اهمیت اعتماد شاهزاده جوان سعودی به خالد الفالح

۱۳۹۵/۰۲/۲۱ - ۰۰:۰۰:۰۰
کد خبر: ۴۳۰۴۵

گروه انرژی

تحلیل‌های جهانی درباره شخصیت علی‌النعیمی، قدرت او در 20سال گذشته و تاثیر کنار رفتن او بر بازار نفت از روز شنبه تاکنون ادامه داشته است. روز شنبه «تعادل» در ساعات ابتدایی این برکناری گزارشی درباره تاثیر احتمالی آن بر بازار نفت منتشر کرد. دیروز اما سی‌ان‌ان مانی در گزارشی با نگاهی نسبتا متفاوت به این مساله پرداخت که علی‌النعیمی طی 20سال گذشته که به نوعی رهبریت معنوی اوپک را در دست داشت در یک سال اخیر قدرتی رو به افول داشت. شاهد این مدعا نیز اظهار نظر شاهزاده جوان سعودی بر خلاف اظهارات قبلی علی النعیمی درباره طرح فریز نفتی بوده است.

سی‌ان‌ان مانی در ادامه نوشت که البته نمی‌توان جایگزینی علی‌النعیمی با خالد الفالح را یک تغییر رادیکال دانست. خالد الفالح شخصیتی شناخته شده در دنیای نفت است که از سال 2009 تا 2015 مدیر اجرایی و درحال حاضر مدیرعامل شرکت بزرگ نفتی سعودی آرامکو بوده است. الفالح در ماه ژانویه در حاشیه یکی از میزگردهای داووس به خبرنگار سی‌ان‌ان مانی گفته بود که پادشاهی سعودی خود را برای جنگ بر سر سهم از بازار نفت به خوبی آماده کرده است.

او در ادامه بیان کرده بود: اگر قیمت‌ها برای مدتی خیلی طولانی نیز به سقوط ادامه دهند، ما قابلیت تحمل آن را خواهیم داشت. بدیهی است که این اتفاق چیزی نیست که ما آن را آرزو کنیم اما در هر حال برایش آماده هستیم. همین اظهارنظرها باعث می‌شود بسیاری نسبت به تغییر سیاست نفتی عربستان درحال حاضر خوشبین نباشند.

در مقابل البته عده‌یی اراده خالد الفالح در حرکت بیشتر آرامکو به سوی شفافیت و عرضه جزیی بخشی از سهام این شرکت به صورت عمومی را قدردانی می‌کنند. یک استراتژیست در این‌باره می‌گوید این مهم است که پادشاهی سنت‌شکنی نکرده و یک تکنوکرات را نه با یک عضو خانواده سلطنتی بلکه با تکنوکراتی دیگر جایگزین کرده است. مهم‌تر از هر چیز دیگری این است که الفالح اکنون اعتماد شاهزاده جوان سعودی که این روزها حرف اول و آخر را در عربستان می‌زند، جلب کرده است.

مشاهده صفحات روزنامه