انتقال اطلاعات دیجیتال از طریق لباس‌های جدید

۱۳۹۵/۰۱/۳۱ - ۰۰:۰۰:۰۰
کد خبر: ۴۱۷۵۱

دانشمندان راه جدیدی را ابداع کردند که به واسطه آن بتوان مدارهایی به اندازه 0.1میلی‌متر را به الیاف پارچه دوخت.

این روش جدید برای تعبیه حسگرها و دستگاه‌هایی با حافظه رایانه‌یی مناسب است و راه را برای ایجاد لباس‌هایی که اطلاعات را جمع‌آوری و ذخیره کرده یا انتقال می‌دهند، هموار می‌کند.

این فناوری می‌تواند به تولید پیراهن‌هایی منجر شود که برای گوشی‌های هوشمند یا تبلت‌ها مانند یک آنتن عمل می‌کنند.

از این فناوری همچنین می‌توان در تولید لباس‌های ورزشی جهت نظارت بر سطح تناسب اندام ورزشکاران، ایجاد پانسمان‌هایی که به پزشکان اجازه نظارت بر روند بهبود بافت را می‌دهد یا کلاه‌های پارچه‌یی انعطاف‌پذیر که بر فعالیت مغز نظارت می‌کنند، استفاده کرد.

جان ولاکیس، از دانشگاه ایالتی اوهایو اظهار کرد: ما معتقدیم که منسوجات کاربردی یک فناوری برای ارتباطات و سنجش محسوب شده و می‌توان یک روز از آنها حتی در کاربردهای پزشکی مانند تصویربرداری، نظارت بر سلامت، بهبود عملکرد، حفاظت و بهداشت و درمان استفاده کرد.

منسوجات کاربردی، که «e-textiles» نیز نامیده می‌شود، با استفاده از یک چرخ خیاطی معمولی نیز ایجاد می‌شوند.

این چرخ خیاطی مانند سایر ماشین آلات دوخت مدرن، رشته‌های نخ را از طریق یک الگوی موجود در یک فایل رایانه‌ای، بطور خودکار بر روی پارچه مورد نظر می‌دوزد.

ولاکیس گفت: در حال حاضر ما برای نخستین بار موفق به تعبیه فلزات چاپی بر روی این پارچه‌ها شده‌ایم و هدف جدید ما استفاده از دقت آن برای تعبیه‌گیرنده‌ها و سایر قطعات الکترونیکی است.

یک آنتن پهن باند که بر روی این پارچه‌ها تعبیه می‌شود، شامل بیش از ده‌ها شکل هندسی به هم پیوسته است که هر یک کمی بزرگ‌تر از یک ناخن بوده و یک دایره پیچیده را تشکیل می‌دهند.

هر قطعه از این دایره، انرژی را در فرکانس‌های مختلف انتقال می‌دهد بنابراین آنها طیف گسترده‌یی از انرژی‌ها را در هنگام کار با یکدیگر پوشش داده و قابلیت آنتن «پهن باند» را برای تلفن همراه و دسترسی به اینترنت افزایش می‌دهند.

محققان از رشته‌هایی با قطر0.1میلی‌متر استفاده کردند که از 7رشته تشکیل شده بود. هر رشته در مرکز خود دارای مس بود که با نقره خالص پوشیده شده بود.

عملکرد این پارچه‌ها نشان می‌دهد که قرار گرفتن این آنتن‌ها به ارتقای پهنای باند اینترنت و ارتباطات تلفنی کمک می‌کند.

این پژوهش در مجله IEEE Antennas and Wireless Propagation Letters منتشر شده است.

مشاهده صفحات روزنامه

ارسال نظر