16نکته درباره مشعل المپیک

۱۳۹۵/۰۱/۳۱ - ۰۰:۰۰:۰۰
کد خبر: ۴۱۷۸۲

مراسم روشن کردن مشعل المپیک روز پنج‌شنبه به‌صورت رسمی آغاز می‌شود. این مشعل سپس به محل برگزاری بازی‌های المپیک2016 برده می‌شود. شبکه خبری NBC News حقایقی درباره مشعل المپیک منتشر کرده که خواندنی هستند:

1- مشعل المپیک یکی از سمبل‌های شناخته شده این بازی‌هاست. مشعلی که در المپیک یونان برای برگزاری قدیمی‌ترین بازی‌های المپیک روشن شد و با کمک اشعه‌های خورشید آتش گرفت. این آتش هنوز با کمک خورشید در جلو خرابه‌های المپیا در این کشور روشن است. مراسم روشن کردن مشعل هر المپیک در هوای آفتابی انجام می‌شود.

2- مشعل مدرن المپیک سال1928 در بازی‌های آمستردام رونمایی شد. در بازی‌های 1936 آلمان نازی‌ها المپیک را برگزار کردند و مشعل را به تمامی کشورهایی که می‌خواستند نفوذ خود را در آنها بیشتر کنند، بردند.

3- بلندترین مسیر حمل این مشعل مربوط به المپیک پکن2008 می‌شود. طبق گزارش کمیته بین‌المللی المپیک، 21هزار و 800نفر این مشعل را حمل کردند. این مشعل به یک تور جهانی رفت و از شهرهای لندن، پاریس و سانفرانسیسکو عبور کرد.

مشعل المپیک2008 حتی به قله اورست نیز برده شد. مشعل بعد از رسیدن به ارتفاع 29هزار پایی در روز 8ماه مه2008 روشن شد.

4- بعد از روشن شدن مشعل المپیک2016 در روز پنج‌شنبه، این مشعل به سراسر یونان برده می‌شود و سپس به برزیل می‌رود. روز 3مه ‌مراسمی در برازیلیا برای مشعل برگزار می‌شود.

5- مشعل المپیک ریو به 329شهر برده می‌شود که 26شهر آن مراکز ایالت‌های برزیل هستند. تخمین زده می‌شود که 90درصد مردم برزیل مشعل را می‌بینند.

6- مسوولان برگزاری مسیر حرکت مشعل المپیک2016 را طوری انتخاب کردند که در این مسیر، زیبایی‌های برزیل و فرهنگ متنوع آن وجود داشته باشد. در این مسیر منطقه پانتانال، ساحل باهیا، آمازون و آبشار ایگوآکو دیده می‌شوند.

7- تقریبا 12هزار نفر مشعل المپیک ریو را هر یک حدود 200متر حمل می‌کنند.

8- در المپیک امسال یک مهاجر جزو نخستین کسانی است که مشعل را حمل می‌کند. او یک فرد از کمپ Eleonas در نزدیکی آتن است. در این کمپ اغلب ایرانی‌ها و افغانی‌های مهاجر زندگی می‌کنند.

9- مشعل المپیک ریو طراحی خاصی دارد و نوارهای رنگی در آن دیده می‌شود.

هر کدام از این رنگ‌ها یکی از جنبه‌های طبیعت برزیل را نشان می‌دهد. بالاترین رنگ طلایی است که خورشید را نشان می‌دهد. طلایی همچنین نشان‌دهنده مدال طلا که بالاترین موفقیت در المپیک است نیز هست. رنگ بعدی سبز است که نشان‌دهنده کوه‌های اطراف ریو است.

سپس رنگ آبی به چشم می‌خورد که نشان از دریای برزیل است و رنگ آخر آبی تیره است که نشان‌دهنده زمین برزیل است.

10- نوارهای رنگی روی مشعل المپیک ریو طرحی موجی شکل دارند. این طرح یادآور مسیر پیاده‌روی در کوپاکاباناست.

11- لحظه‌یی که مشعل توسط یک نفر به نفر بعدی داده می‌شود «بوسه» نامیده می‌شود.

12- مشعل با کمک گاز روشن می‌ماند. قرار است مشعل همواره روشن بماند اما گاهی اوقات به صورت تصادفی یا از روی عمد خاموش می‌شود. در سال2013 در بازی‌های سوچی، یک گارد کاخ کرملین از یک فندک برای روشن کردن دوباره مشعل در مسکو استفاده کرد.

13- یونیفرم رسمی حمل مشعل تی‌شرت سفیدرنگ و شلوارکی با حاشیه‌های زرد و سبز است. مسوولان برگزاری ریو معتقدند که سفید نشان‌دهنده صلح و اتحاد، زرد نشانگر مشعل المپیک و سبز یادآور پرچم برزیل است.

14- مراسم حمل مشعل همچنین ترانه‌یی دارد که آن را «زندگی یک مسافر» نامیده‌اند.

15- مراسم حمل مشعل در روز 5آگوست به پایان می‌رسد. در آن روز آخرین حمل‌کننده مشعل، مشعل بزرگ المپیک را در مراسم استادیوم ماراکانا روشن می‌کند.

16- انتخاب آخرین افرادی که مشعل را حمل می‌کنند معمولا مشخص نیست.

در المپیک1996 آتلانتا محمدعلی کلی این افتخار را داشت. در المپیک لندن2012 هفت ورزشکار جوان همراه با هم مشعل بزرگ المپیک در استادیوم را روشن کردند.

مشاهده صفحات روزنامه

ارسال نظر