2 اتفاق کم‌نظیر برای هنر ایران در بیستمین کریستیز خاورمیانه

۱۳۹۵/۰۱/۱۴ - ۰۰:۰۰:۰۰
کد خبر: ۴۰۵۷۵

علاوه بر دو رکورد ستایش‌برانگیز هنر ایران در بیستمین کریستیز دوبی، فهرست کامل ۴۶ اثر ایرانی به فروش رسیده و 6 اثر به فروش نرسید.

بیستمین حراج کریستیز که همزمان با نوروز در هتل امارات تاورز دوبی ۱۰ سالگی خود را پشت سر گذاشت موفق شد رکورد فروش نزدیک به ۱۲میلیون دلار را به جای گذارد که حاصل فروش ۹۸ اثر هنری بود. در این حراجی از مجموعه ۱۲۵ اثری که روی میز رفت ۵۲ اثر ایرانی بود. یعنی نزدیک به 40درصد آثار راه‌یافته به این رویداد معتبر بین‌المللی به آثار هنرمندان کشورمان اختصاص یافت و نیز در عرصه فروش هم رکوردی خیره‌کننده به جهت تعدد آثاری که بالای 100هزار دلار چکش خوردند به نام ایران ثبت شد. این در حالی است که از مجموعه ۲۷ اثر به فروش نرسیده، سهم ایران 6 اثر بود.

رکورد فروش کریستیز بیستم از آن عمرالنقدی هنرمند ۸۵ ساله مصری مقیم فرانسه شد که تابلوی نقاشی عظیم او که ۳۱۵ سانتی‌متر طول و ۱۰۸سانتی‌متر عرض داشت، یک میلیون و ۱۴۵هزار دلار چکش خورد؛ دیگر فروش‌های جالب توجه عرب‌ها در این شب فروش نقاشی محمود سعید هنرمند فقید مصری به ۷۰۱هزار دلار، نقاشی حامد اویس دیگر هنرمند فقید مصری ۶۰۵ هزار دلار و اثر نقاش فقید عراقی، کاظم حیدر بود که ۵۴۵هزار دلار چکش خورد.

از مجموعه 46 اثر به فروش رسیده هنر ایران در این آوردگاه منطقه‌یی، ۲۴ اثر بالای 100هزار دلار چکش خوردند که اتفاقی چشمگیر بود؛ علاوه بر این ارائه ۵۲ اثر از هنر ایران در این حراجی خود از اهمیت استراتژیک هنرمندان کشورمان در مارکت منطقه حکایت می‌کند، در حالی که از منظر رکورد تعداد آثار راه‌یافته به حراج رتبه دوم با حضور ۱۹ اثر به لبنان و رتبه سوم با ۱۶ آثار به مصر رسید؛ در این میان بالاترین فروش هنرمندان ایرانی به منیر فرمانفرمایان هنرمند ۹۲ساله رسید که اثر آیینه کاری او با عنوان «خورشید خانم» ۳۷۷هزار دلار چکش خورد. نقاشی از سری درختان سهراب سپهری ۳۴۱هزار دلار، اثری از منصور قندریز ۳۱۷هزار دلار و مجسمه «هیچ» پرویز تناولی ۳۰۵هزار دلار فروخته شدند. شایان ذکر است در این حراجی که به سبب همزمانی با 10سالگی کریستیز خاورمیانه توجهات بسیار به خود جلب کرد ۵۲ اثر از هنرمندان ایران، ۱۹ اثر از لبنان، ۱۶ اثر از مصر، ۹ اثر از عراق، ۹ اثر از سوریه، 6 اثر از فلسطین، 5 اثر از ترکیه، 4 اثر از مراکش، 3 اثر از عربستان و 2 اثر از الجزایر به کاتالوگ و میز حراج راه یافته بودند.

مشاهده صفحات روزنامه

ارسال نظر