تاثیر برجام بر گشایش‌های بانکی و مالی غیر‌قابل انکار است

۱۳۹۵/۰۱/۳۱ - ۰۰:۰۰:۰۰
کد خبر: ۴۱۷۹۷

علی طیب‌نیا وزیر اقتصاد و دارایی در نشست شورای گفت‌وگوی دولت و بخش خصوصی با اشاره به اینکه هدف اصلی اقتصاد مقاومتی دستیابی به رشد اقتصادی مستمر و پایدار است، گفت: سطح پایین رشد اقتصادی در کشور 3.2درصد بوده که با این رشد اقتصادی به زحمت می‌توان افزایش جمعیت را جبران کرد و درآمد سرانه را ثابت نگه داشت. وی در ادامه افزود: رشد پایین اقتصادی در مقایسه با سایر کشورها از نوسانات شدیدی برخوردار است.

طیب‌نیا با بیان اینکه سهم ارتقای بهره‌وری در رشد اقتصادی ایران ناچیز است تصریح کرد: 70 تا 80درصد رشد اقتصادی از محل ارتقای بهره‌وری حاصل می‌شود اما رشد اقتصادی کشور بیشتر منبع‌محور و متکی به نفت است از این‌رو شرایط باید تغییر کند و وابستگی به نفت کاهش یابد.

وزیر اقتصاد در ادامه گفت: اقتصاد مقاومتی اقتصادی است متکی بر دانش و ظرفیت‌های موجود که در عین‌حال برونگرا است.

طیب‌نیا گفت: اقتصاد مقاومتی مربوط به دوران خاصی نیست و تنها برای تحریم و مقابله با آن طراحی نشده است بلکه سیاست‌های ابلاغی مقام معظم رهبری در مورد اقتصاد مقاومتی رویکردی است که اقتصاد ایران در شرایط تحریم و دوران پس از تحریم باید دنبال کند.

وی ادامه داد: صادرات نفت کشور قبل از تحریم 5/2میلیون بشکه در روز بود که این میزان به یک‌میلیون بشکه در دوران تحریم کاهش یافت اما هم‌اکنون 700هزار بشکه به صادرات نفت ما اضافه شده است.

طیب‌نیا گفت: اگر مذاکرات هسته‌یی نبود و با توجه به مرحله دوم تحریم‌ها، مطابق قانون مجلس امریکا صادرات نفت ایران به سمت صفر حرکت می‌کرد.

طیب‌نیا ادامه داد: با اجرای برجام شاهد فرصت‌های بیشتر و موافقتنامه‌هایی اجرا شد که از این طریق می‌توان اقدام به تامین اعتبار مالی کرد، به‌طوری که در موافقتنامه‌هایی که با کشور ژاپن امضا شد 10میلیارد دلار برای جذب منابع مالی خط اعتباری ایجاد شد که با جذب این مبلغ امکان ایجاد یک خط اعتباری 10میلیارد دلاری دیگر نیز وجود دارد. همچنین با کشور کره 13میلیارد یورو برای تامین مالی طرح‌ها و پروژه‌ها خط اعتباری ایجاد شد. به گفته طیب‌نیا در یکی از جلسه‌ها مجوز سرمایه‌گذاری 6/2میلیارد دلاری صادر شده است. طیب‌نیا تصریح کرد: همچنین گشایش‌های بسیاری در حوزه بانکی و نظام بانکی فراهم شده و روابط کارگزاری با بانک‌های خارجی برقرار است و با بانک‌های کوچک مشکل نداریم اما بانک‌های بزرگ به علت جریمه‌های سنگین گذشته که توسط دولت امریکا اعمال می‌شد تا حدودی برای برقرار کردن با کشور دچار هراس و نگرانی هستند. همچنین علی ربیعی وزیر کار و رفاه و تامین اجتماعی که در این نشست حضور داشت با تاکید براینکه باید اجماع بر سر برنامه‌های ملی وجود داشته باشد تصریح کرد: اگر روند عقلانیت و سختکوشی مردم صورت نگیرد برنامه‌های توسعه‌یی کشور با موفقیت اجرا نخواهد شد.

وی ادامه داد بحث هدفمندکردن یارانه‌ها به عنوان یک برنامه بزرگ ملی متاسفانه در کش‌وقوس سیاسی مورد هجوم واقع شد و آنگونه که باید اجرا نشد. ربیعی ادامه داد الزام توسعه در کشور شکل‌گیری طبقه تولیدکننده بزرگ است که باید در این زمینه از ظرفیت بخش خصوصی نیز بهره ببریم. وی ابراز امیدواری کرد با مصوبه مجلس در مورد حذف یارانه پردرآمدها منابع آزاد شده به سمت تولید هدایت شود. ربیعی در بخش دیگری از سخنان خود با اشاره به اینکه آمارها نشان می‌دهد که توانسته‌ایم از ریزش 300هزار شغل در کشور جلوگیری کنیم گفت: در این زمینه مبلغ 16میلیارد تومان برای جلوگیری از ریزش شغل در کشور اختصاص داده شده است. این در حالی است که ما نیازمند ایجاد 800هزار شغل در سال هستیم.

مشاهده صفحات روزنامه

ارسال نظر