اتاق بازرگانی و صنایع کره جنوبی
بالاخره بعد از مشکلات فراوان بالاخره انتخابات شورای مشترک ایران و کره جنوبی برگزار شد. یک سال پیش انتخابات این شورا به یک تراژدی بدل شد که در آن تعرفههای رای به صورتی واضح کپی شده بود و قبل از برگزاری انتخابات به دلیل اعتراض اعضا به تقلبی آشکار، انتخابات ابطال شد. نکته مهم داستان این بود که همه این اتفاقات در مقابل چشمان سفیر کره جنوبی در تهران رخ داد. بعد از گذشت یک سال و با برگزاری یک جلسه ناموفق بالاخره در مجمع دوم این شورا تشکیل شد و هیات رییسه جدید انتخاب شدند. به همین بهانه نگاهی به ساختار اتاق بازرگانی و صنایع کره جنوبی میاندازیم.
رشد کره جنوبی در چند دهه گذشته بسیار چشمگیر است که مرهون برنامههای راهبردی دولت این کشور و جسارت بخش خصوصی کره است و در این زمینه شرکتهای بزرگ و چند ملیتی کره جنوبی (شرکتهایی مانند دوو ـ هیوندای ـ سامسونگ ـ ال جی و امثالهم) نقش اساسی ایفا نمودهاند. بر همین اساس ترکیب مجمع عمومی اتاق بازرگانی و صنایع کره نیز متاثر از این اهمیت و نقش شرکتهای بزرگ است. اتاق بازرگانی و صنایع کره کنفدراسیونی است مرکب از 71 عضو عادی که همان اتاقهای بازرگانی و صنایع سراسر کره هستند و 74 عضو ویژه که شرکتهای بزرگ و پیشگام تجارت و صنعت آن کشور هستند.
مجمع عمومی اتاق کره نیز که عالیترین رکن این اتاق است متشکل از نمایندگان 71 اتاق بازرگانی (اعضای عادی) و 31 عضو منتخب از شرکتهای بزرگ (اعضای ویژه) است. مجمع عمومی مرجع تصمیمگیری در خصوص مسائل و موضوعات مهم اتاق کره شامل بررسی و اصلاح اساسنامه و مقررات اتاق، تصویب برنامه سالانه و بودجه مربوطه، ارائه نظرات و توصیههای مهم در خصوص مسائل تجارت و صنعت به دولت و تفریغ بودجه است.
مجمع عمومی همه ساله در ماه فوریه یا در مواقعی که لزوم آن احساس شود برگزار میگردد. (رکن معادل مجمع عمومی در اتاق ایران هیات نمایندگان اتاق ایران نام دارد و مرکب از نمایندگان اتاقهای شهرستانها و نمایندگان تشکلهای به ثبت رسیده در اتاق است. هیات نمایندگان اتاق ایران همه ماهه تشکیل جلسه میدهد.) رکن بعدی اتاق کره شورای دایم اتاق است. این شورا مسوول نظارت بر حسن اجرای تصمیمات مجمع عمومی و تصمیمگیری در خصوص مسائل عمده و مهم امور اجرایی اتاق مانند تدوین دستور کار و تغییر ساختار دبیرخانه است.
اتاق کره دارای 7 کمیته تخصصی نیز است که اعضای آن از بین اعضای عادی و ویژه اتاق انتخاب میشوند. این 7 کمیته عبارتند از: امور مالی و مالیاتی، همکاریهای اقتصادی بین دو کره، توسعه منابع انسانی و ارتباطات صنعتی، توزیع و امور لجستیک، محیطزیست و ایمنی، شورای تجارت بینالملل و بنگاههای کوچک و متوسط. اهم فعالیتهای این کمیتهها مرور سیاستهای دولت، گردآوری نظرات اعضاء در خصوص مسائل مربوطه و ارائه پیشنهادات به دولت بر این اساس است. نظرات و مصوبات کمیتهها حائز اهمیت فراوانی است بدین جهت که مبنای اقدامات و برنامههای اتاق بازرگانی و صنایع کره و سیاستگذاریهای این اتاق قرار میگیرند.
این اتاق قدیمیترین و بزرگترین تشکل بخش خصوصی در کره جنوبی محسوب میشود. در حال حاضر بیش از 160 هزار شرکت در اتاق بازرگانی و صنایع کره جنوبی عضویت دارند. این اتاق بخشهای مختلفی برای بنگاههای بزرگ، بنگاههای کوچک و متوسط مقیاس، کارخانهها و خدمات و سرمایهگذاری خارجی و داخلی در نظر گرفته است. از نظر ساختاری این اتاق خود را به عنوان واسط بخش اقتصاد و بخش دولت در نظر گرفته است و به عنوان مشاور در کنار هر دو حضور دارد تا رابطه تجار و صنعتگران با دولت تسهیل شود. بخش مهمی از فعالیتهای اتاق بازرگانی و صنایع کره جنوبی جمعآوری اطلاعات و ارائه آن به اعضا و دولت است و این اتاق در بحث آمار فعالیتهای بسیار پررنگی دارد.
در حقیقت اتاق بازرگانی و صنایع کره یک هدف اصلی را برای خود تعریف کرده است. بر اساس این هدف قرار است این اتاق رابطه تسهیلکننده و سامانده روابط میان فعالان اقتصادی بخش خصوصی، دولت و کشورهای خارجی را ایفا کند. به همین دلیل حضور اتاق کره جنوبی در سایر کشورها بسیار پررنگ است. این اتاق را میتوان از نظر ساختاری بسیار شبیه به تشکلهای نسل سوم توصیف کرد که بخش مهمی از سهم بازاریابی اعضای خود به ویژه در سایر کشورها را عهدهدار شدهاند. در مقابل دولت بخش مهمی از وظایف تصدیگری خود را به اتاق بازرگانی و صنایع کره جنوبی واگذار کرده است. تنظیمات بازار از وظایف اصلی دولت است ولی اتاق در کره جنوبی اجازه دخالت در تنظیمات بازار را دارد. همچنین مفاهیم مسوولیت اجتماعی در اتاق بازرگانی و صنایع کره جنوبی به خوبی تعریف شده است و این اتاق وظیفه دارد مسوولیت اجتماعی توسط شرکتهای کره جنوبی را ساماندهی کند. از سوی دیگر مباحثی همچون محیطزیست و تغییرات آب و هوایی از بخشهایی است که اتاق کره جنوبی اخیرا به آنها وارد شده است و تا حد زیادی در آنها موفق بوده است.
