روند مبهم عضویت دایم ایران در سازمان همکاری‌های شانگهای

۱۳۹۵/۰۴/۰۵ - ۰۰:۰۰:۰۰
کد خبر: ۴۵۹۹۷

محمدجواد ظریف وزیر امور خارجه کشورمان که هفته گذشته در سومین دور از سفرهای اروپایی خود به فرانسه و هلند سفر کرده بود، شامگاه پنج‌شنبه، آمستردام را به مقصد تاشکند، برای شرکت در اجلاس سازمان همکاری‌های شانگهای ترک کرد. نشست روز جمعه اعضای سازمان همکاری‌های شانگهای درحالی در ازبکستان برگزار شد که قرار بود، طبق اعلام قبلی اعضای این سازمان، عضویت دایم ایران در اجلاس تاشکند مورد بررسی قرار گیرد. در همین راستا و به گفته منابع خبری، باوجود حمایت همه‌جانبه روسیه و قزاقستان از عضویت ایران در نشست فوق، چینی‌ها به‌عنوان عضو اصلی این پیمان، با روند عضویت کشورمان مخالفت کرده‌اند. به نظر کارشناسان، پکن باوجود مناسبات نزدیک دوجانبه با ایران، با این مخالفت درصدد کاهش بار بلوک‌بندی شرق و غرب که بر این سازمان سنگینی می‌کند، بوده است. ازسوی دیگر، ایران نیز برخلاف اشتیاق دولت نهم و دهم به عضویت در سازمان همکاری‌های شانگهای به سبب گشایش‌های سیاسی و اقتصادی در دوران پسابرجام و برقراری روابط نزدیک با اروپا، تمایل چندانی مانند گذشته برای عضویت در سازمان شانگهای از خود نشان نمی‌دهد.

به تلاش خود برای عضویت ایران ادامه می‌دهیم

به گزارش ایسنا، درحالی که ولادیمیر پوتین رییس‌جمهور روسیه و نیز نورسلطان نظربایف رییس‌جمهور قزاقستان در سخنرانی‌های خود در اجلاس شانگهای در تاشکند از عضویت ایران در سازمان شانگهای حمایت کرده‌اند، برخی منابع خبری از رد درخواست عضویت ایران در این سازمان خبر دادند. بختیار خاکیموف نماینده ویژه ولادیمیر پوتین در این سازمان اظهار کرد: موضع روسیه در حمایت از عضویت ایران در سازمان همکاری‌های شانگهای بدون هیچ تاخیری واضح است، اما این‌بار نتوانستیم برای عضویت ایران با همکاران خود به توافق برسیم اما تلاش خود را ادامه می‌دهیم. وی از نام بردن اعضای مخالف با پیوستن ایران خودداری کرد و افزود: اختلاف درمورد زمان پیوستن ایران به این سازمان بوده است. گفتنی است یک دیپلمات چینی که روز پنج‌شنبه در تاشکند با خبرنگاران گفت‌وگو می‌کرد نیز از اظهارنظر درمورد این موضوع خودداری کرد. ابراهیم رحیم‌پور معاون آسیا-اقیانوسیه وزارت خارجه در این رابطه گفت: براساس مقررات سازمان همکاری شانگهای تحریم یکی از موانع عضویت است و ما هم تاکنون دنبال نکردیم ولی اکنون که از تحریم خارج شدیم، باید این سازمان تصمیم به آغاز روند عضویت ایران را بگیرد. اکنون با عضویت ناظر تهران در سازمان همکاری شانگهای نیازهای همکاری‌های منطقه‌یی جمهوری اسلامی ایران تامین شده و اگر عضویت کامل شود شرایط تاثیرگذار دیگری می‌یابیم، بنابراین دلیل طرح ادعاهای نادرست رد درخواست عضویت ایران به‌عنوان یک هوچی‌گری مشخص نیست.

ترک جلسه ازسوی ظریف تکذیب شد

ازسوی دیگر، روز گذشته خبری منتشر شد مبنی بر اینکه، محمدجواد ظریف وزیر امور خارجه کشورمان نشست شانگهای را به نشانه اعتراض ترک کرده است. در همین راستا، حسین جابری‌انصاری سخنگوی سابق و معاون عربی و آفریقایی وزارت خارجه کشورمان، خبر رد درخواست عضویت ایران در سازمان شانگهای همچنین خروج اعتراض‌آمیز محمدجواد ظریف از این اجلاس در تاشکند را تکذیب کرد. ابراهیم رحیم‌پور نیز در این رابطه اعلام کرد که ظریف جلسه را برای ادای نماز ترک کرده نه به جهت اعتراض. لازم به توضیح است وزیر امور خارجه کشورمان در حاشیه این اجلاس با سرگئی لاوروف همتای روسی خود و اشرف غنی رییس‌جمهوری افغانستان نیز دیدار و گفت‌وگو داشته است.

مشاهده صفحات روزنامه

ارسال نظر