غالب افراد جامعه دارند فراهم نمی‌شود.

سکویی که روز پنج‌شنبه در بندرعباس بارگیری شد به سمت فاز 18 خواهد رفت، اما همانطور که نوشته شد مدیر فاز 14 مهم‌ترین فرد روی سکو بود. دلیل این اتفاق در نشست خبری علی‌اکبر شعبانپور مدیرعامل شرکت نفت و گاز پارس پس از بازدید خبرنگاران از سکو روشن شد. شعبانپور که بهمن سال گذشته در جریان بازدید خبرنگاران از فازهای 20 و 21 به درگیر بودن سرنوشت بسیاری از فازهای پارس جنوبی به سرنوشت شرکت صدرا سخن گفته بود در نشست خبری روز پنج‌شنبه گفت: « این سکو درواقع سکوی 14D بوده است که با توجه به درگیر بودن سکوهای 17B و 18B در یارد صدرا، با برنامه‌ریزی و اصلاحات برای این فازها در نظر گرفته شده است»

اشاره علی‌اکبر شعبانپور، مدیرعامل شرکت نفت و گاز پارس به اینکه سکوهای فاز‌های 17 و 18 که در یارد صدرا قرار دارند پیشرفتی نداشته و آنها به همین واسطه تصمیم به جایگزینی سکوهای فاز 14 با این سکوها گرفتند، باعث شد خبرنگار «تعادل» این پرسش که سرنوشت سکوهای در دست صدرا و اساسا این شرکت چه خواهد شد را با شعبانپور مطرح کند. مدیرعامل شرکت نفت و گاز پارس در پاسخ به این پرسش گفت: «از مسائل حقوقی بین صدرا و قرارگاه خاتم‌الانبیا اطلاع ندارم اما آن‌طور که در سفر سه هفته پیش خود به یارد صدرا متوجه شدم مدیریت یارد اکنون از صدرا گرفته شده و در اختیار قرارگاه است.» شعبانپور ادامه داد: «مشاهدات من نشان می‌داد که فعالیت‌هایی البته نه چندان جدی در زمینه پیشرفت سکوها در اختیار صدرا توسط قرارگاه در حال انجام است. به این ترتیب این سکوها در زمان آماده شدن جایگزین سکوهای فاز 14 که اکنون پیشرفت قابل توجهی ندارد، خواهد شد»

شعبانپور همچنین در پاسخ به پرسش دیگر «تعادل» که آیا جایگزینی سکوی یک فاز با فازی دیگر عملیاتی متداول است، گفت:« این یک کار مهندسی است. مهندسان شرکت نفت و گاز پارس مدارک سکوهای 17B و 18B را بررسی کردند و پس از مطالعات ابعاد و مشخصات فنی، فرآیند اصلاح و جایگزینی انجام شد. در پارس جنوبی در مورد دیگر تجهیزات تاکنون جایگزینی صورت گرفته بود اما در مورد سکو این نخستین بار است که چنین اتفاقی رخ می‌دهد.» شعبانپور تصریح کرد که صدرا متاسفانه فقط طبقات سکوهای فاز 14 را آماده کرده بود.

علی‌اکبر شعبانپور در بخش دیگری از صحبت‌های خود درباره عملیات بارگیری که عملیاتی بسیار جذاب و جالب توجه است، گفت: « عرشه به واسطه وزن حدود 2700تنی و ابعاد بالا حساسیت بسیار بالایی را ره وجود می‌آورد. قرار بر این بود که با توجه به میزان مد دریا ساعت 7:10 دقیقه تا 7:30 عملیات انجام شود اما قبل از رسیدن گروه خبرنگاران به اسکله، سطح بارج با سطح کنار اسکله یکی شده بود و بوجی‌ها روی خود بارج رفته بودند.» او ادامه داد: «اکنون عملیات مهار‌بندی 20روز به طول می‌انجامد و روز 25 یا 26 پایان مهاربندی و حرکت به سوی دریا خواهد بود. با توجه به وضعیت دریا 2 الی 3 روز زمان برای رسیدن به موقعیت لازم خواهد بود. درنهایت 3 روز نیز زمان برای نصب سکو در موقعیت به واسطه شرایط دریا لازم است»

طبق اظهارات مدیرعامل شرکت نفت و گاز پارس پس از این مرحله، عملیات اجرایی دریا در 2 بخش مختلف صورت خواهد گرفت. به همین واسطه اگر زمان نصب را اول مردادماه در نظر بگیریم 5 ماه زمان برای خروج گاز و فرآورده لازم خواهد بود. در نهایت زمان برآوردی فعلی برای پیوستن گاز تولیدی از سکوی 18B به گاز تولیدی از سکوی 18A اواخر آذرماه خواهد بود. این اتفاق تولید گاز در فاز 18 را به 1 میلیارد متر مکعب معادل یک فاز استاندارد گازی خواهد رساند.

اما زمان بازدید از اسکله، درست مقابل سکوی 18B سکوی دیگری با نام 17B اما روی خشکی قرار داشت. سکویی که شاید کارکنانش با نگاه به سکوی روی دریا در انتظار فرا رسیدن روزی بودند که کار آنها نیز به مرحله بارگیری رسیده باشد. شعبانپور در نشست خبری توضیح داد که هرچند سکوی 14C که اکنون با 17B جایگزین شده 86درصد پیشرفت فیزیکی دارد اما درواقع کار بسیار زیادی برای نهایی شدن آن لازم است. کاری که نیاز به فعالیت 2 شیفت دارد تا بارگیری 2ماه دیگر اتفاق بیفتد. در همین نقطه بود که شعبانپور اظهار کرد: « دست کارگرانی که دو شیفت در این شرایط روی سکو فعالیت می‌کنند را می‌بوسم».

بوی خوش از گشایش‌های مالی

همین چند روز پیش بود که شعبانپور در خبری اعلام کرد، اگر مسوولان خواهان به موقع نهایی شدن فازهای گازی عسلویه هستند، باید تعهدات مالی خود را انجام دهند. اظهاراتی که حاکی از نگرانی‌های مالی در پیشبرد عسلویه داشت. روز پنج‌شنبه اما بیش از هر چیز چهره بشاش و شاداب شعبانپور و در وهله دوم اظهارات او نشان داد، در بعد مالی عسلویه گشایشی رخ داده است. او در این زمینه اظهار کرد که با همکاری شرکت ملی نفت از نظر مالی گشایش‌هایی پیش آمده که تاثیر بسیار خوبی خواهد گذاشت.

به واسطه اشاره شعبانپور به گشایشات مالی، خبرنگار «تعادل» پرسشی دیگر را با او مطرح کرد. او در پاسخ به این پرسش که آیا با این گشایش‌ها بهبودی در وضعیت مطالبات کارگری در عسلویه که چندی پیش نیز بعد جدیدی از آن مشخص شد صورت خواهد گرفت، اظهار کرد:« ما در زمان محدودیت منابع مالی نیز مطالبات کارگری را به پیمانکاران پرداخت می‌کردیم، حتی در مورد فاز 14 که هیچ پیشرفتی نداشته نیز این اتفاق افتاده است. مقامات استان و ما نیز با همکاری پیگیر مطالبات کارگری هستیم اما در خیلی از موارد پیمانکاران خود کارگران را به صورت کذب تهییج کرده و ادعا می‌کنند که دریافت مالی نداشته‌اند».

نشست خبری به پایان می‌رسد و برای ساعتی استراحت به یکی از کاروانسراهای کارکنان منطقه می‌رویم؛ کاروانسرایی که حکایت از زندگی ساده و بی‌آلایش آنها در یکی از گرم‌ترین نقاط ایران دارد. افرادی که سبک زندگی و آفتاب پر تب و تاب منطقه از آنها انسان‌هایی ساده، دلنشین و کم‌توقع ساخته است. افرادی که در جریان داشتن خون در یکی از حیاتی‌ترین رگ‌های اقتصاد ایران، جدی‌ترین نقش را ایفا می‌کنند اما خیلی وقت‌ها رگ حیاتی زندگی خودشان به واسطه سختی‌ها، بسیار زود کوتاه می‌شود.

مشاهده صفحات روزنامه

ارسال نظر