امریکا: پاسخ محکمی به کره‌شمالی خواهیم داد

۱۳۹۵/۰۱/۳۱ - ۰۰:۰۰:۰۰
کد خبر: ۴۱۷۶۳


منوچهر فخرزاد ایالات متحده امریکا، کره‌شمالی را تهدید کرد اگر تنها یک آزمایش اتمی دیگر انجام دهد با پاسخ قدرتمند این کشور مواجه خواهد شد. آنتونی بلینکن معاون وزارت دفاع امریکا، یک روز پس از اینکه آزمایش پرتاب موشک بالستیک میان‌برد به شکست انجامید، این هشدار را به کره‌شمالی داد. به گزارش رویترز، کره‌شمالی، در ماه ژانو چهارمین آزمایش هسته‌یی خود را انجام داد. پس از آن راکت دور‌برد را در ماه بعد آزمایش کرد که هر دو این آزمایش‌ها نیز توسط قطعنامه‌های شورای امنیت سازمان ملل محکوم شد. تحریم‌های سازمان ملل به قصد محدود کردن دسترسی کره به پول برای تامین هزینه‌های اتمی در اوایل ماه مارس تصویب شد. چین که حامی اصلی کره‌شمالی در سال‌های اخیر است، ازجمله کشورهایی بود که به این تحریم‌ها رای داد.

با این همه کره‌شمالی در هفته‌های اخیر آزمایشی دیگر انجام داد و ادعا کرد موشکی که آزمایش کرده، قادر است تا خاک ایالات متحده را مورد هدف قرار دهد. آزمایش‌های اتمی اخیر کره‌شمالی موجب نگرانی همسایگان این کشور ازجمله کره‌جنوبی شده است. بلینکن که برای ملاقات با مقامات بلندپایه ژاپن در توکیو به سر می‌برد، به خبرنگاران گفت که کره‌شمالی اگر بخواهد همچنان به رفتار تحریک‌آمیز خود ادامه بدهد، خود را در چاهی که هر روز عمیق‌تر می‌شود، گرفتار خواهد دید.

وی افزود: در صورتی که کره‌شمالی یک آزمایش اتمی دیگر انجام دهد، پاسخ قوی ازسوی ایالات متحده دریافت خواهد کرد. بلینکن گفت، چنین اقداماتی از سوی کره‌شمالی غیرقابل پذیرش است. بلینکن در‌مورد اینکه احتمالا امریکا دقیقا چه واکنش یا پاسخی را به کره‌شمالی خواهد داد، گفت: ایالات متحده احتمالات و امکاناتش را بررسی خواهد کرد و تاکید کرد اگر بخواهیم در حال حاضر دقیق روشن کنیم که چه واکنشی نشان خواهیم داد، عاقلانه نخواهد بود. برخی کارشناسان پیش‌بینی می‌کنند که کره‌شمالی پنجمین آزمایش خود را در روزهای آینده، شاید همین اوایل ماه مه انجام دهد تا تحقیر ناشی از شکست آزمایش قبلی را جبران کند. آزمایش اخیر که کره‌شمالی ادعا کرد که موشک‌هایی دراختیار دارد که می‌تواند خاک امریکا را مورد هدف قرار دهد، خیلی مورد توجه غرب و ایالات‌متحده قرار نگرفت.

مشاهده صفحات روزنامه

ارسال نظر