تاکید بر سلامت انتخابات اسفند ماه

۱۳۹۵/۰۲/۲۵ - ۰۰:۰۰:۰۰
کد خبر: ۴۳۲۴۶

رحمانی‌فضلی: با کسانی که مسیرهای غیرقانونی را طی می‌کنند برخورد می‌شود

حداد عادل: مدارکم را به وزارت کشور می‌دهم

گروه ایران

در شرایطی که بیش از 80 روز از پایان ماراتن انتخابات اسفندماه 94 و تعیین تکلیف کرسی‌های بهارستان می‌گذرد، اما هنوز هضم نتیجه این انتخابات برای برخی گروه‌های سیاسی که با اقبال مردم مواجه نشده‌اند، دشوار به نظر می‌رسد. این روزها اصولگرایانی که رقابت انتخاباتی را به ائتلاف گروه‌های میانه‌رو و اصلاح‌طلب واگذار کرده‌اند، روی موضوع دخالت دولتی‌ها در فرآیند انتخابات پافشاری می‌کنند تا شاید کمی از آلام شکستی که در این آوردگاه انتخاباتی خورده‌اند، کاسته شود. این در حالی است که اعلام نظر شورای نگهبان در مورد نتایج انتخاباتی سراسر کشور گویای این واقعیت روشن است که انتخابات در صحت و سلامت کامل برگزار شده و سند و مدرکی دال بر تخلفات اجرایی در فرآیند اجرایی انتخابات ارائه نشده است. پرچم ادعای دخالت دولتمردان در انتخابات را حداد عادل به دست گرفت؛ آن‌هم در فاصله چند روز پس از آنکه از طریق شبکه‌های مجازی به شکست اصولگرایان اعتراف کرده و پیروزی حریف را بی‌هیچ شائبه‌یی به آنها تبریک گفته بود. سخنگوی شورای ائتلاف اصولگرایان در آستانه مرحله دوم انتخابات مجلس دهم در اردیبهشت ماه، فتیله مصاحبه‌هایش درباره دخالت دولت در انتخابات را بالاتر می‌کشید و از نمونه‌های «پنهان» و «آشکار» دخالت‌های مقامات کشور و دولت در انتخابات مرحله اول و دوم خبر می‌داد، اما جز این فضاسازی‌های رسانه‌یی، هرگز مدرک و سند قابل استنادی درباره این ادعا ارائه نشد. پاسخ مجریان دولتی انتخابات به این شبهه‌افکنی‌ها از همان آغاز تکذیب بود و چهره‌های اجرایی وزارت کشور از حاشیه‌سازان می‌خواستند که اگر کوچک‌ترین مدرکی درباره دخالت دولت در انتخابات دارند به مراجع نظارتی ارائه کنند تا حقی از کسی ضایع نشود. آخرین پلان تاکید و تکذیب دو سوی این معادله در آخرین روز هفته جاری و در جریان نشست خبری وزیر کشور در همایش استانداران در مشهد زده شد زمانی که رحمانی‌فضلی یک‌بار دیگر با قاطعیت هر گونه شائبه دخالت دولتمردان در انتخابات را رد کرد و بلافاصله پس از آن حداد عادل در گفت‌وگو با رسانه‌های گروهی اعلام کرد که مستنداتش را به زودی رسانه‌یی خواهد کرد. باید منتظر ماند و دید اصولگرایان تا چه زمانی از این مستمسک نه چندان مستند برای پوشش ناکامی‌های انتخاباتی‌شان استفاده می‌کنند و سرانجام، شبهه‌افکنی‌های برخی گروه‌ها چه سرانجامی را به دنبال خواهد داشت؟


افزایش چشمگیر فعالیت رسانه‌ها و سایت‌ها

رحمانی‌فضلی در یک نشست خبری در مشهد در پایان همایش استانداران کشور در تشریح فضای سیاسی برخاسته از تصمیم‌سازی‌های دولت یازدهم در بخش رسانه‌ها گفت: «دولت یازدهم نسبت به دیگر دولت‌ها در کارنامه خود بیشترین تعداد روزنامه‌ها و نیز فعالیت گسترده و بی‌سابقه سایت‌ها و احزاب را دارد. خانه احزاب مدت‌ها تعطیل بود اما در همان ابتدای فعالیت دولت یازدهم اعلام کردیم دوباره فعال شود و بدین منظور در جلساتی این خانه تشکیل و فعال شد. به میزانی که فعالیت در چارچوب قانون بیشتر و گسترده‌تر باشد، شاهد رشد و ارتقای فکری و نیز روش‌ها و شیوه‌های عملی مردم‌سالاری خواهیم بود و دولت هم این تحمل را دارد.»

وزیر کشور با بیان اینکه توفیق نظام ما در آن است که دموکراسی و مردم‌سالاری دینی را به نحو احسن اجرا می‌کند، ادامه داد: «از دیگر محسنات فضای سیاسی کشور ما، وجود مردمی روشنفکر، فهیم، بصیر، صبور و متین با تحمل زیاد است. در این میان کسانی که رعایت اخلاق را نکرده یا مسیرهای غیرقانونی را طی می‌کنند در شرایط مختلفی با آنان برخورد می‌شود، در عین حال در بسیاری از موارد با توجه به شناختی که از مردم و قضاوت آنان داریم، جای نگرانی نیست.»

رحمانی‌فضلی نمود این امر را در انتخابات دانست و افزود: «با هجمه گسترده‌یی که نسبت به برخی نامزدها و رقبا شکل گرفت و شائبه‌هایی که مطرح شد، نتایج آرا نشان داد مردم به آنچه خود تشخیص دهند، عمل می‌کنند و بهتر است به شعور مردم احترام گذاشته و صادقانه با آنان برخورد کنیم.»

وزیر کشور تصریح کرد: «بهترین راه برای گروه‌های سیاسی حرکت و فعالیت در مسیر قانون است و به عنوان وزیر کشور با کسانی که این مسیر را رعایت نکنند، به‌طور قطع و یقین برخورد می‌کنم.» وی در ادامه در پاسخ به سوالی در زمینه انتخابات ریاست‌جمهوری هم گفت: «به هیچ‌وجه نگران این انتخابات نیستیم.»


برخورد با ناشر عکس مینو خالقی

وزیر کشور در ادامه صحبت‌هایش گفت: «امنیت اجتماعی و اخلاقی تنها گشت ارشاد و تذکر دادن در خیابان نیست، بلکه حیثیت شهروندان و اینکه با آبروی افراد به‌راحتی بازی نشود، یک مساله هم در حوزه امنیت اخلاقی است.»

به گزارش ایرنا عبدالرضا رحمانی‌فضلی در پاسخ به سوالی در زمینه عامل انتشار عکس‌های «مینو خالقی» هم گفت: «در شبکه‌های اجتماعی و فضای مجازی عکس‌هایی از وی منتشر شد که برای جامعه دینی ما اقدامی غیراخلاقی، زشت و ناپسند بود زیرا آبروی مردم ارزش و حرمت دارد.

مهم نیست چه کسی عامل این اقدام بوده بلکه مهم تخلفی است که شکل گرفته و در این راستا روز دوم بعد از این امر به صورت محرمانه به نیروی انتظامی برای پیگیری، ردزنی این امر و معرفی عامل آن به قوه قضایی دستور داده‌ایم.»

وی با بیان اینکه پیگیری، شناسایی و برخورد با این فرد عین قانون است، افزود: «نیروی انتظامی این فرد را شناسایی کرده و پرونده مربوطه را تشکیل داده و در مسیر قانون، باید قوه قضاییه داوری کرده و حکم بدهد که مستوجب عقوبت هست یا نه؟»


حداد عادل: من نگفتم تقلب شده است

رییس فراکسیون اصولگریان مجلس در واکنش به اظهارنظر‌های اخیر وزیر کشور و مسوولان ستاد انتخابات در مورد ارائه مستندات وی در خصوص دخالت دولتی‌ها در انتخابات گفت که شواهد و نمونه‌هایی را تقدیم وزیر کشور خواهد کرد. غلامعلی حدادعادل در گفت‌وگو با ایسنا اظها‌ر کرد: «در روزهای اخیر از دخالت دولتی‌ها در انتخابات مطلبی گفته بودم که بعد از آن موج تبلیغات وسیعی علیه بنده برپا شد.» سخنگوی شورای ائتلاف اصولگرایان بر خلاف اظهارات قبلی‌اش گفت: «من نگفته بودم در انتخابات تقلب شده است، بلکه گفته بودم برخی مسوولان دولتی در روند انتخابات دخالت کرده و امکاناتی را در اختیار یک نامزد خاص قرار می‌دهند. شواهد و نمونه‌هایی نیز دارم که تقدیم وزیر کشور خواهم کرد.»

حداد عادل سخنگوی شورای ائتلاف اصولگرایان قبل از برگزاری انتخابات در سخنانی با اظهار نگرانی از دخالت مسوولان دولتی در انتخابات گفته بود که نمونه‌های متعددی از اعلام آشکار گرایش برخی مسوولان به یک جریان سیاسی و دعوت مردم برای رای دادن به نامزدهای یک جریان خاص و قرار دادن امکانات به نامزدهای خاصی مشاهده شده است.

به‌نظر می‌رسد با روشن شدن نتیجه انتخابات مرحله دوم و تعیین تکلیف 289نفر از نمایندگان ملت (موضوع مینو خالقی هنوز در دست بررسی است) اصولگرایان به جای شبهه‌افکنی در انتخابات باید به فکر باز تعریف دوباره از ایده‌های اصولگرایی باشند تا در بزنگاه‌های آینده از سوی مردم با کم اقبالی مواجه نشوند.

مشاهده صفحات روزنامه

ارسال نظر