رونق فلز زرد تحت تاثیر اخبار

۱۳۹۵/۰۴/۰۵ - ۰۰:۰۰:۰۰
کد خبر: ۴۶۰۴۵

گروه بورس

معاملات سکه آتی در هفته گذشته با تلاطماتی روبه‌رو بود. در ابتدای هفته تحت تاثیر قیمت داخلی و جهانی طلا، سکه آتی روند نزولی به خود گرفت اما در پایان هفته شرایط بهتری به خود گرفت. به گزارش «تعادل» قیمت هر اونس طلا از روز شنبه هفته گذشته روند نزولی گرفت و با قیمت 1290 دلار کار خود را آغاز کرد و تا روز پنج‌شنبه به این روند ادامه داد و به زیر 1260 دلار در هر اونس رسید. اما دیروز و در آخرین روز هفته با جهش قیمتی مواجه شده و به رقم 1313 دلار در هر اونس رسید.

اما بر خلاف روند نزولی متوالی اونس، قیمت سکه در بازار ایران هفته را متفاوت آغاز کرد. در ابتدای هفته سکه با قیمت 10میلیون و 40هزار ریال کار خود را آغاز کرد و تا روز دوشنبه به 10میلیون 420هزار ریال رسید اما از این روز روند نزولی را در پیش گرفت و تا 10میلیون و 260هزار ریال در روز پنج‌شنبه نزول کرد.

این در حالی است که بازار سکه و طلا در هفته گذشته با چند خبر در سطح داخلی و بین‌المللی روبرو شد. بانک مرکزی جمهوری اسلامی از ابتدای تیر ماه رسما نرخ سود سپرده بانکی را با 15‌درصد کاهش داد. این خبر برای بازارهای غیرمولد خبر خوبی تلقی شد. زیرا با کاهش نرخ سود این احتمال وجود دارد که جریان نقدینگی از بانک خارج شده و به بازارهای موازی همچون ارز، سکه، بورس و مسکن حرکت کند.

در واقع این سوال که با کاهش نرخ سود سپرده‌های بانکی، نقدینگی به سمت کدامیک از بازارهای موازی از جمله طلا، ارز، سهام و مسکن سرازیر خواهد شد؟ یکی از مهم‌ترین سوالات ماه‌های اخیر اقتصاد ایران است.

در همین رابطه امیر رضا ساکی، کارشناس بازارهای مالی معتقد است که بازارها تحت تاثیر خبر کاهش نرخ سود بانکی قرار می‌گیرند اما هر کدام به شکل خاصی اثرپذیری خواهند داشت.

این تحلیلگر در ادامه افزود: بازار طلا علاوه بر اخبار داخلی از اخبار بین‌المللی نیز تاثیر می‌پذیرد. اما ارز یکی از دارایی‌هایی است که ممکن است که تحت تاثیر کاهش نرخ سود قرار گرفته و نرخ آن افزایش یابد. و بازار سرمایه بیشترین تاثیر را خواهد داشت.

وی افزود: بازار طلا با افزایش تقاضا روبرو خواهد شد اما نه به اندازه بازار سرمایه بلکه در میان مدت ممکن است که کمی تغییر کند زیرا طلا تحت تاثیر قیمت جهانی اندک از افزایش خود را پیش خور کرده است بنابراین هرگونه تغییر در قیمت طلا در حال حاضر برآمده از بیرون از ایران است و در روزهای آینده تحت تاثیر تحولات اروپا شاهد تغییر روند عرضه و تقاضا و قیمت خواهیم بود.

تاثیر تحولات اروپا بر قیمت فلز زرد

قیمت طلا و مشتقات آن در روز‌های اخیر با موضوع جدایی بریتانیا از اروپا پیوند خورده است. همه‌پرسی جدایی بریتانیا از اتحادیه اروپا در روز پنج‌شنبه برگزار و نتیجه شمارش آرا خروج بریتانیا از اتحادیه اروپا را رقم زد و تبعات اقتصادی زیادی را در ساعات ابتدایی اعلام آرای 52درصدی مردم به خروج انگلستان، در پی داشت. بر این اساس با اعلام نتایج همه‌پرسی انگلستان و رای به خروج از اتحادیه اروپا، قیمت طلا در بازارهای جهانی به بالاترین حد در ۲سال گذشته رسید و در حال حاضر با نرخ ۱۳۲۲ دلار در بازارهای جهانی به فروش می‌رسد؛ این در شرایطی است که این اخبار موجب نزول بهای پوند شد و این واحد پولی به کف قیمت در ۳۰سال گذشته سقوط کرد و هر پوند با نرخ ۵۱۴۳ معامله می‌شود.

این در حالی بود که قیمت طلا در بازارهای بین‌المللی در روز پنج‌شنبه در آستانه برگزاری همه‌پرسی عضویت بریتانیا در اتحادیه اروپا با افزایش نسبی روبرو شد. قیمت هر اونس طلا در بازارهای بین‌المللی به بیش از ۱۲۶۵ دلار رسیده است که نسبت به روز چهارشنبه با افزایش ۳.40 دلاری همراه شده است. براساس این گزارش موسسه سرمایه‌گذاری‌ام کی اس سویس پیش‌بینی کرد که قیمت جهانی طلا تا اعلام نتایج همه‌پرسی بریتانیا بین ۱۲۵۵ تا ۱۲۷۵ دلار در هر اونس در نوسان خواهد بود. قیمت طلا که هفته گذشته به بالاترین سطح در دو سال اخیر رسیده بود، نسبت به این رکورد بی‌سابقه ۵۰ دلار کاهش یافته است. تحلیلگران موسسه‌ ام‌کی‌اس براین باور بودند که در صورت ادامه حضور بریتانیا در اتحادیه اروپا پس از همه پرسی روز پنج‌شنبه، احتمال افت بیشتر قیمت طلا وجود خواهد داشت. اگر سطح حمایتی ۱۲۵۵ دلاری شکسته شود این احتمال هست که قیمت طلا تا سطح ۱۲۳۵ تا ۱۲۲۵ دلاری نیز کاهش یابد. تحلیلگران فست مارکتس نیز اعلام کردند که هرگونه افزایش تقاضای طلا به خاطر همه‌پرسی بریتانیا، کوتاه‌مدت و موقت خواهد بود.

جیمز استیل تحلیلگر ارشد موسسه سرمایه‌گذاری اچ اس بی‌سی نیز تاکید کرد: قیمت طلا در کوتاه‌مدت تحت تاثیر همه‌پرسی بریتانیا خواهد بود ولی پس از اعلام نتایج این همه‌پرسی، سایر عوامل مهم بر قیمت طلا تاثیرگذار خواهد بود. وی افزود: عدم تمایل فدرال رزرو امریکا برای افزایش نرخ بهره تا پایان امسال احتمالا می‌تواند موجب به نفع قیمت جهانی طلا باشد.

جانت یلن رییس فدرال‌رزرو امریکا در نشست استماع کنگره تاکید کرد: عملکرد ضعیف بازار اشتغال امریکا طی ماه گذشته موقتی خواهد بود و افزایش هزینه‌های مصرفی نشانگر بهبود اوضاع اقتصادی این کشور است. ولی اظهارات یلن هنوز محتاطانه است و به نظر می‌رسد فدرال رزرو امریکا نیز منتظر روشن شدن نتایج همه پرسی بریتانیا است تا در خصوص افزایش نرخ بهره طی ماه‌های آینده تصمیم‌گیری کند.

افزایش وجه تضمین اولیه قراردادهای آتی

هفته گذشته بورس کالای ایران وجه تضمین اولیه قراردادهای سکه آتی را به 11میلیون ریال افزایش داد. بر اساس اطلاعیه مدیریت توسعه بازار مشتقه بورس کالای ایران، وجه تضمین اولیه قرارداد آتی سکه افزایش یافت. در این اطلاعیه آمده است؛ طبق مصوبه هیات پذیرش در خصوص تعیین وجه تضمین اولیه قرارداد آتی سکه طلا و با توجه به افزایش قیمت تسویه روزانه قراردادهای فعال طی روزهای اخیر، از روز شنبه مورخ پنج تیرماه پس از اتمام روز معاملاتی وجه تضمین اولیه برابر مبلغ 000/۰۰۰/11 ریال (یازده میلیون ریال) تعیین می‌گردد.

نوسانات سکه در روزهای گذشته

قیمت سکه در بازار نقدی و آتی بورس کالای ایران در نخستین روز هفته گذشته در مسیر کاهشی قرار گرفت که کارشناسان عامل اصلی این امر را کاهش بهای اونس اعلام کردند.

در روز شنبه هر پنج سررسید آتی سکه در بورس کالای ایران با روند نزولی مواجه شد، به‌طوری‌که سکه در سررسید تیر ماه با نرخ یک میلیون و ۵۳هزار تومان معامله شد و کاهش ۲۸/0درصدی را تجربه کرد. همچنین سکه تحویل شهریورماه نیز با افت ۲۸/0درصدی به قیمت یک میلیون و۶۴‌هزار تومان رسید. این در شرایطی است که قرارداد تحویل آبان با قیمت یک میلیون و ۷۶هزار تومان معامله شد و با کاهش ۳۶/0‌درصدی رو به رو شد. از طرفی سکه تحویل دی نیز با ۱۳/0‌درصد افت به قیمت یک میلیون و ۹۰‌هزار تومان به فروش رسید. در پایان سررسید اسفند ماه با نرخ یک میلیون و ۱۰۷‌هزار تومان معامله شد و کاهش ۲۹/0درصدی را به ثبت رساند. از سویی حجم معاملات آتی سکه طی روز گذشته در بورس کالای ایران به ۶هزار و ۵۱۸ قرارداد و ارزش آن به بیش از ۷۱۸ میلیارد ریال رسید. همچنین در بازار نقدی نیز طی روز شنبه، سکه تمام بهار آزادی معاملات خود را با قیمت یک میلیون و ۴۲‌هزار تومان آغاز کرد که کاهشی ۶‌هزار تومانی نسبت به روز پنج‌شنبه داشت. به گفته فعالان بازار، ۳ عامل بر افت قیمت سکه در بازار داخل اثرگذار بوده است؛ نخستین عامل، بازگشت بهای اونس از مدار‌هزار و ۳۰۰ دلار بود که انتظارات معامله‌گران سکه را تحت‌تاثیر قرار داد. در واقع افت اونس موجب شد که معامله‌گران سکه احتیاط بیشتری کنند و خریدهای خود را کاهش دهند. عامل دوم کاهش سنتی تقاضای بازار در ماه رمضان بود که موجب شد معامله‌گران سکه ترجیح دهند کمتر در موقعیت خرید قرار بگیرند. عامل آخری که قیمت سکه را کاهشی کرد، افت قیمت دلار بود. به‌هر حال روز شنبه همسو با افت قیمت سکه تمام، نیم سکه نیز کاهش قیمت را تجربه کرد و با ۳هزار تومان افت به قیمت ۵۲۱‌هزار تومان رسید.

رشد ۱۹‌ درصدی حجم معاملات آتی سکه

حجم معاملات آتی سکه در دومین روز هفته گذشته، در بورس کالای ایران به ۷هزار و ۸۰۶ قرارداد و ارزش آن به بیش از ۸۶۴ میلیارد ریال رسید که نسبت به شنبه گذشته رشد ۱۹‌درصدی را تجربه کرد، چرا که طی این روز حجم معاملات به ۶‌هزار ۵۱۸ قرارداد رسیده بود.

کارشناسان دلیل اصلی رشد قیمت سکه و طلا در بازار نقدی و آتی بورس کالای ایران را افزایش ۲۵ دلاری هر اونس طلا در بازارهای جهانی عنوان کردند. بر اساس آمار معاملات بورس کالای ایران طی روز گذشته بهای سکه در هر پنج سررسید آتی، روند مثبتی را به ثبت رساند، بطوری که سکه در سررسید تیر ماه با نرخ یک میلیون و ۵۶‌هزار تومان معامله شد و افزایش ۰/۲۷درصدی را تجربه کرد. همچنین سکه تحویل شهریورماه نیز با رشد ۰/۴۵‌درصدی به قیمت یک میلیون و۶۹هزار تومان رسید. این در شرایطی است که قرارداد تحویل آبان با قیمت یک میلیون و۸۰‌هزار تومان معامله شد و با افزایش 42/0‌درصدی رو به رو شد. از طرفی سکه تحویل دی نیز با ۳۸/0درصد رشد به قیمت یک میلیون و ۹۴‌هزار تومان به فروش رسید. در پایان سررسید اسفند ماه با نرخ یک میلیون و ۱۲۶‌هزار تومان معامله شد و افزایش۴۸/0‌درصدی را به ثبت رساند.

همچنین سکه در بازار نقدی نیز در این روز، تحت تاثیر افزایش ۲۵ دلاری هر اونس طلا در بازارهای جهانی با رشد ۱۵‌هزار تومانی همراه شد. رییس‌اتحادیه طلا و جواهر در خصوص تحولات این روهای بازار طلا، با بیان اینکه افزایش قیمت جهانی طلا ناشی از سه عامل خروج بریتانیا از اتحادیه اروپا، تثبیت نرخ بهره در فدرال رزرو امریکا و بحث کاهش شاخص مشاغل در امریکا قرار گرفته است، گفت: این سه عامل، باعث کاهش ارزش دلار شد، این در حالی است که هر گاه قیمت دلار با کاهش مواجه می‌شود، نرخ طلا افزایش می‌یابد، بر همین اساس بازار داخلی هم از این موضوع تبعیت می‌کند و به دنبال این اتفاق، نرخ‌ها در بازار داخلی نیز با کاهش مواجه می‌شود.

محمد کشتی آرای، نرخ هر اونس طلا در بازارهای جهانی را در حال حاضر ۱۲۹۹ دلار، قیمت سکه تمام بهار آزادی طرح جدید را یک میلیون و ۴۲‌هزار تومان، نیم سکه را ۵۲۱‌هزار تومان، ربع سکه را ۲۷۳‌هزار تومان، سکه گرمی را ۱۸۰‌هزار تومان و نرخ هر گرم طلا را ۱۰۶‌هزار و ۲۰۰ تومان اعلام کرد. وی درباره وضعیت خرید و فروش سکه و طلا در ماه رمضان گفت: روزهای اولیه ماه رمضان، سطح داد و ستدها کاهش می‌یابد، اما از اواسط ماه با توجه به نزدیک شدن به ولادت امام حسن مجتبی(ع) و عید فطر دادوستدها افزایش خواهد یافت، ولی به هر حال وضعیت در حال حاضر عادی است. کشتی آرای اضافه کرد: البته افزایش قیمت‌ها باعث شد که مردم توجه بیشتری به بازار سکه و طلا نشان دهند، همچنین با مطرح شدن کاهش نرخ سود بانکی، توجه به بازار سکه و طلا بیشتر شده است.

سومین روز هفته

حجم معاملات آتی سکه در روز دوشنبه در بورس کالای ایران به ۱۴هزار و ۶۵۶ قرارداد و ارزش آن به بیش از یک‌هزار و ۶۰۹ میلیارد ریال رسید که نسبت به یک‌شنبه گذشته رشد ۸۷‌درصدی را تجربه کرد، چرا که طی این روز حجم معاملات به ۷‌هزار ۸۰۶ قرارداد رسیده بود.

روز دوشنبه برخلاف رشد دلار، سکه در بازار نقدی ۸‌هزار تومان از ارزش خود را از دست داد و به قیمت یک میلیون و ۳۴‌هزار تومان رسید، این در شرایطی است که این کاهش قیمت در روز آخر بهار افت یک‌درصدی را برای معاملات آتی سکه در بورس کالای ایران رقم زد. بر اساس آمار معاملات بورس کالای ایران طی روز گذشته هر پنج سررسید آتی، با افت قیمت معاملات خود را به پایان رساند، بطوری که سکه در سررسید تیر ماه با نرخ یک میلیون و ۴۳‌هزار تومان معامله شد و افت ۲۵/1درصدی را تجربه کرد. همچنین سکه تحویل شهریورماه نیز با کاهش 4/1‌درصدی به قیمت یک میلیون و۵۴هزار تومان رسید. این در شرایطی است که قرارداد تحویل آبان با قیمت یک میلیون و۶۷‌هزار تومان معامله شد و با افت 21/1‌درصدی رو به رو شد. از طرفی سکه تحویل دی نیز با ۹۴/0‌درصد کاهش به قیمت یک میلیون و ۸۴‌هزار تومان به فروش رسید. در پایان سررسید اسفند ماه با نرخ یک میلیون و ۱۰۲‌هزار تومان معامله شد و افت91/0‌درصدی را به ثبت رساند.

همچنین سکه در بازار نقدی نیز طی روز گذشته، معاملات خود را با قیمت یک میلیون و ۳۳‌هزار تومان آغاز کرد که ۹‌هزار تومان کمتر از قیمت بسته شده روز یک‌شنبه بود. به گفته فعالان، افت سکه در آغاز روز دوشنبه ناشی از شروع کاهشی بهای اونس در بازارهای جهانی و ورود آن به محدوده‌هزار و ۲۸۰ دلاربود. در ادامه روز، سکه تحت‌حمایت دلار قرار گرفت تا نه‌تنها افت بیشتری را تجربه نکند، بلکه از کف قیمت روزانه نیز بالا بیاید و نهایتا با قیمت یک میلیون و ۳۴‌هزار تومان به کار خود پایان دهد.

همچنین نیم سکه، ربع سکه و سکه گرمی نیز با روند نزولی قیمت روبه‌رو شد و به ترتیب با قیمت‌های ۵۱۷‌هزار تومان، ۲۷۰‌هزار تومان و ۱۸۰‌هزار تومان معامله شد.

روز چهارم هفته

معاملات سکه در روز چهارم هفته با برگشت قیمتی آغاز شد و اغلب نمادها اصلاح قیمتی داشتند. اما در این روز 11هزار 380قرارداد به ارزش 1226میلیارد ریال داد وستد شد. در روز سه‌شنبه سکه تحویل اسفند ماه 10میلیون 820‌هزار ریال قیمت خورد در حالی که روز قبل از آن 10میلیون 865میلیون رقم خورده بود. مجموع تعداد موقعیت باز در این روز 15.285 مورد بود که نسبت به روز قبل از آن کمتر از 2000واحد کاهش یافته بود

روز پنجم معاملات

روند کاهشی قیمت سکه آتی در روز پنجم نیز پیگیری شد. و سکه تحویل اسفند به عنوان گران‌ترین سکه از قیمت 10میلیون 820‌هزار ریال به قیمت 10 میلیون 780‌هزار ریال رسید. ارزش معاملات در این روز 1.196 میلیارد ریال بود که براثر معامله 11.103 حجم قرارداد اتفاق افتاد. تعداد موقعیت باز در این روز 14.227 مورد بود.

مشاهده صفحات روزنامه

ارسال نظر