نقشه راه مشترک ایران و ترکیه

۱۳۹۵/۰۱/۳۱ - ۰۰:۰۰:۰۰
کد خبر: ۴۱۷۹۶


نشست‌های اخیری که در قونیه و آنکارا انجام شد و قبل از آن هم در شهرهای مختلف ترکیه گردهمایی‌ها با سران تجاری اتاق شهر مانیسا و ازمیر صورت گرفت، نشان می‌دهد روابط ایران و ترکیه وارد مدار تازه‌یی شده است. این شهرها دارای حوزه‌های عملیاتی و کارخانه‌های متعدد هستند که هیات‌های اقتصادی و مستشار اقتصادی ایران در آنان نیز حضور دارند.

اما اخیرا این سطح از تبادلات اقتصادی گسترده‌تر شده و به‌تازگی ایران و ترکیه در اندیشه افزایش سطح تعاملات و همکاری‌های دوجانبه هستند. در تمام نشست‌های کمیسیون‌های 12گانه هدف، تعامل، همکاری و افزایش سطح تبادلات تجاری بوده است. در این میان طرف ایرانی در تمام نشست‌های دوسویه که برگزار شده، علاقه‌مندی برای حل مشکلات تجاری به شرط سود دو طرفه از خود نشان داده است. یعنی در کلیه این نشست‌ها، تعاملات، همایش‌ها و گفتمان‌ها تاکید بر سود دوطرفه، سرمایه‌گذاری‌های مشترک و همکاری‌های دوجانبه وجود داشته است. به‌طور مشخص هدف طرف ایرانی این است که یک طرف صادرکننده و طرف دیگر تنها پذیرنده برای واردات محسوب نشود.

با این حال مشکلاتی نیز بین دو کشور وجود دارد که هر دو طرف برای حل آن نیز گام‌های مثبتی برداشته‌اند. به‌طور مثال در هیات اعزامی که برای کمیسیون مشترک در قونیه بودند و آقای واعظی نیز حضور داشتند، بلافاصله برای حل مشکل گمرک و حمل‌ونقل زمینی دو هیات ایرانی و ترک به منطقه فرستاده شد تا مشکلات مرز بازرگان از نزدیک موردبررسی قرار گیرد و کار روی کاغذ نماند و مسائل اجرایی شود. ازسوی دیگر ما در زمینه تسهیل خدمات گمرکی همچنین روان‌سازی ترددهای مرزی و ارتقای زیرساخت‌های گمرک در سطح استانداردهای بین‌المللی نواقص و مشکلاتی داریم که باید آنان را از طریق پایانه‌های مرزی سامان‌دهی کنیم. اما سوال دیگری که درخصوص سطح روابط ترکیه و ایران وجود دارد این است که در کدام بخش‌ها می‌توانیم با ترک‌ها همکاری داشته باشیم. در حال حاضر ناوگان حمل‌ونقل کشورمان نوسازی می‌خواهد. 120هزار کامیون فرسوده وجود دارد که کشور ترکیه با سرمایه‌گذاری در این مورد می‌تواند با ما همکاری و شراکت داشته باشد. ما در حوزه ناوگان حمل‌ونقل تقریبا 15میلیارد دلار سرمایه‌گذاری نیاز داریم که می‌تواند برای ترک‌ها جذاب باشد.

با این حال در یک نگاه کلی باید عنوان کرد که شرایط تعامل ایران با سایر کشورها در دوران پساتحریم شکلی متفاوت به خود گرفته است. هم‌اکنون بسیاری از کشورهای اروپایی و حتی کشورهای خاورمیانه و آسیای مرکزی در صف انتظار برای ورود به ایران و ملاقات با مقامات برای نشست‌های تجاری در اتاق‌های بازرگانی هستند. طرف‌های ایرانی تاکید دارند که دیگر فروش و صادرات یک‌طرفه را نمی‌پذیرند. مبادلات باید دو سویه و بر مبنای خرید متقابل و تامین کمبودهای تجاری و صنعتی در مبادلات بازرگانی از دو سو باشد. ما همیشه اعلام می‌کنیم که در زمینه حمل‌ونقل، نساجی، صنایع پوشاک و پتروشیمی آماده پذیرش سرمایه‌گذار همچنین ایجاد واحدهای مشترک تولید هستیم. ما دارای انرژی ارزان به‌خصوص نسبت به بسیاری از کشورهای اروپایی هستیم. گاز ارزان، کارگر ارزان و حمل‌ونقل ارزان وجود دارد. تمام این امکانات می‌تواند شرایط را به نفع اقتصاد کشور تغییر دهد و کشورها می‌توانند در ایران سرمایه‌گذاری‌های مطلوب داشته باشند و از این امتیازها بهره کامل ببرند. این فعالیت دوجانبه هم دارای سود دو طرفه خواهد بود و همچنان که ما سود خواهیم برد طرف مقابل هم از ارزش افزوده استفاده بهینه را خواهد داشت. به‌طور کلی در بخش‌های اقتصاد باید کار مشترک صورت گیرد که این موضوع تنها مربوط به کشور ترکیه نیست و در دوران جدید باید با سایر کشورهای دنیا ارتباط دو سویه برقرار کرد.

مشاهده صفحات روزنامه

ارسال نظر