کلونی: این پول، پول تمیزی نیست

۱۳۹۵/۰۱/۳۱ - ۰۰:۰۰:۰۰
کد خبر: ۴۱۷۷۸

در حالی که جورج کلونی و همسرش آخر هفته ستاره‌های برنامه‌یی برای جمع کردن پول برای کمپین هیلاری کلینتون بودند، خود این بازیگر هالیوودی اذعان کرد که این پول، پول تمیزی نیست.

جورج کلونی در حالی پول جمع‌آوری شده از هر سلفی با او و همسرش را پولی شرم‌آور خواند که هر یک از افرادی که با او و همسر حقوقدان وی عکس گرفته بودند، ۳۰هزار دلار بابت گرفتن این عکس پول دادند. این برنامه توسط یک میلیاردر ایرانی و در خانه خود او ترتیب داده شده بود و جورج کلونی و همسرش در خانه او در سیلیکون ولی حضور یافته بودند تا از رهگذر حضور آنها، برای کمپین انتخاباتی کلینتون پول جمع شود. شروین پیشه‌ور سرمایه‌گذار ایرانی حامی کلینتون بود که پذیرفت خانه‌اش را به مکانی برای جمع‌آوری هواداران کلونی و کلینتون بدل کند. او با تاکید بر اینکه سیلیکون‌ولی جایگاه ثروت بسیار بالایی است، خانه‌اش را برای دعوت ثروتمندان این منطقه انتخاب کرد.

هرچند پیش‌بینی شده بود که حدود ۱۵۰۰نفر از هواداران برنی سندرز با دیگ و قابلمه در برابر خانه‌ او جمع می‌شوند تا به این مساله اعتراض کنند، اما با وجود این تنها 150 نفر به این اعتراض پیوستند و در عین حال کم بودن تعداد معترضان موجب نشد که کلونی از گفتن واقعیت خودداری کند.

همه ماجرا از آنجا شروع شد که یک سرمایه‌دار ایرانی که از سرمایه‌گذاران اصلی کمپانی حمل‌و‌نقل اوبر است، اعلام کرده بود می‌خواهد به این ترتیب بخشی از کمپینی باشد که برای انتخاب نخستین رییس‌جمهوری زن در امریکا شکل گرفته است. شماری از سرمایه‌گذاران صنعت تکنولوژی در این میهمانی شرکت کرده بودند.

برای حضور در این برنامه تهیه بلیتی به قیمت ۳۳۴۰۰دلار در نظر گرفته شده بود و برای نشستن پشت میزی در کنار کلونی‌ها و کلینتون این رقم می‌توانست تا ۳۵۳۴۰۰ دلار هم بالا برود.

میلیاردر ایرانی گفته بود: حضور این افراد که به عنوان دارندگان ثروتی بزرگ شناخته‌ ‌می‌شوند موجب شده تا حامیان سندرز بخواهند به ترتیب دادن این برنامه اعتراض کنند. در حالی که حامیان سندرز اعلام کرده بودند، جمع‌آوری چنین پولی به نوعی فساد محسوب می‌شود و در حالی که هر ۳۰ هزار دلار می‌تواند به حل شدن مشکل چند بی‌خانمان در سان‌فرانسیسکو کمک کند، جمع‌آوری پول به این روش فستیوالی فسادآور، غیراخلاقی و وقیح است.

با این حال نکته جالب این است که سندرز حدود ۳,۲میلیون دلار از اهداکنندگان صنعت تکنولوژی به دست آورده که دوبرابر رقم ۱,۵میلیون دلاری کلینتون از این بخش است. اما نکته جالب‌تر این است که سیلیکون‌ولی امسال حامی هیچ‌یک از نامزدها نیست و تنها زمانی موجی از هیجان در این منطقه ایجاد شد که مایک بلومبرگ، شهردار سابق نیویورک اعلام کرده بود، می‌خواهد وارد رقابت ریاست‌جمهوری شود.

اما جورج کلونی در نهایت صفتی که هواداران سندرز به کار برده بودند، یعنی پول وقیح را درباره این پول پذیرفت و تایید کرد که با اساس این کار موافق نیست. او که در یک برنامه تلویزیونی ظاهر شده بود، حرف سندرز را مبنی بر اینکه «پول دارد انتخابات را می‌خرد» تایید کرد.

مساله جمع‌آوری سرمایه همیشه بخشی از کمپین‌های ریاست‌جمهوری است، این‌بار تا برنامه شبکه ان‌بی‌سی هم کشیده شد و کلونی در برابر دوربین پذیرفت که هواداران سندرز حق دارند که می‌گویند چنین پولی نباید وارد سیاست شود.

سندرز با تاکید بر اینکه در دنیای امروز تراژدی‌ها این است که پول دارد انتخابات را می‌خرد، گفت: رهبران احزاب نباید درخدمت نیازهای وال‌استریت و اهداکنندگان ثروتمند باشند. او اهدای پول توسط سرمایه‌داران به کمپین‌های انتخاباتی را ناقض دموکراسی خواند و گفت: «این حرکتی به سوی الیگارشی است. این مشکل سیاست امروز امریکاست. دولتی داریم که نماینده همه ماست یا نماینده آن یک درصد؟»

اما کلونی درعین حال گفت: این پول به دموکرات‌هایی می‌رسد که می‌خواهند وارد کنگره شوند و در صورتی که یک رییس‌جمهور دموکرات بتواند جایگزینی خوب در دیوان عالی به جای قاضی آنتونین اسکالیا که چندی پیش درگذشت انتخاب کند، می‌توان امیدوار بود که جدا کردن پول از سیاست دوباره مد نظر قرار بگیرد. این کارگردان و بازیگر هالیوودی اضافه کرد که از حضور در برنامه‌هایی که برای جمع‌آوری سرمایه تشکیل می‌شود، لذت نمی‌برد و خودش بنیادی را اداره می‌کند که دقیقا کارش بررسی سرمایه سیاستمداران فاسد است.

مشاهده صفحات روزنامه

ارسال نظر