شماره‌گذاری برخی خودروهای سواری متوقف شد

۱۳۹۳/۰۷/۰۵ - ۰۰:۰۰:۰۰
کد خبر: ۴۰۰۵

مشاور انجمن خودروسازان ایران از توقف شماره‌گذاری برخی خودروهای سواری داخلی به دلیل نداشتن کپسول آتش‌نشانی خبر داد. درحالی که چندی پیش یکی از اعضای انجمن خودروسازان زمانی که مساله الزام نصب کپسول آتش نشانی مطرح شد، گفت: نصب کپسول آتش‌نشانی روی خودروهای سواری در هیچ جای دنیا اجباری نیست، نصب این کپسول روی خودروهای عمومی مانند اتوبوس اجباری است ولی با مصوبه مربوط به نصب کپسول روی خودروهای سواری در واقع تصمیم‌گیران خواسته‌اند چرخ چاه را دوباره اختراع کنند. وی همچنین به این مساله اشاره کرد که این کپسول‌ها درکشور تولید نمی‌شوند و ساخت این کپسول‌ها مستلزم سایت و مواد خاص است و نمی‌توان هر کپسولی را در هر جا استفاده کرد چراکه لازم است از کپسول‌های مخصوص خودرو استفاده کرد که هزینه‌های سنگینی را در بر دارد چراکه توانایی ساخت این کپسول‌ها در ایران وجود ندارد و روی قیمت تمام شده خودرو موثر و باعث افزایش آن خواهد بود. البته لازم به ذکر است، پلیس راهور با توجه به آمار بالای آتش سوزی در خودروهای سواری نصب کپسول آتش نشانی را ضروری می‌داند. خودروهای داخلی از نظر کیفیت و استاندارد دارای مشکلاتی اساسی هستند که تنها مختص به نصب کپسول آتش نشانی نیست بلکه بی‌کیفیتی باعث بروز حوادث آتش‌سوزی می‌شود که پلیس را به فکر راه چاره انداخت. به‌ هرحال داوود میرخانی رشتی گفت: از ابتدای مهر شماره‌گذاری برخی خودروهای سواری داخلی به دلیل اجرایی شدن استاندارد اجباری نصب کپسول آتش‌نشانی متوقف شده است.

وی با بیان اینکه سایپا ازجمله شرکت‌هایی است که شماره‌گذاری محصولات آن متوقف شده است، خاطرنشان کرد: ایران خودرو اما با ارایه جدول زمان‌بندی برای نصب کپسول مهلت جدیدی گرفته و محصولات آن همچنان شماره‌گذاری می‌شود.

مشاور انجمن خودروسازان ایران ادامه داد: تصویب و اجرای استاندارد اجباری نصب کپسول آتش‌نشانی درخودروهای سواری درحالی است که در هیچ کجای دنیا این کار اجباری نیست و اصلا مشخص نیست به چه دلیل چنین استانداردی تصویب شده است. وی به ایسنا گفت: ما به این استاندارد معترض هستیم و اعتراض خود را در شورای سیاست‌گذاری خودرو نیز مطرح کرده‌ایم و قرار شده این موضوع در شورای عالی استاندارد پیگیری شود. میرخانی رشتی با بیان اینکه با توجه به اجباری نبودن نصب کپسول آتش‌نشانی در جهان، خودروهای وارداتی نیز دارای این کپسول نیستند، تصریح کرد: با این حال خبری در رابطه با توقف شماره‌گذاری خودروهای وارداتی منتشر نشده و خودروسازان داخلی با این مشکل مواجه هستند.


برخوردهای سلیقه‌ای برخی دستگاه‌ها

عضو کمیسیون صنایع و معادن مجلس با بیان اینکه برخوردهای سلیقه‌یی برخی دستگاه‌ها با صنعت خودرو خوب نیست، گفت: داشتن کپسول آتش‌نشانی و بسیاری از وسایل ضروری است اما اینکه جزو الزامات شماره‌گذاری باشد را من نشنیدم. علی علیلو درباره توقف شماره‌گذاری برخی خودرو‌ها به دلیل نداشتن کپسول آتش‌نشانی گفت: من تاکنون نشنیده بودم که کپسول آتش‌نشانی جزو الزامات شماره‌گذاری باشد. وی با بیان اینکه نیروی انتظامی ادله خود برای الزام خودرو‌ها به داشتن کپسول آتش‌نشانی را اعلام کند، گفت: اگر در این باره دستورالعمل و ابلاغیه‌یی بوده که خودرو‌سازان عمل نکردند شاید بشود گفت نیروی انتظامی حق دارد.

این عضو کمیسیون صنایع و معادن مجلس افزود: اگر الزام به داشتن کپسول آتش‌نشانی مقدماتی نداشته و به یکباره ابلاغ شده باشد، اشتباه است و به نظرم برخی از این رفتارها به نفع تولید و صنعت نیست. نماینده شبستر در مجلس با تاکید بر اینکه برخوردهای سلیقه‌یی برخی دستگاه‌ها با صنعت خودرو خوب نیست، گفت: اگر در این باره قانونی بوده و بخشنامه‌یی ابلاغ شده خودروسازان باید رعایت می‌کردند.

مشاهده صفحات روزنامه

ارسال نظر