اتحاداستراتژیک ایران خودرو با شرکای خارجی برای طراحی و توسعه محصولات جدید

۱۳۹۵/۰۴/۰۵ - ۰۰:۰۰:۰۰
کد خبر: ۴۶۰۶۹

رهبر معظم انقلاب اسلامی در اولین روز بهار و نخستین روز سال95 ابعاد مختلف نقشه کلان راه کشور در این سال را به نام سال اقتصاد مقاومتی اقدام و عمل تبیین کردند.

وقتی مقام معظم رهبری سال 95 را «سال اقتصاد مقاومتی؛ اقدام و عمل» نام گذاری کردند، دوباره ذهنیتی شکل گرفت و تلاش‌ها از هر گوشه برای فهم و تحقق عملی آن آغاز شد. جهادگران سنگر تولید زبانی گویاتر دارند؛ یعنی چنین راهبردهایی در اندیشه و تلاش آن‌ها تبدیل به محصول می شود. تلاشگران سنگر تولید ایران خودرو، درس‌ها آموخته‌اند و مشق‌ها کرده‌اند تا دریابند که چگونه باید گلیم خود را به عزتمندی از آب درآورند یا وقتی می‌گویند، باید به اقتصاد مقاومتی توجه داشت، حماسه در ذهن‌ ایران خودرویی ها شکل می‌گیرد و نقشه راه روشن می‌شود. ایران‌خودرو در سایه تدابیر روشنگرانه مهندس هاشم یکه‌زارع از شرایط دشوار تحریم عبور کرد و در دوران پساتحریم نیز نخستین شرکتی بود که قراردادهایی را با شرکت‌های فرانسوی و آلمانی به امضا رساند. جهت‌گیری برنامه‌ها و سیاست‌های اعمال شده، تکاپوی جدی این شرکت را در مسیر اقدام و عمل در اقتصاد مقاومتی و تاسی از منویات رهبر معظم انقلاب نشان میدهد.

برنامه ایران خودرو برای اقتصاد مقاومتی

ازآنجا که سال 95 به‌ عنوان سال «اقتصاد مقاومتی، اقدام و عمل» نامیده شده، ایران خودرویی‌ها در راستای عمل به این شعار، بیانیه‌ای را صادر کرده‌اند که نکات مهم آن در زیر آمده است. در این بیانیه آمده است که «نام گذاری سال 1395 به‌عنوان سال «اقتصاد مقاومتی؛ اقدام و عمل» وظیفه و تکلیف ویژه‌ای است بر بخش‌های تولیدی و صنعتی کشور، تا هم‌نوا با راهبرد تعیین شده، نسبت به تدوین برنامه‌ها در راستای سیاست‌گذاری صورت گرفته اقدام کنند. گروه صنعتی ایران خودرو به‌عنوان یکی از قطب‌های تولید و صنعت در کشور خود را یکی از مخاطبان اصلی این رهنمود راهبردی می‌داند و بر آن است تا در هماهنگی با سیاست‌های دولت محترم، نسبت به طرح‌ریزی آن‌چه تحقق اهداف اقتصاد مقاومتی در کشور است، اقدام کند.

بی‌تردید با اقتصاد مقاومتی می‌توان در مقابل تهدیدهای دشمنان ایستادگی و فرصت‌های بسیاری را برای کشور ایجاد کرد که تنها شرط آن نیز کار و تلاش است. گروه صنعتی ایران خودرو به‌عنوان یکی از بزرگ ترین واحدهای تولیدی در کشور، ضمن بازنشر و تمرکز بر عملیاتی کردن راهبرد اقتصاد مقاومتی در بدنه اجرایی خود، به وظیفه خود برای ارتقای تولید ملی، کمک به اقتصاد مقاومتی و تحقق هرچه بیشتر استقلال اقتصادی به‌ویژه در صنعت کشور عمل خواهد کرد. در این راستا، اقداماتی مانند شناسایی و تمرکز بر فعالیت‌ها و زنجیره‌های مزیت دار اقتصادی، احیا و به حرکت درآوردن تولید داخلی، خودداری جدی ازخریدهای خارجی که قدرت تولید داخلی را تضعیف کند، مدیریت پول‌ها و منابع مالی ایران که از خارج وارد کشور می‌شود، دانش‌بنیان شدن بخش‌های مهم اقتصادی و مشروط شدن همه معاملات خارجی به انتقال فن‌آوری به داخل ایران، انجام خواهد شد.

چشم انداز

تا پایان سال 1404 برای تولید یکمیلیون و 800هزار دستگاه خودرو برنامه‌ریزی شده است؛ گروه صنعتی ایران‌خودرو در آن سال باید 60 درصد از بازار خودروی ایران را در دست بگیرد و در این راستا باید به سمتی حرکت کند تا در بازار داخل همچنان پیش تاز باشد. گروه صنعتی ایران خودرو در سال 92 حدود 36 درصد سهم بازار را در اختیار داشت اما در دو سال و نیم گذشته این سهم به 54 درصد رسیده است و طی برنامه ریزی ها این سهم بیش تر نیز خواهد شد.

گسترش تحقیق و توسعه محصول

با برند ایران‌خودرو

از جمله برنامه هایی که در چشم‌انداز ده ساله، همواره مورد تاکید گروه صنعتی ایران خودرو است،گسترش تحقیق و توسعه محصول با برند ایران‌خودرو است. از این رو ایران خودرو به دنبال تولید خودروهای جدید با برند ایران‌خودرو بوده و درصدد طراحی پلاتفرم داخلی است. پلاتفرم بدون قوای محرکه بیمعنی است. بر این اساس شرکت ایران‌خودرو در حال کار روی مجموعه گیربکس و مجموعه تعلیق است تا بتواند آنها را داخلیسازی کند. با توجه به آن که در زمینه‌های بدنه، تریم و بالای کفی به داخلی سازی رسیده است، با رسیدن به داخلیسازی گیربکس و مجموعه تعلیق می‌توان پلاتفرم داخلی طراحی کرد. استراتژی ایران‌خودرو برای تولید محصول، استراتژی فول رنج است و قصد دارد از خودروهای کلاسA و B تا لوکس را تولید کند.

تولید

در بررسی کارنامه گروه صنعتی ایران خودرو به عنوان نگینی بر تارک صنعت کشور،‌ در حال حاضر تولید به سطح مناسبی رسیده است و این در حالی است که ایران‌خودرو از 16 فروردین سال 93، هیچ خودروی ناقصی تولید نکرده است. همچنین در سال گذشته شرکت ایران‌خودرو بیش از هزار میلیارد تومان صرفه‌جویی کرده و سرانجام بعد از دو سال ضرر توانست به EPS 50تومان برسد و بعد از چند سال توانست 500میلیارد تومان سود بین سهامداران توزیع کند .ضمن این که سهم بازار خودروی ایران‌خودرو هم در حال حاضر به 54 درصد افزایش یافته است.

کیفیت

گروه صنعتی ایران خودرو برای تولید خودروی بدون عیب در پسابرجام براساس برنامه راهبردی مدیریت ارشد درجهت جلب رضایت مشتریان، برنامه ریزی کرده است.

آثار پسابرجام در انتهای سال 95 و سال 96 با توسعه محصولات جدید و روند بسیار صعودی ارتقای کیفی محصولات فعلی برای مشتریان گروه صنعتی ایران خودرو نمایان خواهدشد. تولید خودروی بدون عیب از برنامه‌های اصلی گروه صنعتی ایران خودرو است که تا دو، سه سال آینده محقق می شود. گروه صنعتی ایران خودرو در محصولات جدید نیز از نظر کیفی سعی می کند که محصولی بدون عیب تولیدکرده و مشتری تا 10 هزار کیلومتر نیازی به مراجعه به تعمیرگاه نخواهد داشت. در سال گذشته نیز بیش از 400 پروژه برای بهبود کیفیت اجرا شد. ارتقای کیفیت به توجه و دقت کارگران و همچنین تلاش هر چه بیشتر قطعه‌سازان برمی‌گردد. مهندس هاشم یکه زارع مدیر‌عامل گروه صنعتی ایران خودرو در راستای ارتقای کیفی محصولات از مدیران هم خواست که امسال دقت خود را در کنترل کیفیت قطعات چندین برابر کنند.

فروش

گروه صنعتی ایران خودرو با درک شرایط رقابتی و به منظور کسب سهم مناسب از بازار داخلی شرایط فروش متنوعی برای جذب مشتریان بیشتر در میان خودروسازان داخلی تدوین و اجرا کرده است. این شرکت در بین 100شرکت برتر همواره در زمینه فروش، اشتغال زایی رتبه‌های نخست را کسب کرده است. از سال 1966 که ایران خودرو تاسیس شده، تاکنون 19میلیون دستگاه خودرو در ایران به فروش رسیده که از این میزان 93درصد تولید داخل و این امر نشان‌دهنده سهم بالای تولیدات داخل از فروش خودرو در ایران بوده است.

خدمات پس از فروش

هم زمان با این بهبود در تولید، اخبار خوش دیگری نیز به گوش می رسد. شرکت خدمات پس از فروش ایران خودرو، (شرکت ایساکو)‌ برای سومین سال متوالی رتبه نخست خدمات پس از فروش را در بین خودروسازان داخلی کسب کرد. در سال94 شرکت ایساکو توانست با تلاش پرسنل و شبکه گسترده نمایندگی های مجاز جایگاه نخست خدمات پس از فروش را در رقابت با سایر خودروسازان از آن خود کرده و برای سومین بار رتبه نخست را در تاریخ ادواری این ارزیابی ها به دست آورد. همچنین افزایش گارانتی محصول رانا به سه سال و یا 50 هزار کیلومتر از اقدامات ایران‌خودرو در راستای تکریم مشتری است. از دیگر اقدامات ایران‌خودرو در این حوزه می توان به اجرای طرح پشتیبان از مشتریان و اشاعه فرهنگ فراخوان اشاره کرد.

صادرات

گروه صنعتی ایران خودرو در هر بازار هدف، بسته به سلایق، نیازها، رقبای آن بازار و چندین عوامل دیگر یک یا چند خودرو را به‌عنوان محصول صادراتی تعریف می‌کند. در راستای سیاست‌های جدید مدیریت ارشد برای حضور مستمر در بازارهای هدف، ایجاد تنوع در سبد محصولات صادراتی، حفظ برند ملی و مونتاژ خودروهای رانا، دنا و سورن در سایت‌های فرامرزی در دستور کار قرار دارد. ایران خودرو در سال 95 صادرات 30 هزار دستگاه از محصولات خود را به بازارهای هدف در برنامه دارد.

توسعه قوای محرکه

نسل جدید موتورهای کم مصرف و پرقدرت ایران خودرو با حضور دکتر روحانی رییس‌جمهوری درنمایشگاه توانمندی های صنعت خودرو رونمایی شد. موتورهای درون‌سوز «توربوشارژ پیشرفته» و «دیزل سواری» ایران‌خودرو که با حضور رییس جمهوری رونمایی شدند، سطحی جدید از تکنولوژی در صنعت خودرو به‌شمار می روند که با طراحی و تولید آن‌ها، گامی مهم در رسیدن به استانداردهای بین‌المللی صنعت خودروی جهان برداشته شده است. استاندارد آلایندگی موتور ملی دیزل سواری، یورو ۵ و حجم آن یک و نیم لیتر و مصرف سوخت آن حدود 2/5 لیتر در هر ۱۰۰کیلومتر است. میانگین کاهش مصرف سوخت به میزان ۳۰ درصد، کاهش ۴۰ درصدی آلایندگی های خروجی نسبت به موتور مشابه بنزینی، دوام و قابلیت رانندگی بهتر و اطمینان بالا و کاهش هزینه های نگهداری و شتاب‌گیری مناسب، از مهم ترین مزایای قوای محرکه دیزل است. با دستیابی ایران خودرو به نسل جدید موتورهای پیشرفته توربو شارژ این شرکت در زمره توانمندترین خودروسازان جهان در زمینه موتوهای درون سوز قرار گرفت.

محصول جدید ایران خودرو

گروه صنعتی ایران خودرو محصول اچ30 کراس اوور با ویژگی‌های مورد نظر و خواست مشتری ایرانی را به‌زودی روانه بازار می‌کند. خودروی کراس‌اوور اچ30 که مجهز به گیربکس اتوماتیک است با کیفیت و قیمت رقابتی و برای گروه‌های متوسط درآمدی به‌زودی به مشتریان عرضه می‌شود. با عرضه این خودرو بخش وسیعی از سلیقه ها و نیاز مشتریان به دلیل امکانات و تجهیزات این خودرو تامین خواهد شد.

راهبرد ایران خودرو

در توسعه همکاری های بین‌المللی

گروه صنعتی ایران خودرو برنامه های راهبردی خود را در توسعه همکاری های بین المللی مبتنی‌برهمکاری برد- برد با شرکای خارجی، تولید صادرات محور، توسعه محصولات جدید و خدمات پس از فروش مطلوب ترسیم کرده است. هدف گروه صنعتی ایران خودرو در فضای جدید، تبدیل شدن به خودروساز معتبر و پیشرفته در سطح بازارهای بین‌المللی است. گروه صنعتی ایران خودرو از دو سال گذشته مذاکره با پژو را آغاز کرده بود، این قرار داد که در حضور رییس‌جمهوری در پاریس امضا شد، به‌لحاظ ویژگی‌های آن، نقطه عطفی در تاریخ صنعت خودرو محسوب می‌شود، براساس این قرارداد با سرمایه‌گذاری مشترک 50-50 شرکتی تاسیس می‌شود که هر دو سال مدیرعامل و ریاست هیات‌مدیره بین ایران‌خودرو و پژو دست به دست می‌شود. طبق مفاد قرارداد از هر 100دستگاه، 30 دستگاه صادر خواهد شد. در تیراژ تولید، ظرف چهار سال از 15 هزار دستگاه به 200 هزار دستگاه می‌رسد. ساخت داخل هر محصول که تولیدش شروع می‌شود تا یک سال بعد باید به 40درصد و ظرف سه سال بعد به 70درصد داخلی‌سازی برسد. براساس برنامه‌ریزی‌ها ارز صرف شده برای تولید و صادرات، 420میلیون یورو خواهد بود و به این ترتیب 60میلیون یورو تراز مثبت ارزی وجود خواهد داشت که تحقق این امر، اقدامی عملی در راستای اقتصاد مقاومتی است.

نحوه همکاری با بنز

در همکاری با بنز، دو شرکت مشترک در بخش تجاری ایجاد می شود. در شرکت مشترک حوزه فروش سهم ایران خودرو51درصد و در شرکت مشترک خدمات پس از فروش سهم طرف آلمانی 51 درصد خواهد بود. سرمایه‌گذاری مشترک برای تولید منطقه‌ای کامیون‌های مرسدس بنز و قطعات قوای محرکه، تاسیس شرکت مشترک فروش کامیون های مرسدس بنز و قطعات آنها در ایران و همچنین خرید بخشی از سهام شرکت محور خودرو در کنار ایدم از سوی دایملر، از جمله موارد مورد توافق است. طبق مقررات بانکی آلمان، در صورتی بنز میتواند از تسهیلات بانکی آن کشور برای سرمایه‌گذاری در ایران بهره‌مند شود که سهمش در مشارکت بیشتر باشد. موافقتی بین بانک آلمانی، بانک پارسیان، لیزینگ ایران‌خودرو و بنز برای فروش خودروهای تجاری صورت گرفته است.

فیات و شرکای ژاپنی

مذاکرات ایران خودرو با طرف ایتالیایی در جریان است. با آنها آرمانهای بالاتری پیگیری می شود. روش کامل‌تر از جوینت ونچر (سرمایه گذاری مشترک) در این مشارکت پیش‌بینی شده است. روابط ایران‌خودرو با سوزوکی در تولیدگراند ویتارا نیز توسعه می‌یابد. در سال‌های گذشته با شرکت سوزوکی فقط روی محصول ویتارا همکاری وجود داشته است، اما ایران خودرو قصد دارد تولید محصولات دیگری از این خودروساز مانند سوئیفت، ویتارای جدید و سیاز را نیز به انجام برساند اما با یک شرکت دیگر ژاپنی در زمینه تولید خودروهای کلاس A مذاکراتی شده است.

کلام آخر

گروه صنعتی ایران خودرو دریافته است که تلاش برای عزتمندی ایران اسلامی در عرصه صنعت چندان نیاز به توضیح ندارد، باید دانش و عمل را به‌هم پیوند زد، ممارست کرد و به نتیجه رسید، وقتی این دو با توکل همراه شود، نصرت خداوندی نیز کار خود را خواهد کرد و حاصلش توفیق و پیروزی است.

مشاهده صفحات روزنامه

ارسال نظر